Ämne: Textilslöjd

Årskurs: 8,Merkurius

Ansvarig: Åsa Gustafsson

När: vt24 ht25

Varför? Under årskurs åtta får du lära dig hur du bäst tar hand om olika material. Du får också lära dig hur du lappar och lagar trasiga kläder och hur du kan sy om och sy nytt av gammalt.

Genom att lappa och laga och sy om får du kunskap i hur kläder är uppbyggda samt hur du kan ta hand om och vårda dina plagg så de håller längre. Du blir dessutom en bättre konsument då du får lära dig om hur du ska ta hand om plagg i olika material. Från naturfiber som djurfiber och växtfiber till konstfiber som regenat och syntetfiber.

Att kunna sy om sina egna kläder är viktig både för den enskilda individen för att få kläder som hen själv vill ha dem, men också ur ett miljöperspektiv då det blir färre steg i produktionsledet. Du kan dessutom sy om gamla kläder istället för att slänga. Mode, trender och normer berör oss alla dagligen.

Att sy om handlar också mycket om problemlösning, att tänka i flera steg och i fler dimensioner.

Dessutom får du prova på något helt nytt och får själv fantisera och experimentera, kanske uppfinner du en helt ny design!

Under projektet beskriver du hur du har gjort med slöjdbegrepp och med rörliga eller stillbilder.

Från syftestexten i kursplanen för slöjd:

  • Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar förmågan att formge och framställa föremål genom att arbeta med olika material och hantverkstekniker. Eleverna ska i arbetet ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar.
  • Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmågan att använda slöjdspecifika begrepp som beskriver arbetsprocesser, material, verktyg och hantverkstekniker.
  • Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer samt överväga olika lösningar och tillvägagångssätt i slöjdarbetet. På så sätt ska undervisningen väcka elevernas nyfikenhet och lust att undersöka och experimentera med olika material, hantverkstekniker och uttryck, samt att ta sig an uppgifter på ett kreativt sätt.
  • I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att reflektera över arbetsprocesser och resultat för att fördjupa sitt lärande. Genom reflektion både i arbetet och när det är slutfört kan eleverna utveckla medvetenhet om vad som kännetecknar kvalitet i utförande och resultat.
  • Eleverna ska också ges förutsättningar att utveckla förmågan att välja och hantera material för att främja hållbar utveckling. Därigenom kan undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett miljömedvetet förhållningssätt.

Vad?

  • Hur gör man enkla lagningar?
  • Hur syr man i en knapp?
  • Hur lägger man upp en fåll?
  • Hur kan du sy om och återanvända saker i din närmiljö istället för att slänga dem?
  • Varför vi bör återanvända, när vi kan köpa nytt?
  • Vilka olika material är våra kläder skapade av och varför ?
  • Vilka egenskaper har olika material? (t.ex. när bör du använda ull och när bör du inte det?
  • Hur bör man tänka när det gäller tygmaterial när man köper nya kläder?

Vilka begrepp?

  • Djurfiber, Växtfiber, Syntetfiber och Regenatfiber.
  • Enkel fåll, dubbelfåll, Trestegs zick-zack, Vliesofix, Vlieseline
  • Rätsida Avigsida

Hur? Vi kommer att repetera symaskinen.

Vi kommer börja med en lappa och laga uppgift där du på en tyglapp får prova på olika lagningstekniker.

Efter lappa och laga kommer du få hitta på ett eget projekt där du utgår ifrån ett befintligt plagg som du syr om till något annat. Detta kallas Do Redo.

Detta projekt bestämmer du själv över och det är ett plus att själv hitta info/tips om hur man kan gå tillväga. Så mycket självständighet i processen som möjligt är önskvärt.

I början av arbetsprocessen med Do Redo projektet formuleras en idébeskriving där du berättar om din idé och planerar ditt arbete.

Vi dokumenterar även arbetet under processen i våra ipads. Antingen med text och bild, eller genom att spela in små filmer. Detta gör du efter varje lektion, men också en avslutande reflektion vid arbetets slut (näst sista lektionen).

Bedömning sker av både förarbetet (ide och skiss) , den praktiska framställningen (hur självständigt du jobbar och kollar instruktioner) samt din dokumentation av ditt arbete.

Sista lektionstillfället redovisar vi för klasskamraterna så får ditt projekt följa med hem.

Se även planering – veckoplanering.

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum

Tid – Ge tid för tänkande såväl individuell som i par och arbetsgrupper.

Möjligheter – Genom rutiner och gemensamt arbete ges möjligheter till tänkande och förståelse.

Förväntningar – Med olika instruktioner och hjälpmedel uppmanas du att jobba så självständigt som möligt för dig.

Rutiner – Ge flera olika möjligheter att ta till sig instruktioner, filmer, text, gruppen och min modelering, samma struktur varje lektion. Think Pair share

Interaktion – samarbete genom arbetsgrupper i hur ni blir placerade.

Miljö – En klassrumsmiljö som inbjuder till samarbete genom arbetsgrupper.

Språk – Använda ett språk med både korrekta begrepp samt förenklat språk, visa samma sak på olika sätt.

Modellering – Lärare modellererar genom att sy ett par byxor och vara ett något steg före och visa i olika moment. Eleverna kan även modellera för varandra i klassrummet.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *