Nu är januari över och februari drar igång.
Först av allt! Tack alla ni som var positiva och peppiga, kreativa och bidrog med skön stämning på allaktivitetsdagen. Vilken härlig dag vi hade! Det var eld och isvak och film och padel, yoga och tårta, golf och skridskor om vartannat. Dagen avslutades med biljardturnering och tårtätning för flera av er.
Läget i Ladan
Januari och februari är ofta sjukdomsfyllda och så även detta år. Var noga med att ta hand om hälsan, tvätta händer ordentligt och stanna hemma om du är sjuk. Vi påminner om att du har ansvar att hålla dig uppdaterad på Meitner om de uppgifter du missar vid frånvaro. Prata med lärare innan om du har en kommande, planerad, beviljad ledighet. Om du är sjuk så kan du alltid maila och fråga saker när du är pigg nog att göra det. Det mesta går att ordna! Pluggstunder och provtid finns också till hands när du är frisk igen. Missar du prov så ska du komma på nästkommande provtid då du är frisk, om inget annat bestämts med lärarna.
Ni vuxna där hemma får gärna hjälpa era ungdomar med att få tillräckligt med sömn och frukost där hemma. Det är en trött period för alla nu och sömn och energi är viktigare än någonsin. Ta med lämpligt mellis till skolan om så behövs. Mackor, frukt och vattenflaska är bra alternativ!
Mentorstimmar
Vi har nyttjat mentorstiden till att försöka göra oss en bättre hälsa, genom att vara ute i dagsljus, umgås och leka tillsammans, samlas kring eld och varm choklad. Det var en mysig eftermiddag med många skratt! Vi har också använt tid till att förbereda inför utvecklingssamtalen, diskutera klasskassan, samtala kring mående och mål och analys av elevenkäten. I smågrupper diskuterade vi punkterna trivsel och möjlighet att påverka/elevmedverkan. Många klokskaper skrevs ner både som tankar kring eget och andras agerande och kring lärarnas möjligheter att utvecklas. “Hur kan du, klassen och lärarna göra för att det ska bli bättre?” T ex, “Bjuda in varandra, göra aktiviteter, se till att alla får vara med. Lärarna kan arrangera flera gruppaktiviteter”, “Tänka innan man säger saker till andra”. Andra saker som kom upp var t ex att hålla genomgångarna kortare så att elever orkar hålla fokus, att använda glasspinnar så att fler kan bidra på lektionen även om man inte vågar räcka upp handen. När det gäller elevmedvedverkan så önskar vi ännu fler konkreta förslag på vad det är som ni önskar förändra, förbättra. Vi är så tacksamma för alla era tankar. Vi gör det tillsammans, då blir det bäst!
Svenska
Vi har börjat läsa litteraturhistoria. Just nu är vi inne på renässansen Har ni läst några klassiker eller sett några filmer baserade på t ex Shakespeare, så passa på att diskutera dem lite extra vid middagsbordet där hemma.
Depphjärnan väcker känslor
Vi läser Depphjärnan och där möter vi många områden som väcker tankar och känslor i klassen. Prata gärna hemma om vad vi stöter på här, hur det känns för just era ungdomar och hör förstås av er om ni vill lyfta något med oss mentorer. Vi kommer att väva ihop Depphjärnan med The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, som vi läser i engelskan, ännu mer framöver, allteftersom karaktärerna växer fram för oss.
I närtid:
Utvecklingssamtal
PRAO v 18