Plutos veckobrev v.15

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och värden / Ansvar och inflytande

Vi inledde veckan med stor glädje då vi konstaterade att ALLA kompisar är tillbaka igen. Vi har under veckan haft två fulla klasser och glädjen över det hos Plutogänget har det inte gått att ta miste på.
Som grädden på moset så var det klassträff i tisdags. Föräldragruppen Charon hade ordnat med disco för alla Plutofamiljer. Under skoldagen passade barnen på att dekorera klassrummen och tillverka biljetter inför kvällen. Vi har förstått att det blev en lyckad kväll med både lek, dans och trevligt umgänge.

 

Bondgårdsprojektet
Bondgårdstemat som vi smygstartade med innan påsklovet har vi nu fortsatt att arbeta med under veckan.
Vi har bland annat utforskat och lärt oss mer om Kon. Vi har delat med oss av våra tidigare kunskaper, vi har sett en faktafilm om kon och utifrån det lärt oss mer om kon, dess familj och hur den lever på bondgården. Vi har även gjort enskilda uppgifter där vi ritat och skrivit om kon.

Vi har också tittat närmare på och samtalat om texten i musikalberättelsen om ”Djuren på Kackelgården”. Vi har lyft språkliga begrepp och diskuterat kring budskapen i berättelsen. Vi har också lyssnat på och sjungit de sånger som hör till musikalen.

Under våra gemensamma samtal har vi kunna dra paralleller med berättelsen, som handlar om vänskap, till oss på Pluto och vår dagliga samvaro.
Vi har funderat vidare och samtalat kring ”vad betyder det att vara retfull?” och ”vad kan vara orsaken till att någon retas?”.

Så här tänker några elever:

 

”Vad betyder det att vara retfull?”
– Att säga dumma saker, att säga att man är ful.
– Att göra elaka eller fula miner.
– Att säga att man inte får vara med i leken.
– Att peka fulfingret.
– Att göra tillbaka.
– Att förstöra någons lek.
– När någon gör något retfullt så känner man det i kroppen för då får man en ledsen känsla i kroppen.

 

”Vad kan vara orsaken till att någon retas?”
– För att vi har känslor i oss.
– Man kanske inte tycker att det någon har är fint och så säger man det rakt ut.
– Att man inte fick vara med och bestämma i leken.
– Om man känner sig utanför.
– När man inte blir lyssnad på.
– När man känner sig ensam.
– Man kan vara avundsjuk. För att en har något som den andra vill ha.
– En stor kanske retar en liten för att den är liten och tvärt om.
– Om man har en kompis och den också har en kompis så då kan de bli avundsjuka på varandra och så retas man.
– Syskon kan bli arga på varandra för att man är nära varandra, i ålder, och då kan de kanske börja bråka.
– Syskon kan vara arga på varandra rätt ofta. De är kompisar men kan även bli arga på varandra, det är som syskonbråk.
– Den som har blivit retat av någon och blivit ledsen kanske retar andra sedan.
– Man kan vara både arg och ledsen om man blir retad. När man känner sig arg så kanske man knuffas och så.
– Jag har sett en film om en leopard och en tiger som blev vänner. De retades för att de inte kunde det som den andra kunde.
– Musen (i berättelsen om Kackelgården) var kanske lite avundsjuk för att de andra var vänner och den inte hade någon vän.
– Om en har något som den andra inte har så kan den bli avundsjuk och då kan man retas och säga att den saken är ful fastän man tycker att den är fin.
– Alla kanske inte vet att man inte får retas och därför gör de det.
– Man kanske retas för att man inte fick en bra uppfostran.
– Vad betyder uppfostran?
– Det betyder att man blir bra tränad på att vara snäll av sin mamma och pappa eller fröken.

Hur kan man göra för att stoppa det retfulla från att komma ut?
– försöka stoppa sig själv och säga som det är.
– man får försöka förklara det man känner.

 

Idrott
Denna vecka har eleverna varit med och planerat innehållet på idrottslektionerna. Vi startade i klassrummet med att alla fick möjlighet till att ge önskemål och förslag på olika aktiviteter. Sedan valde vi ut några som passade bra just denna vecka.

Röda gruppen lekte ”Katten och råttorna” och fallskärmslekarna ”Byta plats” och ”Färger”. De avslutade med avkoppling liggandes på fallskärmen till lugn musik.

Gröna gruppen lekte ”Robot vs Slime” och ”Kaninkull”. De avslutade med avkoppling till lugn musik sittandes i en varsin rockring.

 

 

Skola och hem

Ombyte på idrotten
Från och med nästa vecka så kommer vi att börja byta om innan och duscha efter idrottslektionen. Eleverna behöver bara ha med sig gympakläder och handduk. Dock inga inneskor då vi är barfota i gymnastiksalen.

Plutopicknick
Tisdagen den 12 juni kl. 17.00-19.00 har vi vår traditionsenliga avslutningspicknick tillsammans med alla er Plutofamiljer. Mer information kring denna kväll kommer, men se redan nu till att skriva upp datumet i kalendern.

Skolans dag
Onsdagen den 9 maj under eftermiddagen har Lemshaga öppethus för skolans familjer och allmänheten. Denna dag finns det möjlighet att besöka alla olika gårdar och få en inblick i verksamheten. Ett mer detaljerat program om mer info kommer längre fram.

Blänkare:
*25/4 Fritids stänger 15.00 (utvärderingskväll).
*30/4 Skola/Skola och Fritids stängt. (inläsningsdag)
*9/5 Skolans dag. Fritids stänger 15.00 dag före röd dag.
*11/5 (lovdag) 14/5-16/5 (Studiedagar) Skolan stängd med fritids har öppet. Länken till anmälan för dessa dagar och sommarlovet kommer fredag 20/4 på Schoolsoft och i nästa veckas veckobrev.
*8/6 Friluftsdag för alla på Mellangården.
*14/6 Skolavslutning.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

13 kommentarer

Kommenteringen är stängd.