Jupiter v. 15

Schackmatt Jupiter!

 

Wow en vecka har redan passerat efter vårens första lov! Dagarna bara flyger iväg och nu har även värmen på dagarna börjar infinna sig.

Hoppas ni alla hade ett underbart påsklov och fick mycket goda påskägg 🙂

Den här veckan har rullat på som vanligt och mycket vi hunnit med. I början av veckan återkopplade vi till projektet om sociala medier och det landade väl med barnens respons och tankar. Det är något vi kommer fortsätta att utveckla och vi pedagoger är glada för att det blev så bra som det blev med klassen.

 

Annat vi också tagit upp här efter lovet är tuggummi testet vi har haft i skolan. Vi kom fram till att det gått väldigt bra och vissa småsaker kom upp som vi kan förbättra för att göra detta ännu bättre. Mötets slutbestämmelse blev att vi ger tuggummi projektet en förlängning och fortsätter två veckor till för att se om vi kan förbättra vissa saker.

 

På mötet sades bland annat:

  • Inte springa efter tuggummi när lektionen redan börjat.
  • Inte skramla med tuggummiburkar/påsar under lektionstid.
  • Inte smaska.
  • Man får inte bjuda en kompis tuggummi om det står andra bredvid som också vill ha. Inte bjuda i “sällskap” och välja vem man bjuder åt.

 

Detta är några punkter vi får se till att förbättra på vår vidare testperiod! Barnens egna demokratiska val och deras svar på hur tuggummi tuggandet gått 🙂

 

En liten fredagskluring: Genom hur många drag kan man göra skolmatt snabbast?

 

Fokus denna vecka:  Schack4an

Veckans fokus i ämnet matematik har legat på schack4an. I torsdags var vi iväg till Globen där vi spelade schack mot 12 000 andra barn i hela Sverige som varit med och spelat! Totalt har 601 lag/klasser varit med i tävlingen och spelat. Resultatet för oss Jupiter i Lemshaga blev plats 28/ 103 klasser i Stockholm!! Så himla bra och kul att eleverna verkligen gjorde så ifrån sig. Vi hade en extremt rolig och upplevelserik dag i Globen. Det var roligt att hela klassen också kom med, var på plats och deltog i hela evenemanget. Tack vare allas hejar styrka och engagemang tävlingsdagen placerade vi oss så bra som vi gjorde.

 

I klassen har vi verkligen lagt fokus på schack och spelat många omgångar. Vi har kollat på filmklipp om tips och teknik på speciella drag. Eleverna har gjort teoretiska uppgifter, räknat poäng, spelat i dueller, diskuterat med varandra m.m. De har verkligen övat in i det sista! En stor eloge för hur grymma hela klassen varit. Schack i sig är annars ett superbra spel för att öva upp sitt logiska tänkande och inte bara det. Det är extremt bra för problemlösningen för att få olika strategier för hur man ska tänka i det…

 

Jag vill också tacka enormt mycket till er föräldrar för att ni är engagerade i era barn och bryr er så mycket som ni gör! Vi i skolan vill ge er den uppmärksamheten eftersom ni också ger oss ett sådant fint samarbete hemifrån. Stort tack till er föräldrar som även hade möjligheten att följa med oss till Globen också. Vi behövde er och det var guldvärt att få ha med er! Tack också för att ni gjorde denna dag så rolig som ni kunde! Barnen var supernöjda över dagen och vi pedagoger jätteglada att få umgås med er en dag sådär också.

 

Matematik och NO: Denna vecka och början av nästa vecka kommer vi göra klart multiplikation och division kapitlen. Vi har arbetat hårt med mutliplikationerna, längre huvudräkning, kort uppställning. I divisionen har vi gjort kort division, dividera med rest och lärt oss att dividera med minnessiffra. Allt detta har krävt att man också haft koll på multiplikationerna. Men det har inte varit några större bekymmer, mer än att det blir lite  klurigare och mer att hålla i huvudet genom alla räknestegen 🙂 Härefter kommer vi fortsätta med ett geometri projekt. Det kommer vi att lägga ihop med tekniken, som följer efter fysiken.

 

Fysiken är vi också klara med nästa vecka. Slutklämmen kommer vara en sista labb och lite återkoppling om batterier och miljö som vi gör genom VT rutiner. Vi kommer att göra det för att kolla tillbaka på vad vi gjort, hur vi tänker och vad vi lärt oss. Bland annat kommer uppgiften att se ut enligt följande (se pdf filer). Det är för att titta på de olika begreppen vi arbetat med.

ÅTERVINNING BATTERIER ENERGIBESPARING AVFALL

I nästkommande projekt och tekniken är tanken att vi ska bygga oss ett hus och ska göra det genom geometriska figurer. Vårt material kommer vara att bygga huset av återvinningsmaterial. Vi ska använda oss av ett grönare tänk och spara på energin! Detta kommer bedömas formellt under hela projektets gång, vilket innebär att jag ser hur eleverna arbetar med planering av sitt projekt och hur det aktivt arbetar under teknik timmarna.

 

I slutet av terminen avslutas geometrin med ett omvänt matteprov. Detta ger jag information om när vi väl är där.

 

Övrig information:

 

Information på när vi gör utfärder: Vi har märkt att många barn gärna vill ta sig hem på egna vägar då vi är på utfärder eller andra evenemang. Många tar egen buss hem och tar sig hem själv på något sätt därifrån vi är. Detta är helt okej för oss, men vi skulle gärna be er att INNAN en sådan här aktivitetsdag att ni kontaktar oss innan om barnen ska ta sig hem själva. Det för att ha allting klart innan vi åker iväg.

 

Fysikmatriser: Eftersom projektet batterijakten är klart och vi är klara med fysiken, kommer matriserna i fysik att uppdateras i slutet av nästa vecka.

 

Sommarlovsaktivitet: Se följande pdf och länk för sommarlovsaktivitet som ordnas på lovet:

Sport_Kidz_2018

Kommande datum:

V.18 31 april- 1 maj. Valborgsmässoafton och första maj lov.

17/ 5 En till allaaktivitetsdag

 

Må gott och ha en skön helg,

Önskar vi pedagoger i Jupiter genom Maria

En kommentar

  • Michaela (Jonathans mamma) säger:

    Tack så hemskt mycket för Globenbesöket. Jonathan var mycket glad och stolt efteråt! Jag var så fascinerad över organisationen inne i Globen! Och vilka barn vi har! De var verkligen grymma! En dag att minnas. Tack! <3

Kommenteringen är stängd.