Plutos veckobrev v. 45

Hej alla Plutofamiljer!

Kunskaper/Normer och värden/Ansvar och inflytande

Välkomna tillbaka efter ett välförtjänt höstlov. Hoppas alla har haft det bra och fått en möjlighet till lite vila.

idrott

Nu var det äntligen dags för det många varit förväntansfulla inför… “De utökade skolgårdsgränserna”. Under idrottslektionen gick vi de nya gränserna och samtalade kring de nya regler som tillkommit. Efter genomgången lekte vi och utforskade det nya området.

De nya gränserna innefattar andra sidan Mellangården. Där har vi klätterträd, ett lekstall, gungor, en snurrgunga, en stenlabyrint, gräskullen, ett stort schackspel samt snickis (under sen vår/sommar). Vi har även fått ett utökat område på den “gamla sida” och får även vara på vägen till Villan samt vid träden och buskarna som ligger i anslutning till den.

Plutokompis! Berätta för någon där hemma…

– hur många kan vi vara som mest på snurrgungan?

– vart väntar du på din tur om du vill göra fart eller åka med?

– hur gör du om det är kö till gungorna och hur länge kan du gunga då?

– vilka område är nära men ändå utanför våra gränser? (taggbuskarna, slänten och berget).

Se bifogad karta över gränser på skolgården.

Karta

NO

Efter lovet startade vi ett nytt tema i NO: Sinnen. Vi pratade om vilka sinnen vi människor har (synen, hörseln, känseln, smaken och lukten) och vad vi använder våra olika sinnen till. Vi kommer under några veckor framöver arbeta och testa på våra sinnen på olika sätt. Vill ni läsa mer om projektet kan ni göra det i vår LPP här: http://lemshaga.se/lokalaplaneringar/sinnen/

Vid första tillfället fick vi prova på vår känsel.

I den första övningen fick barnen stoppa ner händerna i fyra olika påsar för att känna vad de trodde fanns i. Vi pratade först och främst om hur de olika föremålen kändes, men fick sedan gissa med hjälp av vår känsel vilket föremål som gömde sig i påsarna. De som fanns i påsarna var fjädrar, gula ärtor, träpinnar och vadd.

Några svar som Pluto-kompisar sa:

Det känns hårt, runt, och lite skrovligt (gula ärtor)

Det känns mjukt, lent, hårt och vasst. (fjädrar)

Det känns träaktigt, hårt, rakt och det är flera stycken (små pinnar)

Vi avslutade med en avslappningsövning i form av en massagesaga. Massagesagan handlade om hösten. Där höstlöven faller från träden och lägger sig som en matta på marken och där vindarna gör så att kvistarna viner fram och tillbaka i luften. Vi pratade om vikten av att vara försiktig när man masserar eftersom alla människor är olika känsliga. Dessutom är det viktigt att man alltid, innan man börjar massera, frågar ”Är det okej att jag masserar dig?” sedan avsluta med ”Tack för att jag fick massera dig.”

Matematik

I matematiken så repeterade vi vad vi tidigare gjort. Vi använde oss av tioramar och multikuber. Den här gången skulle vi  räkna föremålen på bordet i uppgiften och sedan visa antalet med hjälp av kuberna som vi skulle lägga på tioramar. På bilden kunde man se några barn som stod runt ett bord fullt med olika godsaker: äpplen, ägg, koppar, munkar, äpplen och brödskivor. Detta hjälpte eleverna att se värdet av talen och utveckla sin taluppfattning.

Den andra aktiviteten som vi gjorde var att barnen fick arbeta tillsamman i par. Varje par fick tio bönor och en uppsättning talkort. Den ena i paret skulle gömma ett visst antal bönor i ena handen och kompisen skulle gissa hur många bönor som var gömda. Eleven fick sedan öppna handen och låta kompisen räkna och visa antalet bönor med hjälp av kuber som lades i tioramen.  Kompisen fick också visa samma antal med hjälp av talkort. Sedan fick barnen turas om att gömma bönor i händerna.

Svenska

Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Hh. Vi har trollat fram stora och lilla Hh samt föremål och sånger kopplat till den. Vi har sjungit “Lilla hästen Plopp”, tittat på bokstavståget och samlat ord på Hh.  Vi har arbetat med bokstavsslingan, i iPads samt i bokstavsboken.

I Språklust har vi fortsatt att arbeta med rim. Vi har lärt oss några nya ramsor och sånger. Vi har träffat ekorren Jim som visade oss sitt rimträd och hjälpte honom att samla på rim. Vi lyssnade efter ord som rimmade på Rimsnurran samt övade på att urskilja de två rimorden i olika meningar. Som till exempel:

Jag stötte mitt BEN mot en STEN

En TALL står utanför vårt STALL

Hunden som skadade sin SVANS fick åka AMBULANS

Vi har också arbetet med en uppgift som handlade om rim i lyckostjärnanboken samt övade vår finmotorik genom uppgiften “Hitta Hickeman”.

I Lyckostjärnan den här veckan lyssnade vi på kapitlet “Den goda tvillingen”.

Alla drömmer vi mardrömmar ibland och i den här berättelsen fick vi höra om när Astas storebror Sigge drömde sin värsta mardröm någonsin. I drömmen flyttar en annan Sigge in. Precis likadan som han själv – fast mycket bättre.

Vi tittar på bilden som hör till kapitlet. Vi samtalar om vad vi ser på bilden, vilken miljö de befinner sig i och lyfter andra miljöer som förekommer i berättelsen (sovrummet, köket skogen mm). Vi minns de olika karaktärerna som är med i berättelsen, de som syns på bilden och de som inte gör det.

Vi diskuterar vad som händer i berättelsen och om det uppstår några problem, om hur berättelsen slutar och om de ev. problemen löste sig.

Vi lyfte ord och fraser och hjälptes åt att förklara och förtydliga dem för varandra. Vi delade även med oss av de egna drömmar vi haft, bra- konstiga- eller mardrömmar. I arbetsboken ritade och skrev vi sedan om en dröm. Vi övade även vår finmotorik genom uppgiften “Sigges täcke”.

Simskola

På simskolan har vi övat på bentagen både i bröst- och ryggsim. Vi har haft flytkorvar och plattor till hjälp.

Vi har fått i läxa till nästa gång att öva ”torrsim” på golvet hemma. Ramsan vi säger när vi gör bentagen är ”upp, ut, runt och ihop”.

Skola och hem

Biblioteket

Nästa vecka kommer vi att åka till biblioteket. Gröna gruppen kommer att åka på tisdag och röda gruppen på torsdag. Det innebär att respektive grupp behöver vara på skolan senast 07:50 den dagen som gäller. Vi vill att de ska vara påklädda och redo för att klockan 08:00 gå mot bussen. Väl på plats kommer barnen få ett lånekort och få låna en egen bok. Ni som redan har bibliotekskort tar med dem. Ni som inte har lämnat in lånekortsansökan kommer behöva fixa ett lånekort till era barn på egen hand. Däremot får de barn som inte har kort vid det här tillfället låna på vårt gemensamma kort.

Vecka 46
Måndag: Idrott / NO
Tisdag: Biblioteket GRÖN
Onsdag:
Torsdag: Biblioteket RÖD / Skogsutflykt för RÖDA gruppen 14.30-16.00.
Fredag: Simskola för HYDRA, Spelfredag för NIX och CHARON.

Trevlig helg!

/ Plutopedagogerna

11 kommentarer

Kommenteringen är stängd.