Uranus veckobrev v 2

Gott nytt år och välkomna tillbaka till en ny termin!

Det är roligt att få börja en ny termin med glada och förväntansfulla elever i Uranus.

Vi i personalen började med en studiedag då vi fick möjlighet att planera alla roliga saker som vi ska göra under vårterminen.
Det stora projektet som kommer att löpa under hela terminen utgår från inspiration från den kände svenska konstnären John Bauer. Ni vet han som fascinerades av skogen och illustrerade alla fantasifulla väsen som lever där…

Under sommaren läste jag (Cissi) en roman om honom och hans liv. Dessutom har jag tagit del av olika material, tex artiklar om den tragiska olyckan på Vättern i november 1918 (för 100 år sedan) då båten Per Brahe sjönk och hela familjen Bauer och resten av passagerarna dog under en stormfylld resa på Vättern.

           

Vi komma att lära oss mer om John Bauer och inspireras av hans konst. Detta gör vi bl a genom att använda vår fantastiska miljö runt Lemshaga som lockar fram vår fantasi.

Vi kommer att lära oss mer om olika väsen som man trodde på förr. Det var ju med hjälp av dessa som man kunde förklara olika fenomen; jättekast, dimman o s v.
Säkert blir det sagoskrivning, utställningar och kanske lite dramatiseringar.
Projektet kommer att vara knutet till SV, SO, NO och Bild.

Vad trodde människor på förr?
Vad har vår natur gett upphov till när det gäller folktro?
Vad är det som får oss att tro att vi ser saker när vi är ute i naturen?
I vilka böcker kan vi hitta spår av folktro och väsen?
Vilka väsen känner vi till och vad vet vi om dem?

Läxor
I veckan fick eleverna med sig en svenskläxa hem, förutom läsläxan. De ska göra en intervju med någon de känner, kan vara en förälder, där de frågar frågor kopplade till det yrke personer har eller har haft. Vi vill att de tar med sig sina minnesanteckningar för redovisning nästa onsdag.

Läsning
För att stimulera elevernas läsutveckling och läslust åker vi regelbundet till biblioteket i Brunn för att låna böcker. Varje vecka har vi även läsgrupper då eleverna läser högt för varandra i par eller mindre grupp.


Kroppen

Kopplat till kroppenprojektet har Sara arbetat tillsammans med barnen kring varför det är så viktigt för kroppen att få i sig en varierad kost. Hon återkommer till detta nästa veckobrev.


Normer och värden, Elevers inflytande och ansvar

Vi vill att Lemshaga ska vara en trygg mötesplats för ett kreativt lärande. En plats där alla känner sig välkomna och uppskattade för sin egen skull. Under den närmaste tiden kommer vi arbeta lite extra med detta. Vi kommer att ha lekkompisar (där lärarna blandar barnen spontant) mellan de både grupperna, för att skapa trygghet i hela gruppen och inspirera till nya lekkompisar. Här vill vi gärna ha hjälp av er föräldrar att bjuda hem nya kompisar som ni kanske inte känner så bra.

Vi kommer även att ha en lektion i veckan då vi bl a gör olika övningar, ser på korta filmklipp som vi arbetar vidare utifrån.
Naturligtvis försöker vi vara närvarande i olika processer vid lek och konflikthantering och hjälpa barnen vidare i olika processer. Vi vill gärna ha ett nära samarbete med er föräldrar kring detta.

 

Bråk
Den har veckan har vi börjat med ett nytt kapitel på matematiklektionerna.
Lektionen inleddes som vanligt med att vi visade ett problem på tavlan.
Hur kan Gusatv och Anna dela pappret i två lika stora delar.

 

Eleverna fick utforska hur de kunde dela pappret i två lika stora delar och på vilka olika sätt de kunde göra det.
Hur kan vi veta att det är två lika stora delar?
Finns det fler sätt?

Vi gör tänkandet synligt och lär av varandra.

De vek pappret horisontellt eller vertikalt.
De vek pappret diagonalt.
De drog ett streck över mittlinjen och klippte pappret i två lika stora delar.
De vek och klippte pappret i fyra mindre kvadrater eller trianglar och förklarade att det krävs två delar för att bilda en halv.

Vi använde kvadratiska pappaer, sax och klister
Sedan fick eleverna använda sig av olika geometriska former i papper som de fick dela i två delar.

 


Skola och hem

De elever som vill får gärna ta med hörlurar hemifrån till sin I-pad.
Det finns några fina målningar kvar i klassrummen av det sjungande trädet. Glöm inte att ta hem dessa och rama in dem.

 

Kommande händelser
Skridskor på Ekvallen på tisdag 15/1
Vi vill att eleverna tar med sig lunchmatsäck samt varm dryck, vatten och frukt. Tänk på att ta med skridskor, hjälm och varma kläder för att kunna vara ute hela dagen. Eleverna får ta med sig klubba och liten boll (ingen puck). Tänk på att packa i en bra väska där allt får plats. Ni ska klara av att bära allt själva!

 

Utvecklingssamtal
Nästa vecka, den 16/1 kl 15.00 finns tiderna för utvecklingssamtal utlagda på School soft. Som vanligt gäller föst till kvarn.
Samtalen är måndag em, onsdag hela dagen och ev någon mer em vid behov. Vi lägger in te ut fler tider än de som ni ser där.
Fyll i frågorna ”inför utvecklingssamtal” på School soft senast två dagar innan utvecklingssamtalet.

 

Föräldramöte
Välkomna till föräldramöte den 13/2 kl 17.30.

 

Föreläsning Reggio Emilia den 6/2 kl 18.30
Några gånger om året utvidgar vi föräldrakoordinatorsmötet och går ut med en allmän inbjudan till en kväll med fokus på skolans pedagogiska profil. Denna gången är det Cecilia Högsveden East som kommer att tala om skolans Reggio-inspiration. Om ni vill delta vill vi att ni anmäler er senast den 1:a februari via school soft. Detta för att kunna ordna lämplig lokal.

Välkomna!
önskar Föräldrakoordinatorgruppen

 

Nästa vecka
Måndag: Sovmorgon/fritids
Tisdag: Skridskodag på Ekvallen. Tag med matsäck!
Onsdag: Läxförhör (”Dagboken”). Tag med intervjun. Ny läxa delas ut: ”En nalles irrfärder”
Torsdag: Kör. Det blir nya körgrupper.
Fredag: Veckans elev: Elly och Jaquline

 

Trevlig helg!

Cissi, Sara, Lisen och Vincent

 

5 kommentarer

Kommenteringen är stängd.