Åk6 – Historia – Stormaktstiden

Ansvarig/Ansvariga lärare: Fredrik Pettersson

När, under vilka veckor? v.17-24

Vad?

Frågeställning och följdfrågor (för eleven):

Fetmarkerade ord är viktiga begrepp
S = sidor i Historieboken

  • Vad menas med en historisk källa och hur avgör man dess trovärdighet? (s.6-7)
  • Vad menas med en stormakt och var Sverige detta under någon period i historien?(s.140)
  • Vad var orsakerna till att Sverige kunde och ville gå med i 30-årigakriget? hot, makt, handel, hamnar, religion(s.148-149, 144-145)
  • Hur kom invandring att påverka Sverige under stormaktstiden?
    Städer, handel, gruvor och fabriker(s.142 &145, 160-161)
  • Hur kom Gustav Vasa till tronen i Sverige och vad var nytt med detta? union, Blodbad, uppror, Hansan (s.108-109, 118-119)
  • Vad gjorde Vasa för att ta kontrollen över Sverige och hur lade detta grunden för Stormaktstiden? Reformation, borgar, skepp, knektar, fogdar, arvrike (s.120-121)
  • Vilka konsekvenser fick reformationen?(kungen styr, svenska i kyrkan, kyrkan lämnar rikedomar till kungen, klostren stängdes (s.120-121, 139)
  • Vilka konsekvenser fick 30-åriga kriget för landets styre, adel, bönder och Sverige som stormakt? Lån, Kristina, rikedomar, skatter/livegenskap (s.150-151)
  • Hur stort Sverige var när det var som störst och vilka som var de största fienderna då? Polen, Danmark, Ryssland(s.154-155)
  • Hur startade  Karl den XIIs tid som kung? Envälde, slott brinner, Stora nordiska kriget (s.156)
  • Hur slutade Sveriges stormaktstid och vilka konsekvenser fick detta?
    Poltava, Norge, döda soldater, Ryssland Stormakt, kung utan makt, Riksdagen bestämde, (s.163-165,170-171)
  • Hur förändrades kungens makt under perioden från Vasas tillträde till Frihetstidens kungar?(s.114,123, 142, 156, 182-183
Material:
– Ljudfil med genomgång av Lpp: (kommer sista veckan)
– Keynoteblad: (kommer sista veckan) 
Böcker:
– Historieboken (sidor ser ni kopplade till varje del i Lpp)
Övergripande mål från LGR 11 – 2.2 (för läraren)
Förankring i kursplanens syfte (för läraren)
Centralt innehåll från kursplanen ( för läraren)
  • Några av de europeiska upptäcktsresorna, deras betydelse och konsekvenser.
  • Nordens och Östersjöområdets deltagande i ett globalt utbyte, till exempel av handelsvaror, språk och kultur.
  • Den svenska statens framväxt och organisation.
  • Det svenska Östersjöriket. Orsakerna till dess uppkomst och konsekvenser för olika människor och grupper runt Östersjön. Migration till och från samt inom det svenska riket.
  • Reformationen och dess konsekvenser för Sverige och övriga Europa.
  • Vad historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan berätta om lik­ heter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört med i dag.
  • Sveriges och Nordens ekonomiska och kulturella globala utbyte, till exempel i form av järnexport och genom resor till Asien.
  • Vad historiska källor, till exempel dagböcker och arkivmaterial, kan berätta om Sveriges historia och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
  • Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500­talet, 1600­talet och 1700­talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
  • Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider.
  • Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
  • Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen

 

Hur?

Hur ska vi arbeta?

Vi kommer utgår från de centrala frågeställningarna och starta i Lützens dimmor. Härifrån kommer vi söka orsaker till att Sverige kan börja ses som en Stormakt och varifrån strävan mot det kommer. Detta leder oss till Vasatiden och hur Sverige där förändrades med bla reformationen och stärkandet av kungamakten.
Sedan beger vi oss framåt för att se konsekvenserna av Gustav den II Adolfs ambitioner och ser Sverige påverkas. Här når vi slutet av perioden med Karl den XIIs 20år långa krig. Vi avslutar med att se konsekvenserna av periodens slut i form av Frihetstiden.

 

Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?

Vi har diskussioner längs hela vägen och vi avslutar med en analys.

Veckoplanering, när ska vi göra vad?

v.17:  Vad har vi med oss, Lützen, historiska källor, Orsaker till stormakt
v.18: Vasatid: grunden till Stormaktstiden, Reformation,
v.19: Konsekvenser stormaktstiden, envälde
v.20: Mot slutet, konsekvenser, Frihetstiden
v.21: Repetition
v.22: Analys

Varför?

Sammanhang och aktualitet

Vi bygger vidare på kunskaperna från åk 5 där vi fick fram grunderna till hur Sverige skapades under Vikingatiden och hur detta utvecklades under Medeltiden med länder som växer fram i Norden, kungamakt, kristendom, städer, lagar och handel som går från vikingafärder till Hansan.

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet

Utvärdering

Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.