Ämne: Svenska
Årskurs: 8
Ansvarig: Marie AS
När: v 35- 51
Varför?
I svenskan är en stor del av arbetet att läsa och förstå texter. I detta arbete ska vi träna på att läsa och analysera en skönlitterär text, att självständigt kunna gå vidare med arbetet och att diskutera utifrån olika perspektiv. I detta arbete är det ett ovanligt perspektiv vi utgår ifrån, en pojkes under andra världskriget.
Vad?
- Hur kan ett omslag påverka våra tankar inför ett innehåll i en bok?
- Hur kan vi bli bättre läsare?
- Vilket är textens tema, budskap och motiv?
- Hur beskrivs huvudpersonerna?
- Vilken relation har huvudpersonerna till varandra?
- Hur skildras miljön som huvudpersonerna befinner sig i?
- Hur påverkas språket av miljön och tidsepoken?
- Hur används språket för att förstärka berättelsen?
- Hur kan vi göra ett personporträtt
- Vad är en bokanalys?
- Vad är parallellhandling och hur kan vi få in det i denna bok?
Hur? Grupparbeten, enskilda uppgifter, lärarledda lektioner. Träna på olika moment inom svenskan som att skriva, läsa och tala.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vid frågeställningar kopplat till texten ges tid att tänka och dokumentera sitt tänkande. Följdfrågor som hur, varför, på vilket sätt kommer till.
Möjligheter – Genom rutiner och gemensamt arbete med olika diskussioner och uppgifter ges möjligheter till tänkande och förståelse.
Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.
Rutiner – Vi tar hjälp av de rutiner som CoT/VT skapat för att skapa möjligheter för alla elever i klassrummet att utveckla sitt tänkande och bygga sina kunskaper.
Interaktion – Allas arbete, tänkande och kunskaper är viktiga att ta del av. Vi jobbar i grupper, helklass och enskilt för att få fram olika sätt att tänka.
Miljö – Vi strävar efter att bygga en god miljö där alla känner att man får bästa möjligheterna till lärande. Allas deltagande och tänkande är viktigt.
Språk – Vi pratar om olika sätt att använda språket på. Hur ska jag få fram vad jag vill säga. Hur kan det bli tydligt och att man förstår.
Modellering – Läraren och elever visar exempel på hur man kan tänka kring olika uppgifter/frågor.