När, under vilka veckor? 35-47
Ansvarig lärare: Andreas Backvall
.
Varför?
Välkommen till framtidens värld – Teknikens spännande universum!
Teknik är mer än bara maskiner och apparater; det är kreativitet i rörelse och innovation i praktiken. I teknikundervisningen får du möjligheten att utforska hur människans uppfinningsrikedom har format vår värld och hur du kan vara en del av att forma framtiden. Från de enklaste uppfinningarna till de mest avancerade teknologierna – teknik är det som kopplar samman fantasi och verklighet.
Här kommer vi att bygga, testa och lösa problem tillsammans. Du kommer att lära dig hur saker fungerar, varför de fungerar, och hur du själv kan skapa lösningar som gör livet bättre och roligare. Tekniken finns överallt runt omkring oss – i våra hem, i våra skolor och i våra städer. Genom att förstå den, får vi inte bara insikt i vår värld, utan också makten att förändra den.
Oavsett om du drömmer om att bli ingenjör, uppfinnare, designer eller bara är nyfiken på hur saker fungerar, så kommer tekniklektionerna att vara din verktygslåda för framtiden. Låt oss sätta igång och upptäcka de oändliga möjligheterna inom teknikens värld – tillsammans bygger vi morgondagen!
.
Vad?
Vi kommer arbeta med materialet “Makey Makey“.
Makey Makey ger möjlighet att uppmuntra elevernas kreativitet och problemlösningsförmåga. Det hjälper till att visualisera grundläggande principer inom elektricitet och kretsar på ett roligt och engagerande sätt. Genom att experimentera med olika material och konstruktioner kan eleverna lära sig om ledande och isolerande material, samt hur strömkretsar fungerar.
Vi kommer bland annat bygga att spel med Makey Makey.
Första spelet vi ska bygga är kopplat till det ämnes-övergripande projektet vi kallar för Kroppen och knoppen. Vi ska programmera ett spel om kroppens organ inre organ.
.
Syfte:
Eleverna får möjlighet att förstå hur teknik fungerar vilket kan väcka ett teknikintresse hos både pojkar och flickor. Eleverna får lära sig block-programmering med hjälp av online-resursen Scratch. Eleverna får möjlighet att testa teorier, föra diskussioner och få förståelse för vad som händer när ”koden” är fel.
De ska utveckla förståelse för att teknik har betydelse för, och påverkar, människan. Använda tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse.
.
Kopplingar till Lgr11:
En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer
och lösa problem.
.
Övergripande mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
• kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga,
humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och
vardagsliv.
• kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
.
Centralt innehåll Teknik
I årskurs 4-6
• Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter för att åstadkomma ljud, ljus eller
rörelse, till exempel larm och belysning.
• Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska system.
.
Material:
Kartong/ hård papp/, Makey Makey kit, jungfruben eller skruvar, skruvmejsel/syl och en dator.
.
Uppgiften:
Denna uppgift ingår i en slutredovisning (av fakta om ett eller flera organ) av ett tema och därför kan spelets innehåll varieras i det oändliga. Eleverna har temaarbete om kroppen och därför kommer det att spegla spelets innehåll.
Spelet har två deltagare. Den ena ”ropar ut” olika organ. Var på den andra spelaren ”trycker” på rätt knapp/organ. En ljudinspelning spelas upp som beskriver kroppsdelen.
Har spelaren tryckt på rätt knapp får denna poäng!
.
Mål med uppgiften:
Är att bygga ett enkelt spel med hjälp av Makey Makey och ”skriva” kod i Scratch.
Vecka 41:
Skapa och bygg en egen spelkontroll
- Eleverna ska förstå de grundläggande principerna för en spelkontrolls funktion.
- Eleverna ska skapa en egen design för en spelkontroll som är både praktisk och kreativ.
- Eleverna ska göra en detaljerad ritning av sin spelkontroll med specifika mått och detaljer.
- Eleverna ska bygga en fungerande spelkontroll med hjälp av material som plywood, skruvar och muttrar för att sedan koppla in Makey Makey
Förkunskaper:
Eleverna bör ha grundläggande kunskap om olika spelkontroller (ex. Xbox, Playstation, Nintendo) och hur dessa fungerar.
Material:
- Papper och penna för skisser och ritningar
- Linjaler och måttband
- Plywood
- Saxar, knivar och lim
- Skruvar och Muttrar
Lektion 1: Introduktion, från skiss till ritning
Mål: Eleverna ska förstå vad en spelkontroll är och börja skissa sina idéer. Målet är även att ha en mer detaljerad ritning klar i slutet av lektionen.
Detta lektionspass ska du börja planera hur din spelkontroll ska se ut 🙂
- Intro
Hur ser en spelkontroll ut? Vilka funktioner har den? Knappar, styrspakar…? - Brainstorming
Vilken typ av spel ska den fungera till? Plattformsspel, racing, äventyr? Vilka knappar och styrfunktioner skulle passa bäst? Vad är viktigast: funktion eller design? - Individuell skiss
Börja med en grovskiss av din kontroll. Vilken form ska den ha och var ska knapparna sitta? Fundera över både användbarhet och estetik. - Mer detaljerad ritning
Gör en mer detaljerad ritning i skala 1:1. Ritningen ska ha tydliga instruktioner för var knappar, styrspakar, och andra komponenter ska placeras. - Dokumentera din ritning i din NO-Logg
Lektion 2-3: Bygg din spelkontroll
Mål: Eleverna ska bygga sina spelkontroller utifrån sina ritningar.
- Materialgenomgång och säkerhet
- Byggfas, funktion, design
- Dokumentation i NO-Logg
Den spelkontroll som skapas ska senare användas till det spel man väljer att programmera, så fortsättning följer… 😉
.
Hur?
Möjligheter i klassrummet:
- Design och byggande: Eleverna kan skapa egna spelkontroller eller musikinstrument.
- Kreativ problemlösning: Makey Makey utmanar eleverna att tänka kritiskt och hitta lösningar för att få deras kreationer att fungera.
- Programmering: Genom att kombinera Makey Makey med enkla programmeringsverktyg som Scratch kan eleverna skapa interaktiva projekt, vilket ger en praktisk introduktion till kodning.
Med hjälp av Makey Makey blir tekniklektionerna dynamiska och engagerande, och inspirerar elever att utforska och skapa med hjälp av teknik. Det är ett verktyg som både gör teknik tillgänglig och rolig, och som ger eleverna en känsla av att de kan påverka och förändra världen omkring dem.
.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vid praktiskt kreativt skapande behövs tid, tid till att prova sig fram och utforska möjligheter.
Möjligheter – Genom rutiner, tydliga instruktioner och gemensamt arbete, ges möjligheter till tänkande och förståelse.
Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras, förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.
Rutiner – Rutiner som t ex Think-pair-share används för att synliggöra alla elevers tänkande.
Interaktion – I rutiner och arbete i grupper, synliggörs hur vi alla kommer längre genom att ta tillvara på allas tänkande.
Miljö – Under arbetets gång dokumenteras processen i en digital loggbok och stundtals kan det även sättas upp på anslagstavlor i klassrummet.
Språk – Vi arbetar mycket med begrepp och dess betydelser.
Modellering – Vi använder oss av Makey Makey för att praktiskt utforska och modellera
Lycka till! =)
/Andreas