Uranus veckobrev v. 15

Hej alla härliga Uranus,

Tack för en spännande vecka tillsammans. Nu har solen äntligen börjat komma fram och det börjar bli allt varmare ute på gården. Vi fortsätter att använda oss av överdragsbyxor på rasterna så passa på att byta ut de tjocka täckbyxorna till ett par tunnare.

    

Kunskaper:

Ma – Tredimensionella former och mönster

 

Under veckan har vi arbetat med att namnge, beskriva, jämföra, sortera och skapa modeller av olika tredimensionella geometriska former. Vi började med att titta och känna på sju olika former för att kunna beskriva dem med ord. Eleverna använde sig av ord som böjd, plan, kvadratisk, rektangulär, cirkelform, hörn, kanter och sidor. De använde sig även av andra material för att kunna beskriva formen. Så här pratade vi om de olika formerna:

 

Kub: Har 6 lika stora sidor. Alla sidor är kvadrater. Har 8 hörn och 12 kanter. En Rubiks kub.

Klot: En kub där man har slipat bort alla hörn och kanter. Är rund som en boll. Har böjda sidor.

Cylinder: Den har både plana och böjda sidor. De plana ytorna är cirklar.

Kon: Det är flera tallrikar som ligger på varandra som blir mindre och mindre. Som en hatt. Det är en cirkel som sedan blir mindre och mindre och bildar en spets. En Pyramid som vi har slipat bort kanterna på sidorna.

Prisma: Har två trianglar på sidorna och sen tre rektanglar mellan sidorna. Som ett tält.

Pyramid: En har plan ytor. Ytorna har formen av trianglar och en kvadrat.

Rätblock: En kub som man har dragit ut. Två sidor med

 

 

 

När vi hade namngett och beskrivit de olika formerna så fick eleverna möjlighet att bygga de olika formerna för att ytterligare öva på hur de ser ut samt kunna namnge dem.

Vi sortera i olika grupper utifrån hur formerna såg ut. Eleverna sorterade formerna i grupper om former, färger, stora och små eller böjda och plana ytor.

När vi utforskat och fått en mer medvetenhet kring våra former och hur vi kan beskriva dem så skapade vi mönster av våra former.

Sv /Teknik – Dialoger

Som ett avslut i vårt projekt kring tidslinjen så stannade vi kvar lite i dinosauriernas värld för att skapa ett litet skådespel. Eleverna har fått i uppgift att skapa karaktärer som de under nästa vecka kommer skapa en dialog till. Vi kommer här använda oss av talsträck och tänka på vem det är som pratar av våra karaktärer. Slutligen kommer eleverna få spela in deras dialoger på deras ipad.

        

Skola och omvärld:

SO/NO/SV – Naturhistoriska riksmuseet

En fantastisk dag på Naturhistoriskas utställningar om Fossil och Evolution, Den mänskliga resan, Jordens skatter och Djuret människan. Tack alla ni föräldrar som hade möjlighet att följa med.

                        

Nästa vecka:

Måndag: Idrott och drama för båda grupperna
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Avslutningsfest tillsammans med eleverna för Marie och inflyttningsfest för Eva.
Fredag: Friluftsliv, Camilla är på kurs, Maries sista dag på Lemshaga.

Blänkare:

19/4 Avslutningsfest för Marie – Inflyttningsfest med Eva

25/4 Fritids stänger kl 15.00

27/4 Hattparad för Mellangårdens elever. Vi firar att våren är här. Inför denna dag skapar vi egna hattar.

30/4 Skola och fritids stängt

1/5 Valborg, skola och fritids stängt

9/5 Skolans dag, vi bjuder in er föräldrar att besöka skolan och vara med era barn i skolan. Mer info om denna dag kommer.

10/5 Kristi himmelfärdsdag, röd dag, skola och fritids stängt

11/5 lovdag (fritids öppet)

14-16/5 Studiedagar (fritids öppet)

Anmälan för 11/5 , 14-16/5 samt sommarlovet kommer fredag 20/4 på schoolsoft och i nästa veckas veckobrev.

6/6 Sveriges nationaldag, skola och fritids stängt

14/6 Skolavslutning, Mer info om denna dag kommer.

20/8 Skolan startar efter sommaren.

Tack för den här veckan,

Camilla, Marie, Agneta, Desirée och Bettina

 

 

5 kommentarer

Kommenteringen är stängd.