Tänk att vårterminen redan är i full gång! Vi har startat upp nya arbetsområden och njuter av efterlängtad snö.
Skridskodagar
Tillsammans med årskurs 3 fick vi i Uranus en fantastisk skridskodag på Ekvallen. Det var glada barn med olika förkunskaper som peppade och hjälpte varandra, vilket var underbart att se. En kort paus för lunchmatsäck medan benen fick vila en stund, sedan var det full fart på isen igen. Eftersom vi inte har haft särskilt mycket snö och kyla den här vintern passade vi på att åka skridskor några dagar senare igen, på vår egen Lemshaga-sjö.




Utflykt till naturhistoriska riksmuseet
Som avslutning på temat kroppen i NO åkte vi till Naturhistoriska riksmuseet och besökte utställningen Djuret människan. Vilken fantastisk dag vi fick! Det var lite trångt på tunnelbanan men inga problem med fantastiska Uranuselever. Eleverna fick gå runt och titta, läsa och framförallt prova på olika saker. Vi fick testa vår balans genom att se hur länge vi kunde hålla balansen på en balansbräda och testa våra reflexer genom att hålla ner två knappar och när den gröna lampan tändes så skulle vi så snabbt som möjligt trycka på en stor knapp i mitten. Favoriten var helt klart att hänga som en apa i en gren och ta tid hur lång tid man orkade.


Vi fick prova hur hjärnan reagerar när vi sätter handen på något som är varmt och kallt på samma gång. Det fanns också en stor värmekamera som visade vilka kroppsdelar som var varmast och kallast på kroppen.

Våra sinnen kunde vi utforska på många olika sätt. Bland annat fick vi gissa vad vi känner på, vad det luktar och prova på ljudmemory.




Flera av eleverna provade att sätta organen på rätt plats och vi kunde följa matens väg genom att styra en kula.


Det var fantastiskt att gå runt och lyssna och utforska tillsammans med barnen och vi slogs av hur mycket de har lärt sig under vårt stora projekt kring människokroppen. Efter vår tid i utställningen smakade det extra gott med matsäck. Vi hann titta runt en liten stund på ett par övriga utställningar innan det var dags att åka tillbaka till skolan igen.

Matematik – talen upp till 1000
I matematiken har vi arbetat med tal upp till 1000. Vi har arbetat med positionssystemet och använt oss av konkret material för att räkna och dela upp tresiffriga tal i hundratal, tiotal och ental. Tillsammans och enskilt har eleverna arbetat med olika metoder för att addera tresiffriga tal. Vi har övat mycket på uppställning med och utan växling.


Nordisk Mytologi
I SO har vi startat upp ett nytt arbetsområde kring Nordisk mytologi. Genom en pedagogisk film fick vi veta hur vikingarna trodde att världen skapades. Det var spännande att höra om hur allt växte fram av jätten Ymers kropp. I par målade vi sedan världsbilden med Asgård, Midgård, Utgård och Midgårdsormen runtom. Och med världsträdet Yggdrasil i mitten. Vi har också lärt oss om några av gudarna genom att läsa texter och svara på frågor. Tänk att namnen på våra veckodagar kommer från den här tiden.
måndag – månens dag
tisdag – efter Tyr (krigsguden)
onsdag – efter Oden
torsdag- efter Tor
fredag – efter Frigg (kärlekens och äktenskapets gudinna)
lördag – tvättdag (från ordet lauga, att tvätta)
söndag – solens dag





Hälsningar från elever och pedagoger i Uranus