Ämne: Normer och värden, So
Årskurs: Förskoleklass
Ansvarig: Maria och Ingela
När: Läsåret 24/25
Varför?
- Eleverna kommer från flera olika förskolor med olika erfarenheter av värdegrundsarbete. Det är viktigt att vi under läsåret strävar efter ett gemensamt förhållningssätt där goda relationer får möjlighet att växa.
- När vi erbjuder eleverna en möjlighet att ta del av olika aktiviteter leder det till en balans mellan vila, aktivitet och återhämtning.
- Iordningställda miljöer präglas av ett inkluderande förhållningssätt.
- Genom diskussioner och samtal såväl kontinuerligt som fördjupande, under samlingar och vardagshändelser ges eleven möjlighet att både förstå och påverka sin skol- och fritidstid.
Vad?
- Vi arbetar för att alla elever ska känna sig välkomna och trygga, utveckla goda relationer tillsammans, känna sig delaktiga och trivas i sin nya skolmiljö på Lemshaga.
- Vi arbetar med frågeställningar som;
- Hur får vi alla att trivas i klassrummen och ute på skolgården?
- Vilka gemensamma regler tycker vi är viktiga?
- Hur är jag en bra kompis?
- Hur löser vi konflikter på bästa sätt?
- Hur kan jag säga stopp?
Hur?
- Genom tydlig struktur med dagliga återkommande rutiner som alla känner sig trygga i och med.
- Genom samlingar där vi pedagoger tillsammans med eleverna samtalar och bestämmer gemensamma regler och ansvar.
- Genom samtal med eleverna kring hur vi är mot varandra.
- Genom aktiviteter där olika iordningställda miljöer inspirerar barnen till lek
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Eleverna ges tid till att möta och lära känna sina nya klasskompisar i sitt nya sammanhang.
Möjligheter – Vi skapar möjligheter för meningsfulla aktiviteter för eleverna att befinna sig tillsammans med andra.
Förväntningar – Vi förväntar oss att alla elever deltar och är aktiva under de aktiviteter vi skapar för eleverna.
Rutiner – Vi använder återkommande rutiner och strukturer som eleverna känner sig bekanta med.
Interaktion – Vi skapar möjlighet till interaktion för eleverna där man visar respekt för och mot varandra.
Miljö – Vi skapar en miljö som bjuder in eleverna till att lyckas i klassrummet genom att försöka hitta en placering under samling, grupparbete och enskilt arbete så att eleverna mår bra.
Språk – Vi reflekterar kring vårt vardagsnära språk och bygger vidare i små steg mot skolspråk och ämnesspråk. Vi försöker sätta in de ord vi möter i olika sammanhang så att vårt språk blir mer tydligt. Modellering – Läraren modellerar och går igenom lektionen/uppgiften för att skapa större möjlighet för eleven att lyckas med sin uppgift.