Plutos veckobrev v. 15

Hej alla Plutofamiljer!

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

NO

Under NO-passet med Grön den här veckan gjorde vi samma experiment som röd förra veckan. Se förra veckobrevet för mer info.

I vår resultatdel kunde vi dokumentera att vattnet tog sig över till andra glaset. Det som var väldigt spännande var att vattnet då ändrade färg! Vi diskuterade och pratade om varför vattnet tog sig över till andra glaset. Det handlar om kapillärkraften. Kapillärkraften är samma kraft som växter och blommor använder för att få upp vatten i sina stammar och stjälkar!

 

Nu har vi avslutat temat om vatten. Vi har lärt oss bland annat att vatten finns i tre former: gas, flytande och fast. Vi har fått skapa vattenmolekyler och vi har kollat på filmer och testat olika vattenexperiment. Efter lovet kommer vi börja med tema vår!

 

IDROTT

Denna vecka hade röda gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmning genom övningarna “väcka kroppen” och “rörelsestopp”.

Sedan lekte vi en lek som kallas för ”Basketfia”.

I denna lek var vi indelade i fyra lag och varje lag hade en egen basketkorg och varsin boll. Mitt på golvet låg spelplanen i from av rockringar i en cirkel. I en av rockringarna placeras en ärtpåse för varje lag. Leken gick sedan ut på att turas om i laget med att försöka pricka basketkorgen med sin boll. Varje gång det blev mål fick lagets ärtpåse flyttas fram en rockring. Det lag som först fått sin ärtpåse runt hela vägen hade vunnit.

Vi gjorde även en variant där vi skulle pricka (slå ner) en kon på en pallplint med bollen.

Vi avslutade med avkoppling på yogamattor till lugn musik.

SVENSKA

Veckans bokstav

Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Yy. I bokstavslådan hittade vi bilder och ordbilder som YNGEL (som i  grodyngel och fiskyngel), YXA, YOGHURT och YOGA.

I lådan låg en Barnyoga-affisch, innan vi satte upp den i klassrummet så passade vi på att prova några övningar.

Vi tittade på bokstavståget, arbetade i bokstavsboken, spårade Yy i sanden och övade på bokstavsljudet med fjädern. Vi samlade ord som börjar eller innehåller Yy. Som extrauppgift fanns  A-Ö boken och ipads.


MATEMATIK

Målet med veckans matematikpasss var att kunna förstå vad mönster är, kunna upptäcka, beskriva och fortsätta mönster samt att kunna bilda egna mönster med hjälp av olika former.

Vi inledde passet med att visa startuppgiften på tavlan. Vi skulle tillsammans upptäcka mönster och vilka former som saknas i mönstren på bilden.

Barnen kunde se att en triangel saknades i den översta raden och de upptäckte att mönstret i den mellersta raden förändrades i storlek och att det saknades en mellanstor cirkel. Barnen kunde också se att det saknades en stor kvadrat i den nedre raden, eftersom mönstret bestod av liten kvadrat-stor kvadrat-triangel. Vi pratade om att mönster är något som upprepas, det vill säga återkommer i en given ordning.

I veckans aktivitet fick barnen arbeta i par och alla fick flera former av samma sort. Den ena eleven började att lägga formerna i ett mönster. Kompisen skulle då beskriva mänstret och själv försöka lägga det. Barnen fick sedan turas om att lägga mönster och vi uppmuntrade dem att hitta på flera olika sätt att göra mönster.

I övningsboken fanns det liknande uppgifter som gav barnen möjlighet att träna och befästa sina kunskaper.

Bondgården

Nu har vi satt igång med att öva på bondgårdsmusikalen. Det är så kul! Den här veckan har barnen fått välja vilka djur de skulle vilja gestalta i bondgårdsmusikalen. Rollerna som fanns att välja på var mus, hönor/kycklingar, hästar, kossor och grisar. Barnen fick rangordna djuren från 1-5 där 1 var de djuret det allra helst ville vara och så vidare. När vi berättade för barnen gick vi också igenom musikalen från start till slut. Det är så kul att se att alla barn blir så taggade!

Vi har dessutom övat extra mycket på hästens låt som också var veckans djur. Barnen har fått tänka kring vad de redan kunde om hästen. Sedan lyssnade vi på en faktabok och såg en film om hästen som gjorde att vi kunde fylla på vår kunskap! Den svarta texten på tavlan står för det vi kunde innan och den blåa texten för de vi lärde oss efter faktaboken och filmen. Vi ritade och skrev även ett faktablad om hästen.

 

FRITIDS

Nästa vecka är det påsklov på fritids för de barn som är anmälda. Det blir Trixie, Maria K,Titti och Fia som arbetar med Pluto under veckan.

Varje dag har vi en morgonsamling (09:00) där barnen får veta dagens schema och vilka kompisar som är här.

På måndag kommer ett påsklovsschema att presenteras. Lunch och mellis serveras vanliga tider, dvs 10.30 och 13.30.

Ni som har anmält barn till tisdagen behöver tänka på detta eftersom det blir en utflyktsdag:

  • egen lunchmatsäck, dryck och litet fika (en bulle eller två småkakor)
  • vara på skolan senast 08:30
  • vi beräknar vara tillbaka ca 15:00

Vid sjukdom eller ledighet meddelar ni oss som vanligt på schoolsoft.

Planerar ni att lämna efter 09:15 vill vi att ni hör av er till fritids via mejl eller mobil.

Skärtorsdagen 18/4 stänger fritids 15:00!

fritids@lemshaga.se

Plutos mobil: 08-586 313 10

Fritids mobil: 08-586 313 27

 

Utedagar

Efter påsklovet fortsätter vi att gå till närliggande skogsplatser. Torsdagen efter lovet är det den röda gruppen som går iväg och vi beräknar vara tillbaka kl.16:00.

Vi kommer följa vårens utveckling i naturen och leka lekar i grupp, men även fri lek tillsammans.

Skola och hem

Information

Skansen

Fredagen den 26/4, veckan efter lovet, kommer vi åka till Skansen för att kolla på bondgårdsdjuren. Det är viktigt att barnen är lämnade senast 08:00 då vi behöver gå härifrån kl. 08:10! Den här dagen vill vi att ni tar med er lunchmatsäck, bestick och dryck samt ett litet mellanmål. Vi kommer vara där under hela dagen och då är det viktigt att fylla på med energi. Vi är tillbaka på skolan ca 14:00.

Vecka 17

Måndag: STÄNGT

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Utedag RÖD 14:30-16:00

Fredag: SKANSEN Senast kl 08:00

 

GLAD PÅSK önskar vi er!

/Plutos pedagoger