Hej alla!

Årstiden vår

Nu är äntligen våren här och vi har under några veckor studerat och lärt oss mer om vad som faktiskt händer under denna årstid. Vi började med att fundera över vad vi visste om våren och vad som händer i naturen. Därefter skrev vi ner vad vi vet om våren. Några av de saker som eleverna tog upp var till exempel att flyttfåglarna kommer tillbaka, att det blir grönare och att det växer upp blommor, att det blir ljusare, att djur börjar vakna upp ur sin vinterdvala och att många djur börjar få ungar. Efteråt såg vi på en film om våren och därefter fyllde vi på med nya fakta som vi lärt oss från filmen. 

Därefter gick vi till en av våra skogsplatser i vår närmiljö. Eleverna hade till uppgift att se om de kunde se några av de vårtecken vi tidigare pratat om och skrivit in i vår tankekarta. Vi såg några knoppar, hörde fågelkvitter och hittade några nyfikna insekter som gömde sig väl under löven. Vi hittade till och med en padda på vår skolgård.

Vad behöver en blomma eller växt för att kunna leva? Det är något vi har funderat över. Vi har funderat över och sett olika filmer om vad en växt behöver för att växa. En film visade hur det såg ut när ett frö gror i jorden för att sedan växa upp till en planta. På fritids har eleverna fått i uppgift att planera olika blommor kopplade till våra olika känslor. Vi har även planterat tomater. Eleverna har fått studerat och följt sina växter från frö till planta.

I samband med detta diskuterade vi och läste om hur blommans livscykel såg ut, från frö till blomma. Dessutom studerade och funderade vi över vad blommans olika delar heter. Därefter så gjorde vi små häften med all fakta vi lärt oss om blomman.

På Lemshaga får vi varje år besök av ett tydligt vårtecken, paddor. Under några dagar såg vi allt fler paddor som krupit fram ur sina gömställen och var i hög färd med att fortplanta sig. Många av paddorna tyckte sig röra sig ner mot vår lilla sjö här på Lemshaga. Som vi tidigare lärt oss så visste vi att flera djur fortplantar sig under denna årstid, så även paddorna. Eleverna var mycket nyfikna och ville nu lära sig mer om grodor och paddor. Vid vårt senaste NO-tillfälle valde vi att läsa fakta om groddjur och såg en film om grodor/paddor. Därefter försökte vi sortera vår fakta om paddor i en 6-fältare. Eleverna fick sedan välja 3 fakta som de fick rita och skriva om. De elever som ville fick även göra ett pyssel med grodor. 

Trevlig helg!

/Eleverna och pedagogerna i Pluto

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *