Ansvarig/Ansvariga lärare:

Åsa 

När, under vilka veckor?

Första delen av Vårterminen

Vad?

Frågeställning och följdfrågor
Övergripande mål från LGR 22 
Förankring i kursplanens syfte

Undervisningen i ämnet geografi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om geografiska förhållanden och mönster på olika platser och i olika regioner. Undervisningen ska vidga och fördjupa elevernas kunskaper om naturgivna processer och människans verksamheter i olika delar av världen, och hur dessa påverkar landskap och livsmiljöer. Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att växla mellan olika rumsliga perspektiv: lokala, regionala och globala, liksom mellan olika

tidsperspektiv. 

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor kopplade till klimatförändringar, människans tillgång till och användning av naturresurser, samt befolkningsfrågor och levnadsförhållanden i olika delar av världen. Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att analysera och reflektera över olika lösningar på vår tids och framtidens globala utmaningar utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling. Undervisningen ska ge eleverna kunskaper om kartan och kännedom om namn, lägen och storleksrelationer. 

Undervisningen ska även ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper i att ställa geografiska frågor, analysera och dra slutsatser om natur- och kulturlandskap och om människors levnadsvillkor med hjälp av olika geografiska källor, metoder, verktyg och begrepp. 

Undervisningen i ämnet geografi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • kunskaper om geografiska förhållanden och mönster samt om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen, 
  • kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling, och
  • förmåga att utifrån geografiska frågor beskriva och analysera omvärlden med hjälp av geografins metoder och verktyg.

Hur?

Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
– Muntlig delaktighet vid genomgångar, samlingar och gemensamma diskussioner 
– Skriftliga svar på frågor (resonera, motivera, analysera)
– Samarbetsförmåga och delaktighet under grupparbete och parövningar 
– Skriftligt prov (faktakunskap, användande av begrepp, analysförmåga osv)

Utvärdering

Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *