Mars v.15

 

 

 

Då var vi framme vid ett nytt lov och jösses vad vi har jobbat. Därför tar vi tacksam emot ett välförtjänt lov där vi kan vila upp oss och tagga till inför det sista som komma skall innan vi går till det stora sommarlovet…

Den här veckan har det varit häxor på tapen under historietimmarna och på svensklektionerna har vi skrivit på vårt näst sista kapitlet i fantasyromanen. Mycket skoj blev det. Avslutningsvis slutade vi veckan med Planet Earth och gofika:) 

Vi vill även tacka er föräldrar för det fina gensvaret vi fick för idén om Yoump. Nu är vi i full gång med att hitta ett lämpligt datum att boka, för hoppa-det ska vi! Stort tack!

 

Fredagskluringen: Vad var det egentligen kättarna gjorde där på blåkulla?

 

Fokus denna vecka:        

 

Då är vi igång med det sista ämnet i SO för det här året, nämligen historia och Medeltiden. En av mina favoriter, men det är tydligen alltid så jag säger om alla ämnen och uppgifter enligt eleverna:)

Vi startade temat med att göra ett VÖL-schema. “V”står för: vad vet vi redan och “Ö” står för: vad Önskar vi veta. Detta gör vi för att inventera våra redan införskaffade kunskaper så att vi därefter kan sätta ribban på rätt ställe direkt. Dessutom vill vi ta reda på vad eleverna vill veta om medeltiden också och på så sätt låta dem vara delaktig i utformningen av innehållet i undervisningen. Elevinflytande, helt enkelt. Den sista delen “L” kommer i slutet av temat och det går ut på att se vad vi har Lärt oss och jämföra med det vi kunde innan för att visuellt uppmärksamma att vi faktiskt lär oss massor här.

Tillsammans kom vi fram till ett innehåll som går väl ihop med skolverkets rekommendationer. Titta gärna närmare på vår LPP: Lokala Pedagogiska Plan för mer ingående innehåll och vad vi tillsammans kom fram till.

Här finner ni länken till den:

http://lemshaga.se/lemshaga/medeltiden-2/

 

Vårt första område handlade om häxor på medeltiden. Ett ämne som fascinerade eleverna och öronen höjdes mycket när vi kom in på blåkulla och vad man trodde att kättarna gjorde där… Vi tittade även på en film där vi exempelvis fick lära oss om de tragiska händelserna vid bålberget i Torsåker där man avrättade ett 70-tal kvinnor för häxeri. Vi lärde oss också om hur stor påverkan kyrkan hade och vad de hade för delaktighet i dessa häxjakter. När vi hade förkovrat oss i dessa häxerier var det dags för en tillhörande uppgift. Denna bestod i att gestalta en häxjakt och dess processer genom en serie. Mycket kraft och energi gick åt dessa serier och här kan ni skåda ett axplock av alla alster:

 

Häxor – medeltiden

 

 

 

Övrig information:

Skolans dag

Den 8e maj är det skolans dag! Här är det ni föräldrar tillsammans med era barn som står för fika mellan kl 13-16, allt det som vi får in går till vår härliga klasskassa för Ängsholmen, ifall ni klassföräldrar behöver ha mer info så kontakta Åsa, annars räknar vi kallt med att ni står med ett glatt humör bakar, organiserar, fixar o säljer gofika 🙂

 

 

DIKTSKRIVARVERKSTAD

Glöm inte bort att Gustavsbergs bibliotek erbjuder GRATIS Diktskrivarverkstad på Påsklovet, tisdag 16 april kl 10-12 för alla unga 10-12 år! Välkomna!

 

Kommande datum:

v.16 Påsklov (Diktskrivarverkstad för de som vill)

V.17. måndag stängt. Annandag påsk

 

Ha en skön helg så ses vi på blåkulla:)

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Mars genom Åsa