Neptunus v 41

Hej alla Neptunusar!

 

Denna vecka har vi fortsatt med vårt samarbetsprojekt “Vi på Mellangården” där elever från Neptunus, Uranus och Saturnus träffas och har en lektion tillsammans. Denna vecka fick eleverna göra olika dramaövningar genom att t.ex. med en penna och utan ord gestalta andra föremål medan de andra eleverna fick gissa.

 

Kunskaper

 

svenskalektionerna har vi arbetat med bokstaven E. I den röda gruppen har vi tittat på programmet “Bokstavshissen”. Båda grupperna har börjat med sagor och hur en saga är uppbyggd genom att titta på programmet “Sagomattan”. Grön grupp har gjort en saga gemensamt genom att slå en tärning som hjälp till de olika delarna av sagan, som huvudperson, miljö, problem, lösning och slut. Röd grupp kommer att göra sin första saga nästa vecka.

 

   

 .

 

Under veckans matematiklektioner har vi repeterat talfamiljer och sambandet mellan addition och subtraktion. I onsdags var Josefine här och höll i en matematiklektion.

 

SO-lektionerna har vi berättat om våra namn. De som ville läsa själva gjorde det och de som ville ha hjälp att läsa fick det. Vi har också målat flaggor som vi ska använda under Neptunus matvecka i vecka 43, där eleverna tillsammans kommit överens om vilken mat som kommer att serveras i matsalen. Vårt tema är Europeisk mat så vi kommer att äta mat från Spanien, Frankrike, Italien, England och Grekland. Flaggorna kommer vi hänga upp i matsalen för att tydliggöra vårt tema för hela skolan.

 

NO-lektionen lärde vi oss mer om ekorren. Vi gjorde en tankekarta tillsammans och därefter skrev vi i vårt häfte om svenska djur om ekorren. Vi integrerade också ämnet musik och svenska med att lekte med sången “Ekorren satt i granen” genom att göra om texten till sången till att handla om t.ex. andra djur.

 

  

 

idrotten hade Gottis byggt en hinderbana. Det var ett trött och svettigt gäng som lämnade salen efter många varv runt i hinderbanan.

 

Under Friluftslivspasset var vi ute på skolgården eftersom vi mentorer behövde hämta ett barn i taget för att göra skolverkets diagnos i matematik. Det tar 15-30 minuter per elev att göra testet eftersom det är i intervjuform. Vi fortsätter med de elever som inte gjort testet kommande veckor.

 

 

På måndagens danslektion gjorde vi olika övningar med kroppskontroll och kroppens läge. Vi rörde oss med stora långsamma rörelser, små snabba rörelser, höga rörelser och låga rörelser. Vi lekte bil och förare där ett barn styr barnet framför sig med kommandon. De “bilar” som ville kunde blunda. Vi lärde oss de första stegen i en dans som vi kommer träna vidare på.

 .

Hem och skola

 

Hälsningar från fritids

Barnen får gärna ta med sig en glasburk till fritidspysslet för vi ska göra lyktor.

 

Läxa:

  • Den magiska kulan – Läs kapitel 8 i läseboken med tillhörande sidor i läxboken.

 

  • En elev ur vardera klass får en “bokstavspåse” med sig hem. I påsen ligger en bokstav som kommer att vara hemlig för de andra eleverna tills den ska presenteras. Samla 5 saker som börjar på den bokstaven. Påsen vill vi att eleven tar med sig tills på måndag veckan efter.

 

Nästa vecka:

 

Måndag: Bokpåsen tillbaka till skolan.
Tisdag: Engelska och bild.
Onsdag:
Torsdag: Idrott med ombyte. Läsläxa lämnas in
Fredag: Läxa och bokpåse lämnas ut.

 

Kommande händelser:

  • Vecka 44 – Höstlov
    Måndag den 29/10 är fritids och skola stängd. Resten av veckan är det ingen skola men fritids är öppet som vanligt.

 

Trevlig helg!

 

Ann-Sophie, Lisa och Agnes

Klasstelefon: 08-586 313 01

ann-sophie.petersen@lemshaga.se

lisa.webering@lemshaga.se

agnes.jansson@lemshaga.se

 

11 kommentarer

Kommenteringen är stängd.