Så är terminen ordentligt och med det även alla virus. Viktigt att ni hjälper era barn att ha en kommunikation igång med skolan så att vi kan se över vad som ska prioriteras. Välkommen på alla studietider tis och tors 15.15-16.15 så hjälps vi åt.
Förra veckan var vi tillsammans på Sveriges museum om förintelsen. En mycket känslosam dag och guiderna tackade så mycket för fin lyssning från våra ungdomar. Arbetet fortsätter både i SO, svenska och engelska.
I engelskan har vi vävt ihop läsande och skrivande om förintelsen, redan innan museibesöket, och nu efter besöket använde vi informationen vi fått (både på plats, från material vi fick med oss tillbaka och från hemsidan) till att skriva text i valfritt format. Uppgiften var att välja mellan att skriva ett brev till- eller ett personporträtt av en av personerna i utställningen, en informativ text om museet eller utställningen, eller ett personligt berättande kring sin upplevelse. Att öva på att få ett tema, en texttyp, en tids- och ordram och sätta igång, är nog så utmanande och väldigt viktigt inför nationella proven. Att sedan få läsa sin text, ge förslag på möjliga förbättringar och få input från andra är också en viktig del av skrivandet. Ni gjorde det galant!
Tips inför stundande NP:
- Inför matteprovet så rekommenderas kapitel 4 i boken som arbetar igenom alla områden.
- Inför provet i svenska så är en rekommendation att läsa en text och sedan diskutera innehållet. Gör det gärna tillsammans och hjälp era barn att fördjupa.
- Överlag är det viktigt att tänka på att allt vi skriver i text med fördel får följa svenska skrivregler :). Ju mer vi tränar på dem desto bättre sitter dem vid skarpt läge. Vi tränar mycket i skolan men tiden är knapp.
- I engelskan gynnas eleverna av att läsa olika typer av engelska texter, lyssna på olika samtal på engelska samt även där skriva, skriva, skriva. T.ex. kan man skriva av en sida ur en bok för att träna. Detta gäller även i svenskan.
Ta hand om er, varandra och andra.
Hälsningar Fia, Maria och Malin.