Hej!
Här kommer Uranus första månadsbrev för det här läsåret.
Uppstartsdagarna
Under uppstartsdagarna gick vi igenom och reviderade våra regler, klassens förhållningssätt.
Alla fick sätta ett nytt fingeravtryck bredvid det gamla. Eleverna har fått nya platser i kapprum, ring och vid sina bord i klassrummet. “Skolgårdsgränserna” har utökats något, de får nu vara uppe i slänten. Vi har även börjat använda våra basgrupper som vi skapade förra läsåret. Då är eleverna blandade från röda och gröna gruppen. Vi använde dessa vid två tillfällen; första gången i klassrummet då de skulle lösa gåtor och andra gången på utflykten till Storholmen. Det är viktigt att eleverna lär sig att samarbeta och lära känna varandra i olika konstellationer för att känna sig trygga och att lära sig av varandra.
Vi fick besök av vår nye kurator och han berättade hur han kan vara ett stöd för eleverna. Han kommer också att vara delaktig i våra projekt på olika sätt. På fredagen bjöd vi med honom på en promenad till Guds hand.
Utflyktsdagarna
På torsdagen vandrade vi till Södersved och vidare till Storholmen. Där fick eleverna göra ett uppdrag i sina basgrupper. De skulle samla saker för ett naturbingo samt räkna ut ett tal. Som vanligt var matsäcken en höjdpunkt. Vi satt under en gammal ek och njöt av vår fina natur (med många små insekter…)
Sedan gick vi till Södersved och lekte.
Under fredagen fick vi lära oss mer om den kände svenske skulptören Carl Milles, som har gjort vår staty “Guds hand”, vid Lemshagasjön. Han var mycket intresserad av astronomi och Guds existens. Kanske symboliserar handen Guds trygghet. Även konstnären kan vara en “Gud” i sitt skapande.
Vi började med att titta på långt håll och sedan promenerade vi dit. Tänk så liten den ser ut på håll – och så stor när man står under den. Vi gick genom hästhagen och det var en stor bedrift för flera av oss. Vi trotsade vår rädsla och kände oss stolta efteråt.
Bildinspiration av John Bauer
Under höstterminen kommer vi att inspireras av den kände svenska konstnären John Bauer.
Ni vet han som fascinerades av skogen och illustrerade alla fantasifulla väsen som lever där…
Under vår första lektion fick vi lära oss mer om hans liv. Vi såg även på ett bildspel med hans fina målningar av olika väsen från skogen. Dessutom fick eleverna veta mer om den tragiska olyckan på Vättern i november 1918 (för 100 år sedan) då båten Per Brahe sjönk och hela familjen Bauer och resten av passagerarna dog under en stormfylld resa på Vättern.
Vi komma att lära oss mer om John Bauer och inspireras av hans konst. Detta gör vi bl a genom att använda vår fantastiska miljö runt Lemshaga som lockar fram vår fantasi.
Vi kommer att teckna med skisspennor och tusch samt måla i akvarell.
Ett tips till er föräldrar är att besöka Jönköpings läns museum där ni kan se hans fina skisser och målningar. Dessutom kan man åka på ”Trolska båtturer” på sjön Brunn, nära Gränna, där John Bauer och hans familj bodde sommartid.
Känsloprojektet
Det är viktigt att lära känna sig själv för att kunna förstå och samspela med andra bättre.
Känslorna ligger till grund för detta. Om jag kan känna igen och förstå mina egna känslor och reaktioner så kan jag också förstå andra och respektera dem.
Lektion 1
Samling kring frågorna: Vad är en känsla? Varför har vi känslor? Vilka känslor finns? Var sitter känslorna?
Vi samlade alla olika känslor som vi kunde komma på och skrev ner dem på lappar. Sedan sorterade vi lapparna, tex hamnade alla lappar som hörde ihop med glädje i en hög. Det kunde också vara på en rad med stigande intensitet: pirrig-överlycklig. Vi sorterade efter grundkänslorna: glad, arg, ledsen och nöjd.
Eleverna fick sedan arbeta två och två i grupper. De fick ett visst antal lappar som de skulle placera ut på en människokropp och argumentera för varför de tyckte att en viss känsla satt på ett ställe på kroppen. Någon lade t ex nöjd vid fötterna med motivationen Jag är nöjd när jag springer.
Därefter återsamlades vi i ringen och varje elev fick redovisa en känsla som han/hon hade placerat på bilden av människokroppen.
Musik
I år kommer vi att titta på serien Dock’n’roll, där vi följer lärarhandledningen som hör till materialet.
I Dock’n’rollstudion råder kaos. Chefen Monika tvingar artisterna att utveckla sin musik och ljudteknikern och vaktmästaren i källaren hjälper till så gott de kan. Tillsammans med artister som Kenny Klang, Betty Beat och Tony Tangent m.fl. får eleverna läsa sig mer om musikens olika byggstenar, både i teori och praktik. Vi kommer att bekanta oss och testa många grundläggande begrepp inom musiken t.ex. slag/beat, puls och tempo, klang, rytm, ton, tonhöjd, röstläge, sångsätt och sångstilar, tangent, improvisera, arrangera (musikskapande), noter, notskrift. Målet är att bli riktiga musikexperter!
Matematik
Vi rivstartade hösten i matematikbok Singma med att ge oss på att lära oss uppställning i addition och snart subtraktion. Nu måste alla börja förstå positionssystemet, där siffrornas placering är oerhört viktig för att uppställningen ska bli rätt. Att förstå växlingens betydelse kan ta tid och därför börjar vi redan nu. Vi har praktiserat och sett filmen Addition med uppställning för att få en djupare förståelse.
Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning kommer vi att träna alldeles extra mycket på under hela åk 2, då de lägger grunden för även multiplikation och division.
Att se rimligheten i ett tal vid uppskattningar och beräkningar kommer få en viktig roll för att förstå talens betydelse tex har barnen svårt att se hur mycket det är mellan 62–58, är det rimligt att det bara är 4?
Föräldramöte och delaktighet
Välkomna till föräldramöte onsdagen den 20 september. Vi ser fram emot att träffa er igen för att berätta om strukturer och höstens projekt. Samarbete och delaktighet är två mycket viktiga grundstenar på Lemshaga. Vi vill involvera er i skolans arbete och elevernas utveckling. Vi önskar att ni stödjer era barn och bidrar till era barns och hela skolans utveckling.
Nästa vecka
måndag: Dans för gröna gruppen
tisdag:
onsdag: Läxan lämna in och ny delas ut. Idrott för båda grupperna utomhus.
torsdag:
fredag: Friluftsliv för röda gruppen. Skolfotografering endast enskilda bilder.
Med vänliga hälsningar pedagogerna i Uranus
Cissi, Cia, Tina, Alba och Rebecka