Ämne: Religion
Årskurs: 6
Ansvarig: Sofia
När: v. 2-5
Varför?
Antalet hinduer och buddhister i världen uppgår till ca 1,7-1,8 miljarder människor – det är ungefär lika många människor som 171 stycken svenska befolkningar tillsammans.
Att lära sig om religion är viktigt för att förstå andra människor och deras traditioner, vilket gör det lättare att vara vänlig och respektfull. Det hjälper oss också att tänka på vad vi själva tror på och vad som är viktigt i livet. Genom att läsa om religion lär vi oss att vara bättre på att förstå och lösa problem, och vi blir mer öppna för världen och de människor vi möter. Det är en chans att växa som människa och skapa en bättre, mer tolerant värld!
Vad?
Vi kommer att bland annat fördjupa oss i de centrala tankegångarna inom hinduism och buddhism samt olika sätt som hinduer och buddhister kan uttrycka sin religiositet på. Vi kommer även att fördjupa oss inom likheter och skillnader mellan religionerna.
Hur?
Vi kommer bland annat att….
- …läsa om, skriva om och diskutera frågor som handlar om hinduism och buddhism
- …fördjupa oss inom valfri hinduisk gud.
- …göra ett grupparbete om buddhismens åttafaldiga väg
- …leka begreppslekar
- …titta på filmer som handlar om buddhism och hinduism
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Ge eleverna tid till att formulera sig med alla nya begrepp.
Möjligheter – Skapa meningsfulla aktiviteter som skapar kontext och låter eleverna använda sitt språk. Varierande arbetsformer genom samarbete med praktiska och estetiska ämnen.
Förväntningar – Ha en hög förväntan på att alla elever kan använda de nya begrepp vi lär oss, och stötta eleverna språkligt snarare än att förenkla språket.
Rutiner – Använda rutiner och stödstrukturer för att använda ämnesspråk, skriva fakta och hålla muntlig presentation.
Interaktion – Samtal utifrån ämnesinnehåll i par, mindre grupper och helklass.
Miljö – Synliggöra kontext genom bilder, filmer, kartor och flaggor.
Språk – Formulera svar på frågor med hjälp av stödord, börja i elevernas befintliga språk och bygga vidare i små steg mot ämnesspråk.Modellering – Läraren stöttar språkligt genom att formulera om vardagsspråk till skolspråk.