Välkommen till ett nytt spännande läsår på fritids! 

Ordet välkommen är något som vi tror starkt på. Vi arbetar med välkomnandets pedagogik och lägger stor vikt vid att inkludera och skapa möjligheter för eleverna under hela skoldagen. 

”Skola och fritidshem ska präglas av omsorg om individen, omtanke och generositet”
(Skolans uppdrag, Lgr 22)

Under uppstarten har vi ett kontinuerligt arbete kring rutiner. En stående rutin som följer alla avdelningar är rastaktiviteter. En rutin som vi ser skapar sammanhållning, bidrar till relationsskapande och positiv lek. Rastaktiviteterna erbjuds under alla raster under både skol- och fritidstid. Aktiviteterna har varierat och fokuserat på olika egenskaper som till exempel förmåga att ta instruktioner, fysisk rörelse och samarbete med kompisar.

Starten har även inneburit en uppfräschning av vår kära rastbod. I samarbete med eleverna har ett nytt system upprättats. Varje elev har tilldelats en individuell klädnypa som de flyttar när de lånar leksaker ur boden. Ett sätt att stärka elevernas känsla för eget ansvar och att skapa en förståelse för materialets hållbarhet. Detta är en av många delar i vårt långsiktiga mål kring att skapa en medvetenhet kring hur vi använder och tar hand om materialet vi använder dagligen.

”Främja elevernas förmåga och vilja till ansvar och inflytande över den sociala, kulturella och fysiska skolmiljön.”
(Elevernas ansvar och inflytande, Lgr 22)

I varje brev väljer vi ut och berättar om några aktiviteter och projekt som varje avdelning erbjudit under månaden.

Pluto

Förskoleklassens avdelning

Höstterminen på Pluto innebär alltid en stor omställning med nya bekantskaper och rutiner. Med detta i åtanke har vi skapat kreativa och fysiska processer för eleverna att hitta sig själva och varandra i den nya miljön.

  • Rymden
    Ett projekt där vi jobbar med målet sammanhållning över grupperna. Första steget i projektet är starten på vår resa genom rymden – från Pluto hela vägen till Solen. Eleverna har tolkat och skapat vår egen planet. Planeten kommer att prydas med astronauter som tillsammans kommer utforska rymden. Under kommande veckor spinner vi vidare på projektet.

  • Pysselhörnan
    Garnbollar. Finmotorik och tålamod är två färdigheter som eleverna får möjlighet till att träna under denna aktivitet. Aktiviteten bjöd in eleverna till samtal i olika sammansättningar

Mellangården

1-3:ans avdelning

Under uppstarten är det viktigt att skapa en trygg och stabil mötesplats för eleverna. Vi har därför valt att fokusera på aktiviteter som eleverna känner igen och som gör det lättare för nya elever att landa på övervåningen. 

  • Veckans pyssel
    En populär aktivitet med syfte till att väcka och främja elevernas fantasi, kreativitet och utveckla den finmotoriska förmågan. Eleverna har hittills skapat färgstarka blomtavlor och fräcka finger surfboards.  
  • Sportkul
    Sportkul ger eleverna möjlighet till att utveckla och utmana sin rörelseförmåga genom att få delta i olika fysiska aktiviteter/lekar. Tillsammans med eleverna planeras vilka lekar som erbjuds. Eleverna har visat sin otroliga förmåga till samspel och förståelse för varandra. Väldigt fint att se!

Nu fokuserar vi på att träna våra förmågor, fortsätta vårda våra relationer och att utveckla nya kunskaper!
Nästa månadsbrev kommer efter höstlovet.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *