Jupiter v.2

 

Hallojsan alla Jupiterister!

 

Nu har en hel vecka förflutit på vårterminen och vi börjar landa så smått efter jullovet.  Under veckan har vi arbetat med “mytologerna” = olika fornnordiska oknytt, skrivit på vårt skrivprojekt, lärt oss om klockan, laborerat med olika vita pulver och så klart även idrottat, slöjdat och omgett oss av vacker musik. Vi gör mycket här i skolan tycks det…

 

 

Den nya inne-leken som har namnet “Princess” är en lek med liten boll. Om fröken förstått leken rätt:) så går den ut på att man står i en ring och kastar runt en boll. Om man missar ska alla runt omkring springa långt bort, så fort som möjligt, då den som missade ska försöka träffa någon kompis med bollen. Låter kul, måste prova att vara med!

 

 

 

En liten fredagskluring: Vilket oknytt inom den fornnordiska tron är mest skrämmande tycker du? Mylingen, Näcken eller kanske Skogsrået?

 

Fokus denna vecka:  #MeToo och Vikingatiden

Under onsdagens lektionspass i svenska genomförde vi en mycket lärorik lektion under temat: #MeToo och vi fick många intressanta och reflekterande diskussioner.

Innan jul fick jag en förfrågan från några av er föräldrar att ta upp detta begrepp och försöka bringa lite klarhet i frågan till eleverna. Det föll väl in då jag själv funderat mycket kring denna högaktuella debatt som fortfarande pågår och hur jag ska kunna belysa detta på bästa sätt till våra kära elever. Även Skolverket belyser problematiken och vikten av att vi i skolan tar upp denna fråga. Se gärna bifogad information från skolverket:

https://www.skolverket.se/skolutveckling/nyhetsarkiv/nyheter-2017/metoo-viktigt-att-skolan-tar-sitt-ansvar-1.265395

Som jag nämnde innan temat i den information jag la ut på schoolsoft till er föräldrar så är en naturlig reaktion från eleverna att de får många tankar och funderingar med sig hem efter ett sådant här tema. Därför ville jag bifoga min powerpoint (#Metoo) så att ni kunde ta del av den innan och på så sätt kunna bemöta era barn på bästa sätt. För en del kan det vara svårt att veta HUR man ska prata med sina barn och VAD man ska säga och förklara, och därav fann ni en sista “slide” i pp som var direkt riktad till er föräldrar. Där ligger en del tips på länkar som kan ge er bra verktyg i hur man kan bemöta frågor och funderingar från barn i dessa frågor.  Självklart får ni gärna kontakta mig också, Åsa,  också om ni har några tankar och funderingar kring detta.

Mitt övergripande syfte med detta mindre tema var att ge eleverna en förståelse för begreppen #MeToo och sexuella övergrepp men framförallt belysa rätten till sin egen kropp, oavsett kön!

 

“Vikingatiden” börjar närma sig våra jupiterister med stormsteg och under nästa vecka kommer vi att påbörja vårt nya SO-tema inom ämnet historia. Temats arbetssätt “Storyline” skiljer sig lite från det eleverna kan vara vana vid att arbeta och bara det gör det lite extra spännande…

Storyline är ett arbetssätt och ett förhållningssätt till inlärning. Typiskt för storyline är att verksamheten koncentreras kring en berättelse som man skapar tillsammans. Under en storyline startar man i deltagarnas förförståelse som utmanas och bearbetas genom arbete i grupp, individuellt och i storgrupp.

Berättelsen vi kommer att utgå ifrån på lektionerna handlar om vikingen “Ansgar” och hans olika livsöden. Eleverna kommer  i denna Storyline att får skapa en historisk miljö från 800-talet. De bygger upp landskap och diskuterar växter och djur som människor kan använda sig av. De skapar familjegrupper, redskap och kläder. Några kommer få åka på korståg och andra på handelsresor, men vem åker vart och varför?

Läxor under temat med vikingatiden:  I måndags gav jag ut en läsläxa till eleverna. Det handlar om att de ska läsa minst en bok under samma tema. Här finner ni läxan, mer info finns även på schoolsoft.

_Läs-läxa under Vikingatiden (1) . 

Här kan ni läsa mer ingående om temat: http://lemshaga.se/lokalaplaneringar/vikingatiden-historia/

Nu kör vi!

 

Övrig information:

 

Extra svenskläxa för vissa elever. Den här veckan har vi skrivit på vår roman och det handlar om kapitel 6. De elever som inte blev klara har fått i extra läxa att göra klart. Fråga era barn om de har gjort klart kapitel 6 och om den sitter i deras pärm. Om de svarar ja, allting gott. Om de svarar nej så får ni gärna hjälpa dem att komma igång och skriva klart. Bifogar instruktionerna här om någon skulle behöva:  instruktioner kap 6

 

Hälsning från Gottis.: Vilken start på 2018. Wow, vilka fantastiska idrottslektioner vi har haft denna vecka. Full aktivitet, positiv attityd, varm gemenskap, mkt skratt och viktiga samtal. Det kunde inte ha varit bättre förutsättningar för nästa veckas Fair Play cup i innebandy. En turnering i idrott men som betonar vikten av att vara en god kamrat och att vi alla är som en pusselbit där alla behövs för att vi ska lyckas.

Varma gympahälsningar / Gottis

 

Fair cup är en innebandyturnering som Lemshaga anordnar varje år och där alla elever ska delta. Tjejer och killar spelar i olika lag men spelar mot andra klasser. Turneringen pågår under hela dagen vid olika tidpunkter och därför kommer eleverna att ha en schemabrytande dag denna dag. Fokus är “inte bara” själva sporten och att röra på sig utan även namnet “fair cup” är centralt. De stunder vi inte är i hallen och hejar eller spelar kommer vi att genomföra olika aktiviteter i samma andra som namnet förespråkar.

 

Utvecklingssamtal VT/18 kommer att ske främst under v.6. Som sig brukar har vi en heldag för att kunna genomföra de flesta samtalen och denna gång sker detta på onsdagen den 7/2. Även måndagsmorgonen kommer ha flera tider. Några övriga “kringtider” kan komma så var snabb att boka in dig för att säkra den tid ni önskar främst. Först till kvarn gäller!

Jag och Maria kommer att lägga ut tider för er att boka SENAST måndagen den 22/1 (v.4). Men observera att tiderna dock kan komma något tidigare.

 

Skolbio. Nu är det dags för Jupiter att åka på skolbio. Datum och tid för denna aktivitet är förlagd till tisdagen den 30/1 klockan 12:00. Mer information kring det praktiska kommer lite senare. Filmtiteln är “Rainbow” och var vinnare av den internationella juryns Grand Prix för bästa långfilm på Berlinale 2015. Fick även hedersomnämnande i tävlan om Kristallbjörnen.

 

Kommande datum:

30/1 Skolbio.

V. 6 utvecklingssamtal pågår under hela veckan men främst under onsdagen

7/2  Utvecklingssamtalsdag. Studiedag för eleverna

7/2 Föräldrakoordinatormöte kl.18.30

21/2 Föräldramöte . Mer info kommer

V.9 Sportlov

 

God fortsättning,

Önskar vi pedagoger i Jupiter, genom Åsa