Uranus veckobrev vecka 36

Hej på er,

Ännu en händelserik vecka har passerat i Uranus och vi pedagoger känner att gruppen har kommit in i den andra fasen i deras relationssökande som grupp. Enligt FIRO – modellen så befinner sig gruppen hela tiden i någon av de tre faserna  1. tillhöra, 2. rollsökning eller 3. öppenhetsfasen. I den första ”tillhöra” fasen är alla i gruppen måna om att bli accepterade i gruppen, samtidigt som alla har en fundering kring om hen vill ingå i denna grupp. Andra fasen är ”rollsökning” och här försöker nu gruppen formas utifrån individerna i gruppen och utifrån vilken position de vill utveckla i gruppen. Den här fasen är väldigt känslig och krävande av alla inblandade då alla är måna om att få den bästa positionen och få sin röst hörd. Här stannar många grupper en längre tid och det är här vi pedagoger och vuxna behöver vara som mest närvarande kring vad som sker och visa på hur vi vill att gruppen ska formas. Det är nu vi tittar tillbaka på de gemensamma förhållningssätt som gruppen tillsammans har satt upp för att alla ska komma ihåg vad gruppen vill. Därefter hamnar vi i ”tillhöra” fasen och det är nu våra Uranus kompisar har hittat sin plats i gruppen och kompisarna har accepterat allas positioner. Här kan eleverna lättare hantera konflikter och känner en större tillit till sina kompisar. Det är i denna fas vi helst vill vara i och ju tryggare gruppen är desto fortare går fas ett och två.

SV – Läxan har delats ut

I torsdag delades läxan ut till alla i Uranus, tänk vad spännande och att få läsa om Asta, Bea och Cesar och deras nya uppdrag som ABC-klubben. Vi fick även ta del av klassens första uppgift av Olle som handlade om en ”resande nalle” tänk vad spännande. Detta bara måste vi utveckla tillsammans i Uranus och vem vet kanske kommer du få besök.

Diamantjakten som boken heter i år är indelad i en A och en B bok. Böckerna ser utseende mässigt väldigt lika ut däremot så finns det en nivåskillnad i språket men även storleken på texten varierar. Självklart testar vi lärare och utvärderar varje vecka hur ert barn utvecklas i sin läsning och erbjuder nivå på bok utifrån detta.

Här kommer en liten påminnelse kring läsläxan:

Läxan läses tre gånger under veckan eller självklart fler. Eleverna övar här på att bli säker på att läsa ord och skapar en förutsättning för ortografisk läsning där eleverna lär sig att läsa helord istället för att ljuda sig fram ordet.

Under de dagar som ert barn inte läser ur Diamantjakten får ni gärna uppmuntra till annan läsning av olika texter.

Varje vecka följer även en läxbok med hem och här får eleven med ord eller hela meningar utifrån ert barns förutsättningar utveckla sitt svar. Påminn gärna ert barn om att använda sig av blyertspenna och sudd för att få det att bli så snyggt som möjligt.

 

Just nu pratar vi om vikten att använda sig av våra strategier som vi har lärt oss under Neptunus året då vi läste om Bokstavslandet. Vi fick då höra om Ambulansen (Sudd) som hjälper våra bokstäver att hamna rätt på raderna. Samt hur våra rader i skrivboken har namn som alla bokstäver behöver nå upp till beroende på om man är en versal eller gemen eller helt enkelt på hur man ser ut. Dessa linjer är källarlinjen, golvlinjen, fönsterlinjen och taklinjen. Försök att hjälpa ert barn att hitta dessa linjer om det blir jobbigt att skriva alla meningar på en gång ta en mening varje dag som ni läser läxan. Vi har även under veckan arbetat med hur vi bildar våra bokstäver och att de flesta av våra bokstäver börjar uppifrån. Stötta gärna ditt barn vid uppgifterna i läxboken och samtala om bokens innehåll.

 

När ni läser tillsammans är det självklart viktigt att ni hittar en härlig stund tillsammans där det känns bra för ert barn. Här får ni även fundera kring hur ni ska läsa tillsammans. Ska ni läsa varannan sida eller kanske varannan rad eller läser ni kanske varannat ord. Eller läser ni med olika röster för att få mer inlevelse i boken.

Det ska bli spännande att höra hur just ni har läst tillsammans. Läxan lämnas in på onsdag nästa vecka och på torsdag läser vi kapitel 2 tillsammans. Vi vet att det ibland kan varasoännande att gå vidare till nästa kapitel men försök att bara läsa ett kapitel i taget. Om ni vill läsa mer så ta gärna en annan bok.

Ma – Singma 2A

– Jag såg att det kommer vara mycket mera multiplikation och division i boken…

– Jag tror det kommer bli jätteroligt

-Får jag titta

– Å vilken fin bok den är grön …

Kommentarerna kring vår nya mattebok Singma 2 B var många och eleverna är spända på att få börja jobba i böckerna och få ta sig an nya utmaningar. Vi startade upp med additions uppställning vilket var ett helt nytt sätt att skriva våra tal. Be gärna era barn att visa hur de kan ställa upp olika tal ex 45 + 23 =. Nästa vecka tar vi oss an uppställning med tiotalsövergångar.

Ma – Bedömningsstöd från skolverket

Under fredagen fick alla elever ta del av skolverkets bedömningsstöd den skriftliga delen för år 2. Eleverna fick här testa på olika nivåer utifrån vart de ligger i sin utveckling, några hann även med att göra flera nivåer. Det ska bli spännande att rätta alla proven.

Information

Schema

Det kan fortfarande förekomma små ändringar i schemat. Vi hoppas att allt ska vara klart så fort som möjligt. Vi skriver i veckobrevet när det är helt klart.

Föräldramöte

Välkomna till höstens föräldramöte onsdagen den 27/9 ! Vi ses i Uranus klassrum på Mellangården kl.17.30-19

Utvecklingssamtalsdagar

Nu ligger tiderna ute för utvecklingssamtal. De ligger på schoolsoft under bokningar. Gå in och boka den tid som passar er. Kom även ihåg att fylla i samtalsunderlaget så snart som möjligt så att vi hinner titta igenom underlaget innan samtalet dock senast 2 dagar innan mötet. Varmt välkomna!

Avtal om datoranvändning samt bildpublicering

Vi vill att ni fyller i blanketten om datoranvändning och bildpublicering och lämnar in den till oss mentorer.

Specialkost

Du som behöver någon form av special kost behöver fylla i http://lemshaga.se/praktisk-info/avtal-blanketter-och-informationsblad/ blankett och lämna in till köket eller oss så snart som möjligt om ert barn behöver specialkost även detta år eller om något har uppkommit under sommaren.

Hörlurar

Allt eftersom kommer vi börja arbeta mer med våra Ipad utifrån gleerups webb baserade läromedel vilket gör att eleverna kommer kunna läsa texter men även få texter upplästa för dem. Vilket gör att ni som har möjlighet får gärna ta med egna hörlurar som ni kan förvara i era lådor i skolan för att kunna använda vid dessa tillfällen.

Nästa vecka

Måndag: Idrott och drama
Tisdag:
Onsdag: Kör, läxan lämnas in och läses för klassen.
Torsdag: Skolfotografenring, gröna gruppen 11.50-12.30 och röda gruppen 12.10-12.50 (engelska och bild utgår pga av skolfotograferingen)
Fredag: Friluftsliv, vi är alltid ute så det är viktigt med bra kläder efter väder.

Tack för en trevlig vecka

Camilla, Marie, Desiree och Agneta