Mars v. 37

 

Hej alla Marsipaner på planeten Lemshaga!

 

Återigen en fantastisk vecka tillsammans med er härliga kids! Den här veckan pratade vi i samhällskunskapen om Regeringen och Riksdagen, vad skiljer dem åt och vad händer nu i Svensk politik? Vem ska nu bilda Regering och kommer den nya Regeringen att kunna få igenom några beslut i Riksdagen. Viktigt är i alla fall vem eller vilka som får igenom sin budget… Fråga era barn vad de tror kommer hända nu…

En annan sak vi funderat på är om vi ska inför en “klädkod”…blink blink…då vi blev lite inspirerad av dessa härliga killar…

 

 

Och så fick vi även en trevlig stund och en god dialog med er föräldrar i onsdags på föräldramötet. Det tackar vi för och för er som inte var med kan ni här läsa protokollet:  180912

 

Ett förtydligande vill vi dock göra angående frånvaro och ledigheter:

Frånvaro:

Är man sjuk är man sjuk, och då vill vi att ni är hemma den tid som krävs. Då är det viktigt att man också följer skolsköterskans rekommendationer. Här exempelvis kan ni finna mer information kring detta: http://www.bt.se/nyheter/guide-sa-lange-ska-barnet-stanna-hemma-vid-sjukdom/

Det vi ville förmedla var att om ert barn har lite ont i huvudet eller tån eller så (absolut inget som smittar) och ni velar om man ska gå eller inte så kan ni skicka era barn till skolan och så tar vi en sak i taget. Vi har skolsköterska oftas på plats och man kan alltid gå hem om man sedan ser att det behövs. Det handlar alltså inte om att barnen ska komma tillbaka tidigare efter sjukdom eller komma till skolan om man är sjuk! 

Ledigheter: Vi uppmuntrar INTE till ledighet, utan tvärt om, och vi vill att era barn ska vara här så mycket som de bara kan. Däremot ser vi av erfarenhet att familjer som söker ledighet ofta åker oavsett beviljad ledighet eller ej. Vid ledigheter är det ni föräldrar som ansvarar för det skolarbete som missas, inte skolan. Men vi pedagoger tänker dock alltid på eleverna först och vet också att en ledighet kan skapa stress då de missar mycket. Därför vill vi så klart hjälpa till och vi kan då också ge uppgifter till de elever som har missat när de är åter tillbaka. Dessa ska dock göras hemma och det finns ingen tid på skolan till detta. Det är också så att mycket av det vi gör i skolan består av diskussioner och grupparbeten, vilket inte kan “hinnas ikapp hemma” och det arbetet missas helt enkelt. Detta är olyckligt och därför uppmuntrar vi inte till ledigheter utanför loven. Barnen lär sig i skolan och då behöver de vara här! 

Kan även tipsa om storgårdens läxhjälp som är på tisdagar och torsdagar klockan 15:30-16:30. Här kan man med fördel ta ikapp saker som missats.

 

 

Vad gäller er fråga om läxor i engelskan och hur det fungerar med det ber vi att få återkomma i nästa veckobrev.

 

 

Fredagskluringen:  Många frågor idag….:)

På vilket sätt lär du dig bäst? Vilka studietekniks-tips har du att dela med dig av? Lär du dig bäst i en tyst miljö eller kanske när det är lite liv och rörelse runt omkring dig? Är arbeten med en kompis, i grupp eller enskilt bäst för dig? Hur tar du dig an en större mängd text för att kunna tillgodogöra dig innehållet och lär dig något? Vad behöver du för att kunna koncentrera dig på din uppgift?

 

Fokus denna vecka:  Studieteknik – Alla ämnen!

Det finns mycket vi ska arbeta med i skolan och kunskapsinhämtningen och dess nivåer bara ökar och ökar för varje läsår som går. Det krävs mycket av eleverna för att klara av skolan och vi har högt ställda krav här. Det beror inte bara på att forskning visar att högt ställda krav och förväntningar resulterar i ett högre resultat, utan det det handlar också om att vi tror på era barn. Vi vet att de kan!

