Unit 3 What´s cooking?
Årskurs: 4, Jupiter
Ansvarig: Marie Moberg
När: V.50 2024 – V.6 2025
Varför?
”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Att ha kunskaper i flera språk kan ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva.”
Ur Lgr22
Vi möter engelska överallt. För att utveckla vårt språkande behöver eleverna få en strukturerad språkundervisning, vi kallar det en språkutvecklande undervisning. Undervisningen i engelska ska upplevas både användbar och utmanande. Genom undervisningen vill vi fånga elevernas intresse och ta tillvara deras egna erfarenheter av språket, samtidigt som vi ger dem verktyg att förstå och utveckla ett fungerande skriftspråk.
Kommunikation är ledordet när det gäller språk. Målet är att kunna kommunicera med andra både i tal och skrift. Det är viktigt att undervisningen ökar det språkliga självförtroendet och gör att eleverna vågar prata och på så sätt lär sig mer.
Vad?
Eleverna ska lära sig att förstå talad och skriftlig engelska. De ska lära sig att kommunicera med varandra och möta olika språkliga situationer från verkligheten. Undervisningen utgår från skönlitterära texter och genomarbetas gemensamt och grundligt, med förförståelse, ordkunskap, läsförståelse och uppföljande textsamtal. Det viktiga är att skapa förståelse genom att lyssna, läsa, använda bildstöd och samtala.
Unit 3
Tala/Läsa/Lyssna: Kapitlet handlar om mat, vi lär oss ord och fraser. Vi får reda på olika traditioner kring mat i engelsktalande länder. Vi kommer att läsa tre olika slags texter. ”The Sand Witch” som är en bok om en häxa. Vi läser en del av boken och de som behöver utmaning läser vidare på elevwebben. Vi läser även en text om ”Afternoon tea” som är betydelsefullt i England. ”Australian Barbie” som handlar om hur Australien firar jul med en barbeque. Vi lyssnar på texterna, läser dem gemensamt och svarar på frågor om texterna både muntligt och skriftligt. Vi gör hörförståelseuppgifter kopplade till texterna.
Vi kommer även att genomföra en muntlig uppgift som handlar om vad vi äter till frukost. Eleverna förbereder sig genom att samla ord och genomför sedan en kooperativ övning där de delar varandras ord. De får svara på frågor innan samtalet som förberedelse. Dessa stödjande frågor har de som stöd under samtalet. De ska sedan i par genomföra ett samtal kring vad de äter till frukost. Eleverna spelar in samtalet och delar med läraren.
Skrivutveckling: Vi tränar på att skriva och berätta om ett afternoon tea party. Eleverna skriver texten med stöd av rubriker och genom en exempeltext. Det finns även möjlighet att skriva en mer utmanande text för de som kommit längre i sin skrivutveckling.
Grammatik/ Vi tränar på: Vi lär oss om ”regular verbs” och hur de ändras beroende av pronomen. Vi lär oss också olika frågeord och hur de används.
Hur?
Målet med undervisningen är att skapa en varierad struktur för att bibehålla intresset och lusten till lärandet. Vi varierar dessa uppgifter under två lektioner per vecka.
- Vi inleder alltid lektionerna med en”warmerup” där talandet är i fokus.Det ska vara elevnära ämnen som berör eleverna.
- Vi lyssnar på en gemensam text som sedan läses av eleverna på varierat sätt. Det kan vara genom ekoläsning, körläsning, parläsning, stafettläsning eller repeterad läsning. Denna text lyssnar vi på vid flera tillfällen.
- Vi följer upp texten med läsförståelsefrågor.
- Vi arbetar med ordförståelse på olika sätt.
- Vi tränar på hörförståelse genom olika övningar.
- Vi tittar på en kort film om grundläggande grammatik och genomför en uppgift i workbook kopplat till filmen.
7. Vi genomför olika skrivuppgifter kopplade till temat för dagens lektion.
Varje lektion avslutas med en exitticket kring det vi arbetat med under lektionen eller en tidigare lektion.
När vi arbetat klart med kapitlet får eleverna en ”Unit check up!”, där de får visa vad de lärt sig och om det är något vi behöver träna extra på.
Eleverna kommer att få läxa i form av glosor för att utveckla sitt ordförråd. De kommer även att få en hemuppgift som handlar om ordförståelse. Läxorna är kopplade till kapitlet vi arbetar med.
Det finns en elevwebb där eleverna kan arbeta med text, glosor och andra uppgifter hemma vid behov.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Tid – vi ger tänkandet och kommunikation tid. Genom att vara tydlig i tidsupplägget för varje uppgift ger det ett lugn och ger eleverna möjlighet att veta hur mycket tid de kan lägga ner på uppgiften.
Möjligheter – Vi skapar möjligheter för eleverna att lära av varandra. Genom förberedelser, rutiner och förutsägbarhet ökar det elevernas möjlighet att delta fullt ut. Genom ett varierat lektionsupplägg skapar vi möjlighet för alla att lära på olika sätt.
För elever som behöver utmaning i ämnet finns det extra uppgifter ”Pick and choose!”. Varierade uppgifter som kan utföras enskilt, i par eller liten grupp.
För elever som behöver stöd finns en elevwebb där eleverna kan förbereda sig hemma innan lektionen. Texterna och glosorna går att lyssna på, läsas och bearbetas innan och efter lektionen.
Förväntningar – Vi har höga förväntningar på deltagande och respekt för varandra. Vi tror på att alla kan men på olika lång tid och på olika sätt att lära.
Rutiner – Undervisningen bygger på kooperativa övningar som eleverna lär sig att känna igen. Vi har samma upplägg varje lektion som skapar en förutsägbarhet för eleverna. Upplägget är samma men innehållet varierar. De elever som behöver det får ett eget schema att ha på bänken så de vet vad som förväntas av dem. Lektionens struktur finns även på whiteboardtavlan när eleverna kommer in i klassrummet.
Interaktion – varje lektion handlar om kommunikation elev-elev, elev-lärare på olika sätt. Vi arbetar i olika konstellationer, par, grupp i olika storlekar.
Miljö – Vi skapar en lugn miljö där språkandet och kommunikation är ledord. Eleverna ska veta vilket material de ska använda och när.
Språk – Vi använder oss av en språkutvecklande undervisning där ”fritidsengelskan” och ”skolengelskan” får mötas.
Modellering – Genom att vara en språklig förebild som lärare där jag visar att vi alla kan olika mycket och att vi lär tillsammans skapar vi en kultur där alla vågar delta.