Ämne: Normer och värden, So
Årskurs: Förskoleklass
Ansvarig: Maria och Ingela
När: Läsåret 24/25

Varför?

  • Eleverna kommer från flera olika förskolor med olika erfarenheter av värdegrundsarbete. Det är viktigt att vi under läsåret strävar efter ett gemensamt förhållningssätt där goda relationer får möjlighet att växa. 
  • När vi erbjuder eleverna en möjlighet att ta del av olika aktiviteter leder det till en balans mellan vila, aktivitet och återhämtning. 
  • Iordningställda miljöer präglas av ett inkluderande förhållningssätt.
  • Genom diskussioner och samtal såväl kontinuerligt som fördjupande, under samlingar och vardagshändelser ges eleven möjlighet att både förstå och påverka sin skol- och fritidstid.

Vad? 

  • Vi arbetar för att alla elever ska känna sig välkomna och trygga, utveckla goda relationer tillsammans, känna sig delaktiga och trivas i sin nya skolmiljö på Lemshaga. 
  • Vi arbetar med frågeställningar som;
    • Hur får vi alla att trivas i klassrummen och ute på skolgården? 
    • Vilka gemensamma regler tycker vi är viktiga?
    • Hur är jag en bra kompis? 
    • Hur löser vi konflikter på bästa sätt? 
    • Hur kan jag säga stopp?

Hur?

  • Genom tydlig struktur med dagliga återkommande rutiner som alla känner sig trygga i och med. 
  • Genom samlingar där vi pedagoger tillsammans med eleverna samtalar och bestämmer gemensamma regler och ansvar. 
  • Genom samtal med eleverna kring hur vi är mot varandra. 
  • Genom aktiviteter där olika iordningställda miljöer inspirerar barnen till lek

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Eleverna ges tid till att möta och lära känna sina nya klasskompisar i sitt nya sammanhang. 

Möjligheter – Vi skapar möjligheter för meningsfulla aktiviteter för eleverna att befinna sig tillsammans med andra. 

Förväntningar – Vi förväntar oss att alla elever deltar och är aktiva under de aktiviteter vi skapar för eleverna. 

Rutiner – Vi använder återkommande rutiner och strukturer som eleverna känner sig bekanta med. 

Interaktion – Vi skapar möjlighet till interaktion för eleverna där man visar respekt för och mot varandra. 

Miljö – Vi skapar en miljö som bjuder in eleverna till att lyckas i klassrummet genom att försöka hitta en placering under samling, grupparbete och enskilt arbete så att eleverna mår bra. 

Språk – Vi reflekterar kring vårt vardagsnära språk och bygger vidare i små steg mot skolspråk och ämnesspråk. Vi försöker sätta in de ord vi möter i olika sammanhang så att vårt språk blir mer tydligt. Modellering – Läraren modellerar och går igenom lektionen/uppgiften för att skapa större möjlighet för eleven att lyckas med sin uppgift.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *