Teknik åk. 4
Vad är teknik? Var finns teknik? Varför finns teknik och tekniska system? Hur har tekniken utvecklats? Hur fungerar egentligen saker och ting och hur hänger det ihop?
Syfte
- Att kunna något om vad teknik är och varför vi har teknik
- Att kunna något om teknikens utveckling historiskt fram tills idag
- Att kunna hur man gör en skiss och konstruktion
- Att kunna något om teknisk problemlösning
- Att kunna och förstå de enkla maskinerna
- Att kunna förstå tekniska system där flera komponenter samverkar
- Att kunna förstå tekniska lösningar med el komponenter
Undervisningens arbetssätt och innehåll
- Läsa ur och arbeta med Boken om Teknik år 4-6.
- Jobba med arbetsbok, arbetsblad och föra egna anteckningar
- Diskutera teknisk problemlösning, olika nutida och historiska uppfinningar i halvklass och mindre grupper
- Titta på filmer.
- Rita skisser och göra en konstruktioner
- Arbeta utifrån teknikens arbetssätt
- Arbeta med bedömningsstöd från Skolverket
- Göra en egen robot med återvinningsmaterial
- Bygga en bro med glasspinnar
Mål och bedömning
Du förväntas kunna:
- Vad teknik är och ge exempel på var det finns teknik.
- Redogöra för hur tekniken har utvecklats och bakomliggande orsaker, både historiskt och i nutid.
- Kunna jobba med skiss och konstruktion.
- Förklara och använda grundläggande tekniska begrepp
- Ge exempel på någon av de enkla maskinerna samt kunna förklara hur den fungerar
- Ge exempel på tekniska system och förklara hur de olika komponenterna samverkar
Bedömningen sker utifrån syfte och centralt innehåll i relation till kunskapskraven.
Du kommer att bli bedömd på hur du arbetar på lektionerna, dels hur du deltar muntligt, skriftligt och praktiskt.