Flera veckor in i terminen och vi börjar bli varma i kläderna – bokstavligen. Hösten lider mot sitt slut. Den levererade med bravur genom fantastiska dagar med färgstarka kontraster, friska vindar och regnskurar. Med stort engagemang har fritidsverksamheten tagit till vara på allt vad hösten hade att erbjuda. Aktiviteterna planeras och arrangeras utefter närmiljöns tillgångar och möjligheter.
Vår uteverksamhet är något som vi fortsatt arbetat med att utveckla. Detta trots att soltimmarna blir färre och kylan kryper in på oss. Att kunna ta tillvara på vår otroliga natur runt om skolan ligger oss varmt om hjärtat. Att vara ute i naturen främjar både den fysiska såväl som psykiska hälsan och ger i sin tur människan möjligheter till att utveckla kognitiva förmågor som koncentration, dämpa depression och stress.
”Undervisningen ska bidra till en förståelse för hur fysisk aktivitet och utevistelse kan påverka hälsa och välbefinnande. Lgr 22, fritidshemmets syfte”
Som en avslutning på hösten kom ett välbehövligt lov. Ett tillfälle för eleverna att interagera i mindre sammanhang, i nya konstellationer och möjlighet för återhämtning och rekreation. Verksamheten inspirerades självfallet av de spöklika högtiderna och nog dök det upp ett och annat spöke under veckan.
Pluto
Förskoleklassens avdelning
Aktivitetsschemat har successivt utökats med fler aktiviteter där målsättningen är att utmana eleverna till att prova på nya saker inom både de fin- och grovmotoriska områdena.
- Äventyr (Skogen)
Äventyrspedagogik innebär ett sätt att se på undervisning och utveckling ur ett helhetsperspektiv. Kunskap och elevernas välmående ställs i fokus i aktiviteter där viktiga frågor och olika ämnen tas upp. Genom att använda hela kroppen – både fysiskt och kognitivt – får eleverna möjlighet att lära och lösa kluriga problem.
Äventyrspedagogik skapar tillfällen att lära sig genom upplevelser och erfarenheter. Vidare är lärandet samarbetsbaserat och bygger på att eleverna arbetar i grupp där varje individ är en tillgång som stärker gruppen.
Fantasins magiska kraft gör arbetet med äventyrspedagogik både spännande och roligt! - Det första lovet för Plutoeleverna
Ett lagom kusligt lov med skelettpyssel, disco uppe i musikladan, skogspromenader, spökhistorier och självklart lite biovisning.
Mellangården
1-3:ans avdelning
Både rutiner och grupper börjar sitta nu. Arbetet kring relationer och materialvård fortskrider och nytt är satsning på läsandet även under fritidstid.
“Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för läsning genom att ge dem möjligheter att läsa, lyssna på samt skriva och samtala om såväl skönlitteratur som andra typer av texter och händelser” – Lgr 22
- Sagostund
Spännande sagostunder med blandat innehåll där eleverna ges möjlighet att främja sin fantasi och varva ner efter skoldagen. Sagostunden ger dem en lugn stund där de kan koppla av och njuta av berättelserna i en mysig atmosfär. Aktiviteten är en del i Lemshagas satsning kring läsning.
“De barn som inte får tillgång till litteratur får ett mer begränsat språk och det kan i sin tur skapa en osäkerhet i alla möjliga sammanhang. Språklöshet kan föda aggressivitet, det ser vi många exempel på.” – Lennart Hellsing
- Höstlovet
Lovfritids möjliggör en mer färgstark verksamhet där vi har fler lokaler, material och mer tid.
Detta lov är inget undantag, vi har inte snålat in på aktiviteterna. Kreativiteten i ateljén har flödat och med hjälp av olika material skapades pumpor och ljuslyktor. Vidare bjöds det på Kahootspel med teman kopplat till hösten och halloween, bakning, bio i gympasalen, svampplockning i skogen och det traditionella discot uppe i musikladan.
Fokus på rörelse finns även under lovet och något vi slår ett extra slag för. Möjligheten att lyxa till med längre fritidsgympa-pass och mer material i gymnastiksalen är något som alltid är populärt. Salen förvandlades under veckan till en enda stor hinderbana!
Vi ser fram emot kommande årstid och hoppas på mycket snö!
Nästa brev kommer innan julavslutningen