DÄREMOT behöver vi förse eleverna med olika typer av verktyg för att kunna ta sig an alla utmaningar som skolan ställer på dem. Som jag nämnt tidigare så ser jag att min uppgift är främst att lära eleverna att hjälpa sig själva. Med det menar jag att jag exempelvis inte går in och rättar elevernas texter varje vecka (alla gånger men ibland så klart…) utan ger dem verktyg att rätta sig själva. Vi tittar på grammatiken, strukturen och innehållet. Hur kan vi förbättra oss själva? Hur kan jag på ett bra sätt använda mig av mina kamrater för att förbättra mina egna texter osv.

När det gäller elevernas “här och nu” så växer kraven, textmängden, stoffet och processen blir det viktigaste och mellanstadiet kräver en större utmaning än vad de tidigare har haft erfarenhet av. Därav behöver de även få strategier för att ta sig an detta och kunna utvecklas på bästa sätt.

 

  • Hur kan jag anteckna på ett mer effektivt sätt?

 

  • Hur kan jag ta mig an en större mängt text och samtidigt tillgodogöra mig informationen?
  • Hur kan jag få en bättre koncentration?
  • Hur kan jag plugga inför ett prov på ett effektiv sätt? Med mera…

 

 

Med detta i ryggen så har vi nu påbörjat ett tema som vi kallar just “studieteknik” och där syftet är just att få eleverna att reflektera över sitt egna lärande och ge dem verktyg för att kunna plugga bättre helt enkelt. Och detta i alla ämnen! Vi kommer att på en svensklektion varje veckan, i 8 veckor framöver, arbeta explicit med studieteknik. Vi kommer att göra detta genom att utgå från en filmserie från UR.skola som heter “Plugga bättre”. Varje vecka kommer vi att gå igenom ett nytt avsnitt ur serien och därefter få en mindre övningsuppgift för att kunna prova de olika teknikerna och se om det är något som kan passa oss? Avslutningsvis går vi igenom dagens teknik och reflekterar på vilket sätt detta kan hjälpa oss. Vad tar vi med oss och vad kan vi låta ligga därhän?…  Ingen av dessa lektioner har någon form av bedömning utan syftar främst till att ge eleverna verktyg för att kunna plugga bättre men även att börja reflektera över det egna lärandet och därefter kunna avgöra vad som fungerar bra för en själv och vad som inte fungerar. Allt för att bli så bra som de faktiskt har kapacitet för! Som sagt, vi vet att de kan!

En liten påminnelse av alla tekniker vi går igenom sätter vi upp i klassrummet så vi kommer ihåg all bra tips och tekniker..

 

Övrig information:

 

Kvarglömt!

Saknar du något klädesplagg eller kanske rent av ett barn?

Vill då tipsa om att det ibland kan vara bra att titta i den kvarglömda lådan som finns i kapprummet på nedre plan. Alltid kan man hitta något…kläder eller barn:)

 

Teater!

På tisdagen den 18/9 kommer vi att ta oss till Gustavsbergsteatern för att kultivera oss lite genom att njuta av en teaterföreställning.

OBS! När vi har tittat närmare på restiderna så ser vi att vi inte kommer att hinna tillbaka till skolan i tid för lunch. Därför behöver eleverna matsäck denna dag!

 

Kommande datum:

Måndagen den 17/9 . Eleverna börjar dagen 10:30. Mentorstiden uteblir då vi har samtal den tiden.

Tisdagen den 18/9. Teater i Gustavsberg. OBS! Matsäck

Onsdagen 19/9. Studiedag med utvecklingssamtal. Är du inskriven på klubben och behöver omsorg denna dag – kontakta Mentor.

V.39

Måndagen den 24/9 . Eleverna börjar dagen 10:30. Mentorstiden uteblir då vi har samtal den tiden.

 

Ha en underbar helg,

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Mars genom Åsa

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.