Jupiter V.22

 

 

 

Hejsan hoppsan alla Jupiterister!

 

Då är vi inne på slutet av den sista ordinarie skolveckan i åk 4. Kan ni tänka att vi hunnit med snart ett helt år på mellanstadiet. Tillsammans har vi skrattat och gråtit, kämpat och slitit men framförallt haft det alldeles, alldeles underbart. Ja, så fantastiskt har det varit. Denna vecka har vi fokuserat på att avsluta alla våra härliga projekt och teman. I engelskan har vi gjort klart vårt tema om “Superheroes” där eleverna har gjort fantastiska serier om sina coola superhjältar. I NO är det byggen för hela slanten och i historia har vi avslutat och utvärderat vårt vikingatema. Oj, oj, oj vad vi har lärt oss!

I Svenska har vi läst högt för varandra ur våra färdigskrivna romaner och det är nu dags att ta hem dem till er för vidare läsning. Det är så himla häftigt att få se era söta barns stolta miner när de läser upp sina romaner inför varandra. Magiskt!

 

 

 

 

Vi vill även passa på att påminna er föräldrar om att idag fick alla elever ta hem sina arbeten. Den är allt från vikingadockor, runstenar och vikingaskepp till den häftiga roman de skrivit om i svenskan. Även andra saker i engelska, matematiken och NO ligger i deras pappkasse. Njut ordentligt av alla vackra ting!

 

 

 

En liten fredagskluring:  If you could have a superpower, what would it be? Ask your child…in English…

 

 

      

  

 

 

 

 

Fokus denna vecka:   Vikingatema

 

Då har vi kommit till den avslutande delen i vårt långtgående projekt med vikingarna. Sist jag informerade om detta tema slängde jag ur mig en liten “cliffhanger” och nämnde något om ett lite annorlunda prov. Säkert har ni fått höra från era barn att det handlade om att skapa ett eget spel om vikingatiden. En mycket uppskattad aktivitet som gett oss mycket nöje!

 

I grupper om 4 har de tillsammans satts på prov vad gäller rena faktakunskaper men även andra viktiga förmågor som att kunna samarbeta, planera och dela upp arbetet rättvist där alla är delaktiga. Inte alltid en självklar uppgift. I flera fall har vi tillsammans kunnat titta tillbaka på våra samarbeten som tycktes stundom omöjliga men till sist mynnade ut i magiska arbeten med mycket kvalite. Flera viktiga reflektioner kring samarbete och delaktighet har kommit fram under arbetets gång och det är så häftigt att kunna se tillbaka och konstatera att det faktiskt går att samarbeta och konstruera fantastiska saker, om man “bara” tar sig tid att lyssna, försöka förstå och ibland kompromissa med sina arbetskamrater. Så här ser det ut när vi i Jupiter samarbetar i ett mycket välplanerat kaos:)

 

 

Det som nu återstod på listan kring vikingatemat var att utvärdera och försöka synliggöra vårt lärande. Det har vi gjort genom två aktiviteter. Den första delen handlade om att i helklass konstruera en tankekarta med så mycket fakta vi bara kunde kring temat. Denna tankekarta jämförde vi även med den vi gjorde på vår första lektion i början av projektet, och det var skillnad vill jag lova. Så många detaljer och kunskaper som eleverna visar på gör mig mäkta stolt. I deras vikingaböcker finner ni båda tankekartorna och ni kan själva se hur mycket de ha lärt sig. Asagudarna och asatron var spännande har jag förstått och där var de extra observanta och detaljerade:)

Den andra delen i detta synliggörande av det vi lärt oss handlade om att utvärdera hela temat och fundera ut hur eleverna enskilt tyckte om temats innehåll och arbetssätt. Hur tycker de att arbetet har gått? Vad har de lärt sig? På vilka sätt? På vilka sätt bidrog de själva i olika grupparbeten? Och upplevde de att de fick den hjälpen de behövde under arbetets gång? Alla svar finner ni även i elevernas böcker som ni idag får hem. Trevlig läsning!  Nästa läsår handlar det om Medeltiden…en av frökens favoriter:)

 

 

 

Övrig information:

 

Inför åk 5

Då tiden börjar rinna ifrån oss i åk 4, och vi efter ett välbehövt sommarlov kommer att påbörja mittendelen av mellanstadiet, vill vi passa på att informera er kring några av våra tankar och funderingar inför det som komma skall i åk 5. På schoolsoft kan ni nu hitta information om detta. Vi har lagt ut detta som en nyhet. Där finner ni bland annat information kring nya gruppkonstellationer, nytt upplägg kring utvecklingssamtalen samt några övergripande förhållningssätt och kommande teman i de olika ämnena.

 

Nästa vecka (v.23) Dramavecka

Den här veckan är det schemabrytande verksamhet och samma tider gäller varje dag. Samling 08:20 i gymnastiksalen (dock ej måndag som startar 9:40) och avslut 14:15.

 

Sista veckan (v.24)

Föreställning 11/6 klockan 18:00

Denna härliga måndag kväll har vi nöjet att bjuda in era alla till en magnifik föreställning skapad av alla elever i Jupiter. Tillsammans med vår fantastiska teaterpedagog Lisa Nilsson Sandgren har eleverna i Jupiter skapa en grymt rolig pjäs vid namn “Kejsarens nya kläder” i en fullkomlig toppmodern nytappning. Välkomna!

Viktigt!

Denna dag startar 9:40 som alltid på måndagar och pågår fram till 14:15. Därefter slutar eleverna för några timmar men vi önskar dem åter till klockan 17:20 för att förbereda föreställningen. Då är det önskvärt att maten är förtärd. 

EFTER föreställningen bjuder föräldrarna alla barn på tårta!

 

På tisdagsmorgonen (12/6) får eleverna sovmorgon som kompensation för den sena måndagskvällen. Behöver någon barnomsorg denna tid så finns vi här och klubben öppnas, kontakta mentor i så fall så vi vet.

 

Kommande datum:

v. 23:

Dramavecka. Se info ovan.

v. 24:

Måndagen den 11/6. Föreställning klockan 18:00 (samling 17:00)

Tisdagen den 12/6. Sovmorgon. Start 11:00 i klassrummet.

Onsdagen den 13/6 Eleverna följer schemat (Städdag m.m)

Torsdagen den 14/6  Är det avslutning och vi kan konstatera att vi överlevt ett helt läsår i mellanstadiet. Mer info kommer i nästa brev.

 

Ha en underbar helg,

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Jupiter genom Åsa