Här kommer årets första månadsbrev från Saturnus. Den här teminen är vår sista i Villan och sedan går vi vidare till Jupiter i Storgården. Men innan dess en termin med nya projekt och spännande innehåll.

Välbefinnande och hälsa

Tänk vad otroliga våra kroppar är: vi kan gå, andas, se och höra utan att vi ens tänker på att vi gör det. Men för att kroppen ska kunna fungera så måste den må bra. Så vad är då viktigt för att den ska kunna göra det?

Inom NO och temat “Hälsa “har vi arbetat kring med att förstå vikten av motion och rörelse för att stärka kroppen och hålla den frisk. Diskutera hur olika faktorer som mat, sömn och rörelse påverkar hälsan. Lärt oss om vad som är en balanserad kost och varför kroppen behöver olika typer av näringsämnen (kolhydrater, proteiner, fetter, vitaminer och mineraler).

Framför allt fått förståelse för varför god hygien är viktig för att hålla sig frisk och undvika sjukdomar, där av fått resonera kring vanor som handtvätt, tandborstning och renlighet. Vi fortsätter prata kring känslor och eleverna är väl medvetna om hur de känner. Att fundera på hur andra känner det eller påverkas av dina känslor har gett dem en djupare insikter om känslor och hur de påverkar hälsan samt vikten av vänskap, respekt och goda relationer för att må bra

Under våren kommer vi att läsa och göra uppgifter kopplade till boken Hjärnstark av Anders Hansen. Detta gör vi som en del av vårt arbete kring välbefinnande och hälsa.

Redan till första föräldramötet förväntas alla ha lyssnat på Anders Hansens sommarprat från 2019 som handlar om hjärnan, och vad vi kan göra för att må bättre. Det handlar om rörelse, psykisk hälsa, skärmanvändning mm.

Länk: https://sverigesradio.se/avsnitt/anders-hansen-sommarprat-2019

Det ska bli spännande och intressant att få börja detta projekt. Vissa kapitel kommer ni att få läsa hemma, diskutera och fortsätta samtalet i skolan.

Världsreligionerna

Religion handlar om sådant människor kan tro på, men egentligen inte kan veta säkert. Vi ställer frågor kring vad religion består av och har som grund utifrån: tro, traditioner och ritualer BILD

Religion handlar många gånger om hur människor tänker att vi ska vara mot varandra och här har vi läst de 10 gudsbuden som lagt grunder för vår etik och moral i samhället. Vi har lagt fokus på kristendom, judendom, islam och eleverna har fått förklarat religionernas släktskap utifrån sin gemensamma stamfader Abraham och hans söner Ismael och Isak som i sin tur är släkt med de viktiga personer som Moses för Judarna, Mohammed för Isalm och Jesus för Kristendomen. Vi har utgått från ett träd där olika händelser har gjort att folk gått olika vägar i sin tro och förgrenat sig till olika religiösa samfund så som protestantismen växt ut på en gren. Vi har arbetat så bildligt eller metaforiskt som möjligt för att gestalta hur allt hänger samman.

Vi har vikt heliga byggnader för respektive religon och skrivit in de viktigaste begreppen inuti. Utanför skapar vi en mindmap med alla de ord som man bör känna till när man möter de olika Abrahamitiska religionerna tex vilka städer vallfärdar man till i de olika religionerna, vad betyder monoteism, halal och haram. kaba, profet. minaret, riter mm samt några högtider, symboler, präster, heliga skrifter, och berättelser..

Undervisningen bygger på att uppmuntra till respekt och nyfikenhet för religionerna samt likheter och skillnader dem emellan. Vi har belyst detta i ett Venndiagram, sett bildspel och film. Vi har även praktiserat lite av det som är signifikant för respektive religion gällande hur det går det går till “att be “. Vi har varit vända mot Mekka och bett (Islam), haft bordsbön läst barnens bön “Gud som haver barnen kär…” (Kristendom) samt skrivit små önskningar på lappar (brev till gud) och stoppat in dem i Lemshagas “lilla klagomur” bakom Villan så som Judarna gör på i riktiga klagomuren.

Vi har även bekantat oss med världsreligionerna som buddhism och hinduism som har en helt annan ingång till hur vi återföds och meningen med livet.

Bild: Monet – Snö – Tingatinga

Under hösten inspirerades vi av den kände franske konstnären Claude Monet. Vi målade med akvarellfärger och akrylfärger. Att måla på rullgardiner blev ett spännande utforskande av material och inte minst med tanke på återbruk.

Detta kommer att publiceras som en artikel i tidskriften Modern Barndom under våren.

Snö

De första bildlektionerna efter jul har handlat om snö. Vi har skissat av olika former av snöflingor med blyerts för att sedan fylla i formerna med pastellkritor eller akrylfärg, i guld och vitt.

Nästa projekt kommer att vara ”Tinga tinga”. 

Tingatinga är en konstform med färgstarka målningar med motiv av djur, fåglar, människor och händelser målade på duk eller masonit. Namnet har konsten fått från Edward Saidi Tingatinga, som var den som i slutet av 1960-talet var först med att måla tavlor med cykellack på masonit. Idag har Tingatinga också blivit känt genom barnprogrammet ”Tinga Tinga sagor ” inspirerade av motiven på tavlorna.

Vi är så glada över att få vara i skolans fina bildsal högst upp i Storgården med utsikt mot Lemshagasjön.

Hälsningar från Saturnus elever och pedagoger

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *