Hej alla Jupiterfamiljer!
Först och främst välkomna tillbaka efter jullovet, trots att det nu gått en tid sen vi startade vårterminen. Tack för trevliga utvecklingssamtal!. Det är så givande att ses och prata med er. Vi hoppas att ni uppskattar det lika mycket som vi.
Tiden springer bokstavligt talat fram. Vi är inne i februari och sportlovet närmar sig med stormsteg. Innnan vi går på ett nytt lov ska vi träffas för ett föräldramöte. Vi ses nu på tisdag den 11/2 kl.17.30-19. Det ska bli härligt att ses tillsammans och fortsätta samarbetet mellan oss pedagoger och er föräldrar.
Vad håller vi på med denna termin? Ja, som vanligt har vi mycket spännande på gång.
Vi har hunnit med att leka ute i snön den lilla tid den var här. Vi skyndade oss ut att åka stjärtlapp och dagen efter var den nästan borta. Men vi hann!! Hurra!



Matematik
I matematiken är det decimaltal som är i fokus. Vi kopplar decimaltal med bråkform vilket var det vi arbetade med förra terminen. Vi tänker kring tiondelar och hundradelar, hur vi läser ett decimaltal, som då gör att det blir lättare att skriva talet då jag vet dess position. Vi jämför och storleksordnar decimaltal. Vi passar även på att träna avrundning av decimaltal. Många kommer igång regeln vid avrundning vilket känns bra. Just nu adderar och subtraherar vi decimaltal. Det är många matematiska begrepp som vi behöver kunna och vi försöker använda dem så mycket vi kan när vi har våra mattesamtal. Vi kopplar våra vardagliga ord till de matematiska begreppen för att eleverna ska ta till sig ämnesspråket i matematik.


Vi har mätt saker i vårt klassrum, exakt på millimetern, för att sedan avrunda talet. Eleverna var uppfinningsrika och det blev även mycket annat som mättes. Samarbetet är i fokus.



Engelska
I engelskan har vi arbetat med texter som handlat om mat och mattraditioner i andra länder. Eleverna har även fått göra en muntlig övning där de först samlade egna ord om frukost. Vad de äter och använder när det är frukost. Det är en kooperativ övning som kallas “Mina ord, dina ord”. Eftersom det nu är engelska får vi översätta det till “My words, your words”. När de skrivit ner de ord de kan har de sedan fått gå runt och möta varandra i klassrummet och bytt ord med varandra. Ett ord som jag inte kunde får jag av dig och tvärt om. En uppskattad kooperativ övning som heter “Bytt är bytt”.


Efter det så fick eleverna samtala med varandra i par om frukost. De hade nu fått fler nya ord som de kunde använda i samtalet. De fick en “warmer up” och två olika frågeställningar som de skulle prata om. Upplägget är som när du gör ett muntligt prov vid de nationella proven vilket är bra att redan nu börja träna på. Eleverna uppskattade övningen.
Svenska
Vi har börjat att träna på hur berättande text är strukturerad och vad den ska ha för innehåll. Eleverna ska få lära sig vilka språkliga drag som är typiska för en beskrivande text. Dessutom ska eleverna arbeta med verb och stavelser.
No
I No ska vi jobba med vatten och luft under några veckor. Vi ska lära oss om vattnets egenskaper och kretslopp. Vilka ämnen vatten är uppbyggt av. Luftens egenskaper och sammansättning. Hur regn kan bli förorenat. Vattnet vi använder och rening av vatten och luft.
So
I So har vi nu avslutat religionen. Vi har haft 3 avstämningar som alla har gått bra, med en stigande kurva uppåt från 1-3. Nu har vi börjat med medeltiden och där har vi en avstämning v 8. Till denna avstämning får ni inget material utlagt till er, då vi gör alla förberedelser i skolan. Efter Medeltiden så blir det Vasatiden.
Idrott
Idrotten är som ni märker lite blandning av ute och inneidrott, min planering ligger på Meitner som vanligt. Blir det snabba ändringar så mejlar jag er.
Trevlig helg och varma hälsningar från team Jupiter
Elisa, Jack, Krister, Lotta, Maria och Marie