Lokal pedagogisk planering – Idrott och hälsa 24/25 v.35-43
Ämne: idrott Årskurs: 8
Ansvarig:Yulia Matsiyauskene
När: läsår 24/25, v.35-43
Varför?
Vi kommer att jobba i utemiljön från v.35 till v.43 . Vi jobbar med utelekar, orientering, allemansrätten, friluftsliv och mående. Vi pratar mycket om välmående och försöker skapa aktiviteter som hjälper till att förbättra hälsa, sänka stress och oro.
Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar allsidiga rörelseförmågor och intresse för att vara fysiskt aktiva och vistas i naturen. Eleverna ska genom undervisningen ges förutsättningar att utveckla goda levnadsvanor i syfte att kunna påverka sin hälsa genom livet. Vad?
Elever kommer att leka gamla och nya utelekar, springa olika distans och intervaller, jobba med allemansrätten, orientera sig i en okänd miljö, jobba med välmående genom promenader, friluftsliv och avslappnande aktiviteter i skogen.
Eleverna ska genom undervisningen ges möjlighet att utveckla förmåga att vistas utomhus och i naturen under olika årstider samt utveckla förståelse för värdet av ett aktivt friluftsliv.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om vad som påverkar den fysiska förmågan samt kunskaper om hur rörelse och rörelseaktiviteter förhåller sig till fysisk, psykisk och social hälsa. Vidare ska eleverna ges möjligheter att planera och genomföra olika aktiviteter. Eleverna ska också ges möjligheter att utveckla kunskaper om ämnesspecifika begrepp. På så sätt får de förutsättningar att reflektera över sitt deltagande i aktiviteterna och ta ställning i frågor som handlar om idrott, hälsa och friluftsliv.
Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om säkerhet samt förmåga att agera i nödsituationer och hantera risker i samband med olika aktiviteter.
Hur? Vi kommer ta idrott två gånger i veckan som vanliga lektioner och en lång pass där vi åker till IP och tränar på olika förmågor.
Det är viktigt att alla elever anpassar kläder till aktivitet och har med vattenflaska.
Vi börjar varje lektion med samlings- och information om planering. Efter det gör vi uppvärmning om det behövs och jobbar resten av lektionen med huvudplanering.
Viktigt att alla elever känner sig välkomnade och vågar vara sig själva. Vi har ofta samtal att vi är varandras miljö och hur viktigt att visa respekt mot varandra både fysiskt och språkligt.
Mina planeringar anpassade till varje grupp och till varje elev så att alla barn kan lyckas på undervisningen och förstärka sina kunskaper och förmågor.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Jag ger tid till rörelser och återhämtning. Jag ger tid till att öva och utveckla sina kunskaper och förmågor. Jag ger tid till att tänka, samtala och reflektera. Vi jobbar varje lektion med välmående.
Möjligheter – Varje elev har möjligheten att utveckla sina ämneskunskaper, sina motoriska färdigheter och tillit till sin egen förmåga.
Förväntningar – Att vi skapar arbetsmiljö som hjälper att barn mår bra, nå bästa resultat och känna sig trygga. Det kommer att leda till bra kunskaper och välutvecklade förmågor.
Rutiner – vi har samma rutiner varje lektion som hjälper alla känna sig trygga och förberedda sig till lektionen på bästa sätt.
Interaktion – Vi inleder alltid med en gemensam lektionsgenomgång. Vi jobbar , samarbetar och lär oss tillsammans och av varandra. Vi lyssnar på varandra och utvärderar tillsammans.
Miljö –Vi skapar en miljö och ett klimat där vi anpassar innehållet så alla känner att de får möjlighet att lyckas utifrån sina förutsättningar.
Språk – Vi reflekterar kring vårt språk och lär oss ord/begrepp gemensamt. Vi använder ett varierat språk (vardagsspråk-skolspråk-ämnesspråk) för att ge alla förståelse och kunskap för olika de olika ämnesspecifika orden och begreppen. Vi försöker sätta in de ord/begrepp vi möter i olika sammanhang så att vårt språk blir än mer tydligt och förståeligt.
Modellering – Jag gör så tydligt som det går via filmer, bilder, visar själv eller med hjälp av elever. Mål att ha så tydligt som möjligt .