Hej! Här kommer nu Uranus månadsbrev.
Matematik: Växla pengar
Vi har äntligen öppnat upp våra affärer som ni alla bidragit till genom att skänka förpackningar. Oj vad det har handlats, räknats och växlats! Eleverna har fått turas om att få sitta i kassan och räknat upp / växlat utifrån vilka sedlar eleverna har betalt med. De har både fått använda whiteboard och miniräknare för att räkna ut hur mycket de handlat för.
Inför affärens öppnande har vi övat på att växla pengar i olika valörer. Att ta och lämna ifrån sig pengar med handen gör att vi använder flera sinnen vilket gör det är lättare att befästa kunskapen. Minnet förstärks. Automatiseringen av sifferräkningen uppåt och nedåt är grundläggande för att kunna lösa uppgifter utan fingerräkning, kalkylator eller papper och penna. Under tiden samtalar eleverna och berättar hur de tänker, vilket också förstärker inlärningen. Naturligtvis tränar vi också samspel och turtagning när vi spelar.
Fortsättningsvis får ni föräldrar gärna be om hjälp av era barn när ni handlar i matvarubutiken. De kan använda huvudräkning om de inte är så många varor eller via mobilens miniräknare räkna ut hur mycket ni handlar för. Då blir barnen även prismedvetna.
NO: Rymden, solsystemet och jorden tillblivelse
Området rymden syftar till att ge eleverna faktakunskaper om olika himlakroppar som sol, stjärnor, månen och planeter, deras rörelser i förhållande till varandra och hur de påverkar vårt liv på jorden. Detta har vi gjort genom att först ta reda på deras förkunskaper och sedan byggt vidare på det. Vi har sett film och diskuterat vilken ny kunskap den tillfört och byggt på vår tankekarta om vad vi vet om rymden. Vi har gått djupare in på hur planeter, jorden och månen har skapats och där lärt oss att gravitationen är det starkaste naturkraft som finns i hela universum. Den tyngdkraften gör att föremålen dras till varandra i galaxer som i vårt solsystem.
Nu när vi är i sluttampen på projektet med rymden ska eleverna kunna förstå och berätta hur vårt solsystem är uppbyggt och planeternas förhållande till varandra. De ska även förstå hur jorden och månen skapats. Hur våra årstider styrs av jordens rörelse samt ha tagit del av andra berättelser, i andra kulturer, om hur universum skapades.
Bild: En ny konstnär
Vi började med att titta på konstverket för att utforska det tillsammans. Som alltid är det viktigt att låta barnen ställa frågor och komma med sina egna tankar och idéer innan man som lärare ger svar. Det är precis det här som är ”att vara en medforskande pedagog”.
Vad ser du? (Färger, figurer, mönster)
Vad tänker/tror du om det du ser?
Vad undrar du över?
Denna poetiska koloristiska målning är målad av Isac Grunewald (1889-1946) och heter ”Det sjungande trädet”. Tavlan målades 1915.
Vad tror du att träder vill berätta?
Vi använder våra sinnen när vi upptäcker och utforskar, Vi använder tidigare kunskap för att närma oss objektet. Eleverna har fått lära sig om komplementfärgerna (eller kompisfärgerna som vi säger).
En färg är ingenting i sig själv, den behöver andra för att lysa. Vi kan se att Isac utforskade och bemästrade denna kunskap. Det är svårt att förstå att bilden är målad för mer än 100 år sedan (1915) och ändå så aktuell och modern. Isac och hans fru Sigrid Hjertén är några av våra mest populära svenska konstnärer just nu. Och kommer säkert att förbli.
Vi inspireras av konstverket och skapar våra egna träd i olika miljöer. Material är pastellkritor, växtpapper och temperablock (vattenfärg).
Svenska: Läsning
I veckan presenterade vi de nyinköpta läsgruppsböckerna. Vi passade på att handla på Bokrean och fick en massa nya inspirerande böcker. Eleverna sitter i grupper om tre eller fyra elever. De läser en sida var. Vi har boksamtal både i stora gruppen och i de små grupperna. Läsförståelsen och själva upplevelsen av det lästa är central.
Att läsa en bok på rätt nivå är också viktigt för att ha förståelse och behållning av bokens innehåll. De flesta böcker har inte så många bilder så då finns möjlighet att skapa sina egna inre bilder något som verkligen kan locka igång fantasin! Förhoppningsvis får eleverna en god läsupplevelse tillsammans och vi lockar till läslust.
God hälsa och välbefinnande
Den här veckan har vi fortsatt att prata om oro. Hade eleverna provat de tips som vi pratade om förra gången? Man kan tänka sig oro som ett litet monster som sitter på din axel. Om oron antagligen inte stämmer, om man inte har anledning att känna oro så kan man säga till sitt monster: Sluta, jag tror inte på dig! Om orosmonstret dessutom har ett namn och ser lite konstig ut så kan man lätt avdramatisera sin oro.
Dock kan det finnas oro som är befogad, t ex om någon i familjen är allvarligt sjuk, eller man känner sig väldigt rädd. Då gäller det att prata med någon som man har förtroende för och ta hjälp.
* Man kan andas tre gånger för att känna sig mindre orolig.
* Om man är avslappnad blir det lättare att släppa oro. Vi hade massage. Prova gärna hemma!
Hälsningar från elever och pedagoger i Uranus.