Vilken är symbolen för dig?

Ansvarig/Ansvariga lärare: Åsa GustafssonSkärmavbild 2016-08-23 kl. 14.40.10

När, under vilka veckor?v. 35-4

Vad?

Frågeställning och följdfrågor
  • Hur stickar man?
  • Vad används stickning till?
  • Hur följer man ett stickmönster?
  • Vad är en symbol?
  • Hur ska ditt ipadfodral se ut så det passar dig?
  • Vilka funktioner ska ditt ipadfodral ha?
  • Hur gör man textiltryck med schablonteknik?
  • Hur läser man instruktioner och mönster?
  • Hur skriver du en idébeskrivning och slutreflektion?
  • Varför finns det så många olika material i kläder och vad används de till?
  • Vilka fördelar/nackdelar finns det med skoluniform?
Övergripande mål från LGR11 2.2
  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.

Förankring i kursplanens syfte

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
  • Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter
  • Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
Centralt innehåll från kursplanen
  • Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på
  • ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Några former av hantverkstekniker (…). Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
  • Slöjdens arbetsprocesser
  • Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
  • Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.
  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och
  • värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en
  • helhet.
  • Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok.
  • Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer

Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen

Matris kommer

Hur?

Hur ska vi arbeta?

Vi kommer att testa på tekniken stickning. Alla kommer att sticka mössor i olika svårighetsgrad.

Eleverna får sedan skapa en unik symbol som står för dem själva. Vi ser på ett bildspel om vad symboler är som inspiration.

Ladda ner dokumentet "Symboler 2015-16.pdf"

Eleven designar sedan hur hens ipadfodral ska se ut. Vi kommer gemensamt gå igenom hur textiltryck med schablon går till.

Det finns beskrivningar ni får läsa och följa. Handledning och genomgångar för de olika momenten kommer förstås också att ske under arbetets gång.

Eleven startar projektet med att formulera sin idé i en idébeskrivning.

Efter avslutat arbete utvärderar och analyserar eleven sitt arbete i en slutreflektion.

Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Arbetet bedöms genom idébeskrivningen, framställning, resultat och slutreflektion. Arbetet kommer även att redovisas kort för klassen.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?

V.35 Välkomna! Vad vi ska göra.

v.36teknik- Stickning

v.37  film om sticking. Vad är stickat som de har på sig?

v.38 sticka och start på symbolprojektet. Vilken är symbolen för dig

v.39stickning symbol

v.40 stickning symbol

v.41 stickning symbol

v.42 stickning symbol

v.43 matrisgenomgång vad ska ni hinna med dela ut matriser.

v.44 höstlov

v.45 stickning symbol

v.46 stickning symbol

v.47 stickning symbol + skoluniform?

v.48stickning symbol + skoluniform?

v.49stickning symbol +  matris fylla i

v.50 stickning symbol +  materialfilm och betygssnack

v.51 symbolprojektet avslutas redovisning

v.2 utvärdering

v.3 Skriv om hur du ska ta hand om dina kläder

v.4 vad ska vi göra nästa år

Varför?

Sammanhang och aktualitet

Precis som det står i kursplanen för slöjd möter eleverna olika symboler och färger inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar och hur de används. Du får förståelse för det du ser och omger sig med om du får testa att göra det själv.

Symbolprojektet är ett projekt där väldigt många punkter från kursplanen ingår.

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet

  • Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga
  • Vi ger var och en möjlighet att utveckla sin relationskompetens och samtidigt sin egen unika personlighet
  • Vår skola ska genomsyras av ett demokratiskt förhållningssätt och ett uppskattande av olikhet

Utvärdering

Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.

Sker efter avslutad kurs