Hej!

Normer och värden

För att bygga en god gemenskap, där eleverna känner tillit och trygghet lägger vi mycket tid i början till att landa i vår dagsstruktur och de olika rutiner som vi har på skolan. Utöver det är vårt största fokus just nu att vi ska lära känna varandra, vår miljö och skapa en positiv kultur. 

Vi har gjort många övningar där eleverna får chans att känna igen och befästa varandras namn. Till exempel så genomför vi varje morgon “Godmorgon-solen”, eleverna får dra ett namnkort och läsa eller visa upp det för gruppen. När en listat ut vems namn det är så går personen fram till den andre personen och säger godmorgon och dennes namn, den andre ska då hälsa tillbaka. Vi har även lekt många namnlekar där eleven ges chans att lära sig namnet på sina nya kompisar. 

Vi har ägnat mycket tid till olika gruppstärkande lekar och aktiviteter tillsammans. Både vuxenledda och egen valda lekar utifrån rosa-korten eller leklådor både ute och inne. Vi har lekt lekar som Fruktsallad, Gömma minionen och Pomperipossa. Vi har samtalat om när vi fyller år och gjort vår egna månadstavla. Vi har pysslat kompis-armband och haft stationsarbete. 

En viktig del i vårt arbete med normer och värden är att tillsammans med eleverna skapa en positiv kultur. Det arbetet har vi påbörjat genom att tillsammans diskutera hur en bra kompis bör vara, vi har även pratat om “Stopp-handen” som hen kan använda sig av när hen känner att kompisen inte lyssnar eller gör något som en inte tycker är okej.

Vi har även samtalat om vilka klassrumsregler vi tycker är viktiga att ha för att alla ska trivas och må bra. Eleverna delade med sig av regler från sina förskolor, som de tyckte skulle vara bra att ha även på skolan. Sedan sammanställde vi reglerna, vi enats om. Både i form av -jag kan kort och i en Plutos klassrumsregler – affisch där vi avslutade med att sätta vårt tumavtryck med vattenfärg, likt ett löv på en av trädets grenar. 

@mittroligaklassrun
@teachingfuntastic

Trevlig helg!

/Plutos pedagoger

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *