Min Favoriträtt

Ansvarig/Ansvariga lärare: Ann Kerstis

När, under vilka veckor? V8-V17( Varannan vecka)

Vad;     Frågeställning (och följdfrågor): Du ska göra ett projekt, både praktiskt och teoretiskt och muntligt.

  1. Du ska laga en favoriträtt för 2 port. Namnge maträtten.
  2. Skriva en inköpslista till Ann.
  3. Du ska ha med 5 av 7 matcirkelgrupper. Beskriv Vilka?
  4. Du ska med minst 3 matlagningsmetoder. Vilka?
  5. Tänk på tallriksmodellen. Rita eller beskriv upp hur din tallrik ska se ut.
  6. Var kommer dina livsmedel ifrån. Tänk klimatsmart. Vilket land kommer dina varor från?
  7. Tänk på maträttens utseende.

 

  • Utveckla ett kunnande som rör mat, förmågan att planera och tillaga mat.
  • Utveckla sin initiativförmåga vid matlagning och andra uppgifter i hemmet.
  • Utveckla sin förmåga att värdera sina handlingar.
  • Förstå vikten av att äta varierat ur kostcirkelns alla delar var dag.
  • Äta regelbundet och varierat samt fördela måltiderna jämnt över dagen så fungerar du och din kropp bättre.

Övergripande mål från LGR11 2.2:

Har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
Har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt,
Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,

Förankring i kursplanens syfte:

Ett syfte med undervisningen i Hkk är att den ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om arbete i hemmet. Arbetet i hemmet är något som ständigt pågår, oavsett människors olika yttre omständigheter.Resultatet av arbetet med en välsmakande måltid,städad bostad eller rena kläder är kortvarigt men på lång sikt är det ett arbete som är avgörande för både hälsan och det sociala välbefinnandet.

Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:

Bakning och matlagning och olika metoder för detta. Hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet.
Planering och organisering av arbetet vid matlagning och andra uppgifter i hemmet.
Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt.
Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.

Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:

Kunskapskrav för betyget E
Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med viss anpassning till aktivitetens krav. I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven väljer tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö.Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och resultatet.

Kunskapskrav för betyget C

Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med relativt god anpassning till aktivitetens krav. I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och relativt välfungerande sätt. Eleven väljer tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö.Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och resultatet.

Kunskapskrav för betyget A
Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med god anpassning till aktivitetens krav. I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och väl fungerande sätt. Eleven väljer tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö.Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och resultatet.

Hur?
Hur ska vi arbeta?

Vi kommer att jobba i par i det praktiska arbetet. En som är huvudchef och en som följare.

Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?

Du ska göra en praktisk,en teoretisk och en muntlig redovisning av din favoriträtt.

  1. Praktisk; Du ska tillaga din maträtt för 2 pers med hjälp av en hjälpkock. Tänk på metoder, redskap, Disk, rengöring och ordning och reda i ditt kök. Du ska duka och presentera maten för din gäst. Du som är hjälpkock ska utvärdera den praktiska tillagningen ( processen ) och den färdiga maträtten (resultatet).
  2. Teoretiskt; Du ska göra ett receptblad med bild på din maträtt , ingridienser och hur man ska tillaga. Du ska också svara på följande frågor i inledningen på LPP. Utvärdera din process och resultat. Bifoga din kompis utvärdering.
  3. Du ska muntligt redovisa ditt arbete . Visa ditt receptblad och presentera svaren i ditt arbete, Avsluta med att berätta om utvärderingen.

Vi utvärderar varje veckas lektion.Repeterar förra veckan och förbereder oss inför nästa vecka.
Jag bedömer följande:
Lyssna till fakta och instruktioner.
Praktiska arbetet; metod,redskap,hantering av livsmedel.
Måltid: Gemenskap,resultat.
Efterarbete; Disk, rengöring av arbetsplats, förvaring av livsmedel.
Utvärdering; Förstå och förklara hur livsmedel,metoder, redskap och näringsämnen har betydelse för resultatet=maträtten, hälsan, ekonomin och miljön.
Praktiskt prov

Veckoplanering, när ska vi göra vad?:

Lektion 1 : Du ska planera din favorit maträtt för 2 port. Skriv en inköpslista och skicka den till Ann. Arbeta med de teoretiska frågorna i början av Lpp.

Lektion 2 : Praktisk tillagning;

Lektion 3 Gör klart ditt teoretiska arbete. Vara hjälpkock.

Lektion 4 ; Redovisa muntligt.

 

Varför?

Mat och hälsa är bland det mest grundläggande för människan. Måltiden är en njutning för både kropp och själ och en stund av gemenskap.Dina matvanor och andra vanor i hemmet plus de val du gör dvs din livsstil- påverkar hur du mår men också samhället och miljön.

Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:

Vi fortsätter nu i åk 7 med matlagningens grunder. I åk 6 så gick vi igenom dagens måltider och vikten av att äta och fördela dagens intag på flera måltider. Vi pratade om vikten av att äta bra och näringsrik kost för att orka med dagen i skolan, träning och att kroppen ska växa och utvecklas på ett bra sätt.

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:

Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga
Vi utmanar varandra att ta risker och våga misslyckas för att kunna växa och utveckla.