Ämnen: SO och Svenska
Årskurs: Neptunus
Ansvariga: Frida Skoglund och Camilla Mauritzson
När: VT-25
Varför?
I en värld där arbetsmarknaden förändras i rask takt, där digitalisering öppnar upp nya världar och där samhället ställs inför betydande miljö- och klimatförändringar är det viktigare än någonsin att skapa de bästa förutsättningarna för unga att lösa framtidens problem. Genom att lära barn att tänka kreativt, vara modiga, ta initiativ och vara beredda att lära av motgångar kan de bättre möta en osäker framtid.
Vad?
I vårt projekt om samhället får eleverna öva på att fatta egna beslut och utveckla sin förståelse för samhällsviktiga funktioner, olika yrken, löner och hur pengar cirkulerar i samhället. Eleverna får också insikt i hur samhället är uppbyggt och vad demokrati är och hur det fungerar.
Begreppslista:
samhälle
yrke
funktioner
företag
hållbarhet
stad
samarbete
demokrati
omröstning
lön
skatt
Hur?
I vårt projekt utgår vi ifrån ett läromedel som heter “Vårt samhälle”. Genom materialet får eleverna på ett upptäckande sätt lära sig om vad ett samhälle är och hur det är uppbyggt.
Vi kommer att studera bilder, samtala, läsa, skriva, klippa och klistra.
Klasserna tar emot besök av vårdnadshavare som kommer till skolan och berättar för oss om sitt yrke. Under sitt besök beskriver de sitt uppdrag och inspirerar eleverna till sitt framtida yrkesliv. Eleverna får en bättre bild över hur olika yrken behövs i ett samhälle.
Vi skapar ett eget samhälle i återbrukat material. I denna process får eleverna i grupper planera sitt samhälle utifrån det vi lärt oss tidigare i projektet. I planerandet och genomförandet av det egna samhällsbygget övar eleverna på samarbete och demokrati.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Tid: Eleverna får tid till reflektion, samtal och lärande för att nå förståelse för vad ett samhälle är och hur ett samhälle fungerar.
Möjligheter: Eleverna får möjlighet att utforska hur ett samhälle är uppbyggt och hur det fungerar. Vi ger möjlighet att upptäcka spännande yrken och viktiga samhällsfunktioner.
Förväntningar: Elevernas förväntas vara delaktiga och visa nyfikenhet till att lära.
Rutiner: Vi använder VT-rutiner för att fördjupa vårt lärande. Vi använder till exempel rutinerna “think-pair-share” och “griffeltavlan”.
Interaktion: Vi utforskar samhällets delar i olika konstruktioner. Eleverna får lära tillsammans i små och stora grupper, samt i par och enskilt.
Miljö: Vi samarbetar med vårdnadshavare för att få en inblick i miljöer som finns utanför skolan. Vi använder bilder, planscher och konkret material som stöd för att öka förståelsen för abstrakta funktioner i ett samhälle.
Språk: Vi använder oss av språkinriktad undervisning där vi samtalar om ord och begrepp för att utveckla och berika elevens språk.
Modellering: Vi visar eleverna hur vi använder ett utforskande arbetssätt så att de själva kan känna sig trygga med att våga upptäcka.