Jupiter v.45

Hallå där alla Jupister!

Ännu en vecka har återigen passerat och vi är nu en vecka närmare jul och ett nytt år…:)

Vi har nu startat upp en reflektionsbok över våra mål vi lagt för terminen. I den boken kommer vi följa upp detta och återkoppla till våra mål för att se hur vi kan utvecklas och jobba med dem för att vi ska nå de mål vi satt. Eleverna är duktiga på att kunna reflektera över sina mål och vi vill genom detta försöka göra oss medvetna hela tiden kring våra mål.

En liten fredagskluring: 

Ett baseball trä och en baseball boll kostar tillsammans 110 kr. Baseball träet kostar 100 kr mer än bollen. Vad kostar baseball bollen?

(Ni elever kan ju denna nu! Så fråga där hemma hur man ska klura ut den här uppgiften 😉 )

 

Fokus denna vecka:  Biologi – gruppredovisningar av projektet Sveriges vanligaste djurarter

Att förbereda en presentation kan vara pirrigt för många elever. En del blir taggade och en del blir nervösa. Vi pedagoger vill så klart att alla elever ska lyckas med sina redovisningar och därför gör vi inte detta till något som ska kännas jobbigt. Eleverna får den tid de behöver på sig under redovisningen och vi andra i klassen har visat oss intresserade och lyssnat noga på den personen som står där framme och redovisar. Efter redovisningen fick den som redovisade ställa frågor till klassen om texten de berättat om. Åhörarna gjorde där ett bra jobb och kunde besvara frågorna de blev ställda !Alla redovisningar  har gått jättebra och eleverna har gjort fina forskningsprojekt om Sveriges djurarter. Vi kommer nu avsluta detta biologiprojekt i NO för att nästa vecka leda oss in i kemins värld och forskarnas laboratorium…

High five på den fina djurväggen vi fått i klassrummet!

Här ligger själva filen av biologi projektet om ni vill kika in på vad eleverna fått arbetat med:

Forska om djur

MATEMATIK:

I matematiken arbetar vi på som vanligt. Vi gör mycket think-pair-share rutiner där eleverna får tänka tillsammans, jobba i par och sedan berätta för klassen hur de tänker. Det här har vi gjort mycket med gemensamma gruppdiskussioner i problemlösning. Det tycker eleverna att har varit superkul och vi får allt från lugna till frustrerade hetsiga diskussioner i klassrummet där många tankar och idéer får äga rum 🙂 Eleverna har kommit underfund med att problemlösning verkligen skapar problem när man ska visa hur man tänker! Varför ska det finnas så många vägar att tänka och komma till svaret när bara JAG tänker på ett sätt?! Det här har skapat en ögonöppnare och vi pedagoger märker hur mycket eleverna har att komma med och vilka bra kunskaper de besitter när det kommer till logiskt tänkande samt att kunna ta del av andras idéer och tankar. Jättekul!

 

Här är lite bilder från vår spännande och mystiska halloween matematik i problemlösning vi hade innan höstlovet… Inte alla som får räkna matematik med Dracula, vampyrer och andra små läskiga figurer i samma rum.

Övrigt arbetar vi på med multiplikationstabellerna. Där jobbar vi stenhårt genom att arbeta med dem på olika sätt i skolan, men för att tabellerna ska sitta krävs även att man lite varje dag hemma underhåller dem. Det kan vara bra att förhöra barnen bara några tabeller åt gången, när som helst, var som helst! Till slut kommer de sitta , men såhär i början är det en färskvara som hela tiden behöver underhållas.

Övrig information:

Vi kommer vara med i Schak4an i år där eleverna kommer få vara med och delta i en jättestort schackturnering. Det är en koncept och en schacktävling för ungdomar. Alla barn i årskurs 4 är välkomna att deltaga och under alla år som Schak4an hållit på har 50 000 entusiastiska fjärdeklasser deltagit i tävlingarna i Stockholm! Denna tävling inträffar under våren 2018, men redan nu kommer vi att öva upp oss och spela lite schack under matematik timmarna för att göra oss superduktiga tills när det gäller! I tävlingen väntas fina priser för alla som deltar. Vi kommer åka hela klasserna tillsammans för att heja fram dem som vill delta i tävlingen. Om två veckor kommer vi få besök av de som är projektledare för Schack4an, som kommer berätta för oss hur detta går till. Vill man läsa mer information och se på instruktionsfilmer finns de på www.schackslottet.se.

Mer information om detta kommer senare.

Kommande vecka:

V. 46 Grön Röd
Mån Inlämning SO-läxa (se Schoolsoft) Inlämning SO-läxa (se Schoolsoft)

Ny engelskaläxa

Tis Idrott Idrott
Ons Idrott

Ny engelskaläxa

Idrott
Tor MA- veckans problemlösning MA- veckans problemlösning
Fre Multiplikationerna (se Schoolsoft) Multiplikationerna (se Schoolsoft)