Lokal pedagogisk planering.
Ämne: Historia
Årskurs: Jupiter
Ansvarig: Krister
När: V 2-15
Varför?
Jag vill att eleverna ska få en bild och en förståelse på hur Sverige
bildades och hur vi levde på denna tid. Vi pratar nästan om 500 år
utav Sveriges historia från 1100 till 1611. Vi går genom medeltiden
med att Stockholm bildades och Sverige fick sina nya gränser, men
även att vi fick en ny religion (kristendomen). Städer bildades och
hemska sjukdomar drabbade landet. Ståndssamhället växte fram
Adeln, präster, borgare och bönder. Efter medeltidens slut 1520 så
läser vi renässansen, reformationen och Vasatiden som upphör
1611. Vi följer Gustav Vasa och hans barns reagerande över det
nya Sverige.
Vad?
Du kommer att lära dig om.
° Hur landet Sverige bildades.
° Hur vi levde under under denna period.
° Kungen blev den som styrde landet.
° Kyrkans makt och betydelse för folket och landet.
° Svåra sjukdomar drabbade landet
° Krigen mellan första hand Danmark
° Handelsunioner som Hansan och Kalmarunionen
° Renässansen och reformationen under 1500 talet.
° Gustav Vasa och hans barns styrande av riket.
° Ståndssamhället, adel, präster, borgare & bönder.
° Sverige blev ett arvsrike.
Hur?
° Skriva av begreppen och sätta dem i ett sammanhäng.
° Jag sammanfattar texten i en liten föreläsning.
° Eleverna läser texten
° Vi svarar på frågorna till varje avsnitt.
° Sammanfattar varje kap med en film
° En liten avstämning när vi är klara med hela avsnittet
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande
klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i
undervisningen?
Tid – Vid frågeställningar i klassrumsarbete ges tid att tänka och
dokumentera sitt tänkande.
Möjligheter – Genom varierande arbetsformer ges möjligheter till
tänkande och förståelse
Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar
lyfts och premieras förmedlas en förväntning på att alla deltar i
tänkandet.
Rutiner – Genom tankerutiner används för att synliggöra alla
elevers tänkande.
Interaktion – Genom par- och grupparbete synliggörs hur vi alla
kommer längre genom att ta tillvara på allas tänkande.
Miljö – Det pågående arbetet dokumenteras och skapar en miljö
som synliggör tänkandet.
Språk – Läraren sätter ord på elevernas tänkande.
Modellering – Läraren “tänker högt” vid läsning av text och i
klassrumsarbete.
Preliminär veckoplanering.
V 2 Kap 1
V 3 Kap 2
V 4 Kap 3
V 5 Kap 4
V 6 Kap 5
V 7 Kap 6
V 8 Träna på provliknande frågor, avstämning
V 9 sportlov
V 10 Renässansen
V 11 Reformationen
V 12 Vasatiden
V 13 Livet på 1500 talet
V 14 Provliknande frågor, avstämning.
V 15 Resa till Stockholm, medeltidsmuseum (inte klart.)