Uranus veckobrev v.21

Hej alla härliga Uranus familjer,

Nu är vi äntligen redo för att ta klivet över till Saturnus då klassen äntligen fått träffa alla elever och lärare i Saturnus inför nästa läsår. Under torsdagen kom både Alice och Ingela på besök i klassen. Alice är ny elev på skolan som kommer börja efter sommaren. Alice besökte även Lemshaga under Skolans dag och träffade då några av eleverna. Alice välkomnades varmt av  eleverna och vi hoppas att Alice kommer att trivas tillsammans med oss i Saturnus nästa läsår. Ingela som just nu arbetar i nuvarande Saturnus på skolan kommer efter sommaren börja som mentor i blivande Saturnus grön. Ingela tycker det ska bli jättespännande att få lära känna alla era barn och längtar efter att få träffa alla efter sommaren.

     

Kunskaper

No – Scratch

För några veckor sedan fick vi testa programmering i vår mattebok. Då fick vi lära oss att ge instruktioner med hjälp av lägesord och pilar. Nu har vi börjat testa på en app som heter Scratch, den appen har några av eleverna redan testat på medan några inte har testat den tidigare. Något som gör att vi hjälper varandra att lyckas. Scratch har själva skapat uppgifter till eleverna med tydliga instruktioner med både bildstöd och text som förtydligar vad eleverna förväntas göra. Eleverna övar här på att följa en instruktion samtidigt som de lär sig så många olika funktioner som de kan för att förstå möjligheterna med scratch. Det är 9 uppgifter som bygger på varandra och hela tiden utmanar eleverna att skapa från fantasin.

  

Ansvar och inflytande
Signe visar hennes legorobot

Vi fick under måndagen ta del av Signes egen legorobot som hon har byggt av lego. Hon visade oss hur hon kunde programmera roboten att gå på ett liknande rutnät som vi använt oss av i Singma. Eleverna fick hjälpa Signe genom att berätta vart roboten skulle gå och hur den skulle gå för att nå sitt mål.

    

Hem och skola
Expertbesök av Viktors pappa Markus
För att komma närmare verkligheten och förstå lite bättre vad vi kan göra med vår kunskap som vi får från både Singma och Scratch så bjöd vi in Viktors pappa under onsdagen som jobbar med IT varje dag. Viktors pappa berättade om databaser och hur vi kan lagra information där för att datorn eller Ipaden ska minnas vad vi har gjort. Han visade även hur han med hjälp av programmering kunde skapa tabeller med hjälp av programmeringsspråk. Markus visade hur han med hjälp av ord istället som vi gör med pilar kunde få datorn att förstå vad han ville att den skulle göra. Han kopplade även orden till vad vi ser i scratch till vad han skriver för att vi skulle kunna se likheten mellan de olika språken. Markus berättade att det finns många olika programmeringsverktyg och att framtidens programmeringsspråk kommer vara mer likt scratch till utseendet. Markus inspirerade oss att se möjligheterna som vi får med hjälp av programmering. Han fick oss att förstå hur snabbt vi kan få datorn att utföra olika saker på bara några sekunder som för oss människor kanske på egen hand skulle ta dagar eller år att utföra. Markus visade oss en temperaturmätare som kunde mäta temperatur utifrån hur han hade programmerat den med hjälp av små delar som han bland annat att köpt från Kjell och kompani. Vi tackar Markus för en spännande upplevelse där eleverna fick ställa frågor och uppleva möjligheterna med det vi just nu gör i skolan.
Kunskaper

Singma Ma – Klockan

Just nu har vi klockan i fokus vi utforskar tillsammans den analoga och digitala klockan. Vi började med den analoga klockan där vi sjöng klocksången som ni hittar i länken nedan. Detta för att lära oss hur vi kan uttrycka vart minutvisaren är. Sjung gärna sången tillsammans med ert barn.

https://www.svtplay.se/klipp/1220058/2013-05-15—klocksangen-med-elvira-och-jonas

 

 

Vi fortsatt med att utforska klockan genom att undersöka hur lång tid det tar att göra olika aktiviteter. Hur rör sig klockan? Hur mycket är klockan nu? Hur kan jag ta reda på hur mycket klockan är om en halvtimmer eller 10 minuter? För att ta reda på detta så hade eleverna många olika tankar kring hur de kunde hoppa runt klockan. Antingen kunde de hoppa fem skutt (femmans multiplikationstabell) eller 10 skutt (tians multiplikationstabell) eller kvartar som de beskrev var 15 minuter. Vi testade allas metoder för att se om det var möjligt att kunna göra på så många olika sätt.

Under fredagens lektion fick vi jämföra den analoga klockan och den digitala klockan med varandra. Vi fick uppleva hur de skiljer sig från varandra på så sätt att den analoga klockan visar tid med hjälp av en timvisare och en minutvisare medan den digitala klockan visar tid skriven med siffror.

  

No – Fåglar i luften

Vi har under tisdagen byggt fågelholkar och bon tillsammans. Några har blivit färdiga och några kommer få fortsätta under nästa vecka.

      

Information:

Behandling av personuppgifter på Lemshaga Akademi

Dataskyddsförordningen, GDPR, träder i kraft den 25 Maj 2018 och ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL). Alla företag, organisationer och myndigheter måste följa de nya reglerna. Det främsta syftet med dataskyddsförordningen är att förbättra skyddet för hur personuppgifter behandlas.
Under kategorin ”Praktisk info” på Lemshagas hemsida finns länken ”Behandling av personuppgifter i enlighet med GDPR” där vi berättar hur vi samlar in, behandlar och hanterar den data som vi sparar hos oss. Vi har även publicerat en nyhet i Schoolsoft angående GDPR där vi ber alla vårdnadshavare att gå in och markera rutan för läsbekräftelse efter att ni har tagit del av informationen och accepterat hur vi behandlar personuppgifter.
Nästa vecka v. 22:

Måndag: Idrott och Drama
Tisdag:
Onsdag: Läxa in. Konsert lilla kören (förmiddag för eleverna och kvällen för föräldrar) Konsert pop svenska affisch 2018
Torsdag: Läxa delas ut, läsläxa och klockan. Klassträff kl 17.00
Fredag: Planetspelen

Planetspelen:

Välkommen till Planetspelen. Till denna dag behöver eleverna ta med en egen vattenflaska, en frukt samt tallrik- stabil och bestick (lunch kommer från köket). Tänk på att skicka med en keps samt solkräm vid fint väder då vi är ute hela dagen.

Blänkare:

Vecka 23
6/6 Sveriges nationaldag, skola och fritids stängt
8/6 ”Clean Up Coast” Utflykt till Hemmesta sjöäng för att städa och titta på fåglar Alla tar med lunchmatsäck och vatten för dagen, kikare och handskar för att kunna städa. Kläder efter väder.

Vecka 24 (Alla tar med en papperskasse (måndag) till skolan för att kunna ta med sig sina saker hem)
12/6 Vi gå på Plutos genrep ”Bondgården” i Musikladan. Alla tar med sig sina saker hem.
13/6 Klassens dag
14/6 Skolavslutning, Mer info om denna dag kommer.

Vecka 34
20/8 Skolan startar efter sommaren.

Tack för den här veckan,

Camilla, Ingela, Eva, Agneta, Desirée och Betina