Uranus veckobrev v.43

Hej alla fina barn och föräldrar i Uranus!

Nu är vi redan vid höstlovet och tiden har verkligen flugit fram. Vi har haft en härlig och händelserik vecka med FN-samlingen, biblioteksbesök, överraskning med Tobbe trollkarl, nalledag m.m.

Kunskaper
Utveckling och lärande

NO

Vi är i full fart med att förbereda och utforska fakta om ett organ som barnen har valt. Barnen arbetar i grupper som tillsammans läser faktatexter, ser utvalda filmer och samtidigt fyller en tankekarta. Tankekartan ska sedan bli en utgångspunkt för den faktatext som de ska skriva. Områdena barnen skriver om är utvalda efter vår rutin Think-Puzzle-Elplore där vi ställde oss frågorna i början av projektet:

  • Vad tänker du att du vet om ämnet?
  • Vilka frågor eller funderingar har du?
  • Hur kan du utforska ämnet?

Områdena de ville lära sig mer om är hjärtat, hjärnan, ögat, örat, lungorna samt matspjälkningen. Tanken är att vi sedan ska få lära oss av varandra och att grupperna ska få hålla en presentation om sitt/sina organ.

Barnen har visat på stor samarbetsförmåga, delaktighet och ansvarstagande.

 

Elevers inflytande och lärande/ normer och värden

FN-dagen

Uranus hade den stora äran att planera och hålla i FN-samlingen som hölls för mellangårdens elever. Alla i mellangården hade förberett sig i klassrummen genom att prata om barnkonventionen och i samband med det, skriva på vimplar vad de var tacksamma för. Dessa var upphängda i musikladan och exempel på dessa lästes upp under samlingen.

Vi var så stolta och förundrade över barnens ansvarstagande och framförande. Alla bidrog med någon uppgift, allt ifrån att hälsa välkomna i dörren, läsa upp texter om varför vi firar FN-dagen, dekorera innan i musikladan, visa vart alla skulle sitta, sjunga i kören osv.

 

Känslor

Veckans känsla var ledsen. När kan man bli ledsen? Vad kan man göra när man är ledsen? Vad kan man göra om någon annan är ledsen? Vi var känslospanare på rasten och vi fick se en film av Eva Funck som berättade vad som händer med kroppen när man blir ledsen. Vi pratade om att kroppsspråket är ett tydligt sätt att se om någon är ledsen. Här är några exempel.

Nalledagen

Under fredagen firade vi nationella nalledagen till alla barns förtjusning. Nallarna fick vara med och läsa, räkna matte, skriva och leka. Under vår VIM- gruppen (Vi på mellangården) var nallen helt i fokus under aktiviteterna.

Skola och hem

Veckans elev

Under två fina veckans elev-samlingar fick vi lära känna Milton och Alicia lite bättre. Tack för jättefina presentationer! Båda två hade med sig en hemlig gäst, så vi fick träffa Miltons storasyster Cornelia och Alicias morfar Bosse.

Efter höstlovet, vecka 45 är det Charlie i den gröna gruppen och Frida B i den röda som är veckans elev.

Rolig händelse

Under torsdagen fick barnen en överraskning! Tobbe trollkarl var här och prövade att köra sin nya show för oss på mellangården. Det var mycket uppskattat. Tack Tobbe!

Övrig info

Barnen ville verkligen ha med sig höstlovsuppgifter hem över lovet. Så några har med sig lite extra höst och halloween matte och annat skoj med sig hem. Så det är alltså inget måste att göra, men såklart hoppas vi att ni läser massor hemma under lovet!

Nästa vecka:

Måndag: Höstlov. Både fritids och skola stängt.
Tisdag: Höstlov
Onsdag: Höstlov
Torsdag: Höstlov
Fredag: Höstlov

 

Kommande händelser:

  • V46 Barnboksvecka – Måndag den 12/11 har bjudit in våra faddrar till en träff och vill att alla elever tar med sig en favoritbok hemifrån som de kommer att få visa och berätta om.
  • 20/12 – Julavslutning i Gustavsbergs kyrka
  • 21/12- 7/1 – Jullov (Fritids öppet från 2/1) Måndagen den 7/1 är fritids och skola stängt.

Hoppas ni alla får en härlig vecka! Glöm nu inte att läsa också, kanske under en filt med en ficklampa?

Trevlig helg!

/ Sara, Cissi, Lisen och Vincent

6 kommentarer

Kommenteringen är stängd.