Hållbar Mat

Hållbar Mat

Ansvarig/Ansvariga lärare: Ann/ Hanan

När, under vilka veckor? v 12-17

Vad?

Frågeställning (och följdfrågor):

 
Hållbar mat. 
 1/ Vilka livsmedel  är det ok att äta utifrån ett etiskt, miljö, och hälsoskäl.
2/ Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa.

Övergripande mål från LGR11 2.2:

  • har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
  • har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,

 

Förankring i kursplanens syfte:

Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och gemensamma resurser.

  • värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.



Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:

  • Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa.

Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 6

Därutöver kan eleven föra enkla resonemang om varierade och balanserade måltider.

Eleven kan föra enkla resonemang om relationen mellan konsumtion och privatekonomi samt om några vanligt förekommande varor och jämför då varorna utifrån deras pris och påverkan på miljö och hälsa.

Kunskapskrav för betyget D i slutet av årskurs 6

Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 6

Därutöver kan eleven förautvecklade resonemang om varierade och balanserade måltider.

Eleven kan föra utvecklade resonemang om relationen mellan konsumtion och privatekonomi samt om några vanligt förekommande varor och jämför då varorna utifrån deras pris och påverkan på miljö och hälsa.

Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 6

Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 6

Därutöver kan eleven föra välutvecklade resonemang om varierade och balanserade måltider.

Eleven kan föra välutvecklade resonemang om relationen mellan konsumtion och privatekonomi samt om några vanligt förekommande varor och jämför då varorna utifrån deras pris och påverkan på miljö och hälsa.

 Hur?

Hur ska vi arbeta?

1/ Du ska välja ett livsmedel av följande.

Nötkött, Bananer, Torsk, Räkor,palmolja,soja,kyckling,ris, vindruvor,Tonfisk,Odlad Lax, Fiskpinnar,Färska grönsaker på vintern till Sverige,

Ta fram fakta utifrån frågorna i början av Lpp

Källor;     Hkk boken s 86-96, Nätet

http://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Uppdelat-efter-omrade/Konsumtion-och-produktion/Hallbar-mat/

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/hallbar-mat-for-alla/1547846-ekologiska-fotavtryck-hallbar-mat-for-alla

Mat på hållbar väg

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/miljo/miljosmarta-matval2/kott

 

Veckoplanering, när ska vi göra vad?:

V 12 -17  Varje grupp får två gånger.

 



Varför?

Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där: