Lokal pedagogisk planering – Läsresan 

Ämne: Svenska
Årskurs: Uranus åk.2
Ansvarig: Hanna Svedlund,  Sara Sandström, Christina Långstedt

När: HT24 och VT25

Varför?

”Språket utvecklas i samspel med andra och det är också med hjälp av språket vi skapar vår identitet, förstår oss själva och andra, och har möjligheter att ingå i gemenskaper med andra.” (Lgr 22 kommentarmaterial i Sv)

Genom lektioner i svenska tillsammans med läromedlet Läsresan lär vi oss att använda språket på olika sätt. Vi blir mer medvetna om hur vi kan använda språket och får på så sätt mer tilltro till oss själva samt hur vi kan uttrycka oss genom språket. Att utveckla ditt språk kommer ge dig möjligheter att lära dig ännu mer om vår värld. Du kommer inte bara bli bra inom ämnet svenska utan även inom alla ämnen då vi lär oss att reflektera och analysera alla typer av texter.  

Vad?
Tillsammans utvecklar vi vår förmåga att formulera oss i tal och skrift. Vi arbetar med

– Ordförståelse

– Läsförståelse

– Grammatik 

– Stavning

– Texttyper

Hur?

Genom “Läsresan” möter vi tillsammans olika typer av texter. För att skapa förståelse för texterna går vi igenom dem genom olika moment. Alla kapitel har samma struktur.

1. Ord att förstå: Tillsammans går vi igenom 8 stycken ord ur texten. Här diskuterar vi ordens betydelse och försöker tillsammans sätta in orden i olika meningar. Vi samtalar om texten utifrån våra frågeställningar: 

“Förutse” Vad tror du kommer att hända i den här texten? Varför?

“Sammanfatta” Vad handlar texten om

“Ställa frågor” Var det något i texten ni blev nyfikna på?

“Reda ut” Var det något i texten ni inte förstod? 

“Dra slutsatser” Vad är författarens syfte med den här texten, tror ni? 

2. Läsning:  Vi lyssnar till texten tillsammans och reflekterar över strukturen i texten. Vi pratar om innehållet i texten och går igenom vad som tagits upp. I arbetsboken får sedan eleverna på egen hand fundera kring läsförståelsefrågor. 

3. Lästräning: Nu får eleverna läsa texten i par eller på egen hand för att öva på läsningen. Vi går igenom orden “ord att stava” som eleverna nu kommer att öva på. Orden ger oss även möjlighet till att samtala kring ordens struktur och uppbyggnad. 

4. Grammatik: Vi övar grammatik på olika sätt.

5 och 6. Skriva: Vi övar på att skriva en liknande text som vi mött i Läseboken. Innan eleverna får skriva på egen hand så modellerar vi den typ av text som vi ska skriva.  Vi går igenom strukturen för texten och skriver en stödstruktur inför skrivandet. Därefter så skriver vi en gemensam text innan eleverna på egen hand får skriva sin text.

7. Arbeta vidare: Vi arbetar vidare utifrån “ord att stava”, vi gör olika uppgifter för att fördjupa oss i kapitlet genom ex: vi skriver listor, skriver finskrivning, bilder och konstruktioner.

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Vi ger varandra tid att reflektera på egen hand och tillsammans över texterna som vi möter. 

Möjligheter – Vi skapar möjligheter till fördjupat lärande kring olika texttyper där vi tillsammans utmanar oss själva att upptäcka olika strukturer. 

Förväntningar – Vi förväntar oss att alla är delaktiga under våra samtal och genomgångar för att skapa ett fördjupat lärande för hela klassen. Där vi behöver allas tankar för att gå vidare.

Rutiner – Eleverna känner igen sig i upplägget då alla kapitel är uppbyggda på liknande sätt. Vi använder vt-rutiner för att skapa samtal och fördjupa förståelsen. 

Interaktion –  Vi startar alltid upp med en gemensam samling om lektionen för att därefter arbeta i par och mindre grupper för att lära oss tillsammans.

Miljö – Vi skapar möjlighet för alla att lyckas i klassrummet genom att försöka hitta en placering under samling, grupparbete och enskilt arbete så att eleverna mår bra. 

Språk – Vi reflekterar kring vårt språk och lär oss ord gemensamt. Vi försöker sätta in de ord vi möter i olika sammanhang så att vårt språk blir mer tydligt.Modellering – Vi går alltid igenom det vi ska göra för att skapa förståelse för uppgiften. Detta görs genom att vi reflekterar kring ordens betydelse, lär oss det grammatiska för att kunna stava enskilda ord. Vi går igenom en liknande uppgift tillsammans innan eleverna gör det på egen hand.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *