Hej!
Här kommer månadsbrevet för maj. I det här brevet fokuserar vi på en av våra återkommande traditioner.
Vårstädning och hattparad
Vi är så glada och tacksamma över vår fina miljö runt skolan, där vi får leka och lära oss nya saker hela dagarna. Varje vår städar vi på skolgården och avslutar med en samling i amfiteatern där alla barn deltar i en hattparad. Att ha återkommande traditioner skapar trygghet och delaktighet. Vi vill att våra elever tar ansvar för miljön både inne och ute.
Att tillverka egna hattar och att visa upp dem på vårsamlingen är en viktig del i traditionen.
Vi i Uranus har inspirerats av fåglar och fågelbon.
Under NO-lektionerna lär vi oss mer om fåglar och skapar nyfikenhet och intresse kring deras utseende och egenskaper. (Se nedan.) På friluftslivet har vi samlat material till våra fågelbon och på bildlektionerna har vi skapat fåglar i frigolit och ull. Vi har lärt oss en teknik när man använder nål för att fästa ullen och skapa magiska fåglar. Det har varit pilligt och ibland lite svårt, men vi känner oss nöjda med resultatet.
Under samlingen i amfiteatern tågade varje klass fram till musik och visade upp sina hattar.
Vi tågade in till ”Fri som en fågel” från Rasmus på luffen-filmen av Astrid Lindgren.
Två elever från varje klass intervjuades om hattarna.
Vad har ni arbetat med för projekt som symboliserar era hattar?
Vad tar du med dig som har varit extra roligt när ni arbetade med projektet?
Vad har du tänkt på när du skapade din hatt?
Vilka material har du använt?
I år fick vi hjälp av några elever i åk 8 som lärde oss en dans och höll i själva samlingen. Efteråt bjöds vi på något gott.
NO- Fågelskådning
Vi har alltid beundrat fåglarnas flykt på himlen. Hur vi än anstränger oss kan vi bara lyfta från jorden med hjälp av otymplig teknik, därför fascineras vi så av fåglar. Fåglar används mycket som motiv, antingen som symbol tex fredsduvan eller bara för att den är. Att lära sig om fåglar ger eleverna en förståelse för den naturliga världen omkring dem och hjälper dem att utveckla en medvetenhet om och respekt för miljön.
Med tanke på vårt 3-årsmål om hälsa och välbefinnande uppmuntras eleverna att utforska naturen, promenera utomhus och uppskatta skönheten i världen runt omkring sig. Fokus på fåglarnas liv hjälper oss att uppfylla detta syfte.
Vi utbildar oss till fågelskådare.
En fågelskådare letar först efter spår. Precis som en detektiv. Vissa fåglar är lätta att hitta och andra svåra. De första tecknen att det finns fåglar i närheten kan vara bajs, fjädrar, bon i träden eller på marken, äggskal på marken fotspår, tex i snön eller på en strand. En fågelskådares viktigaste hjälpmedel är en kikare, kamera och fågelbok och gott med tålamod.
Hur fåglarnas vingar ser ut beror på hur de flyger för att fånga/bära sin mat. Vingar kan vara korta (sparv), långsmala (tornseglare), eller länga breda vingar (mås). Tittar man på benen talar det om i vilken miljö de fångar sin mat. Har fågeln långa ben är det för att de inte vill bli blöta och att de äter mat på stränder. Platta fötter har de som lever i vattnet, där de måste kunna simma och fånga vattenväxter. Korta ben har fåglar som sitter mycket på grenar och ska fånga insekter. Fåglar med kraftiga klor kniper tag om sitt byte fisk/djur. Näbben är också utformat efter ur de ska angripa sin mat. Ser näbben ut som en tång äter de frön som ska krossas. Med pincettnäbb äter de insekter, med näbbmejsel äter de snäckor de bänder upp, och med krokig näbb äter fågeln kött. Vi studerar var i fågelns livscykel och näringskedjan fågeln finns, med andra ord både vad den äter och vem den blir uppäten av.
Vi gör fältstudier för att observera och dokumentera det vi lärt och lyssnar då efter fågelsång och försöker artbestämma några fåglar. Vi fokuserar på att lära oss mer om. talgoxen, koltrasten, bofinken och nötskrikan, t ex bofinkens läte: ”tja, tja, tja, tja. Jag kommer från Jönköping jag” eller ”mamma, mamma får jag gå på bio ikväll klockan tio”.
Gå gärna ut och lyssna själva och använder av hemsidan www.fågelsång.se, se QR-koden.
Trevlig helg!
önskar elever och pedagoger i Uranus