Er nya matematik och NO-lärare Andreas här! Jag har nu haft privilegiet att få umgås och börja lära känna era härliga kids under dessa två veckor som varit och jag kan inte säga annat än att jag är så tacksam och pepp att få jobba detta läsår med er!
Så nu var den ”riktiga” skolan igång alltså, efter en fantastisk uppstarts-vecka där man fått installera sig i sitt nya klassrum, fått tid till att komma in i gruppen, genom bland annat en del värdegrundsövningar och gruppstärkande utflykter. Vi har tävlat i spelet “The Game”, nästan cyklat en hel mil tillsammans, lärt känna nya pedagoger (mig bland annat) och sist men inte mist, så har dessa två inledande veckor präglats av en massa glädje och skratt =)
Nu är det dags att börja den efterlängtade kunskapsresan i årskurs 5!
.
–Vem är den där Bert egentligen??
.
Precis som skolverket säger så har naturvetenskapen sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i fysik har stor betydelse för samhällsutvecklingen inom alla möjliga områden som energiförsörjning, medicinsk behandling och meteorologi. Undervisningen i ämnet fysik ska syfta till att eleverna utvecklar en nyfikenhet på och intresse för att veta mer om omvärlden.
För att väcka deras nyfikenhet så fick de vara med om en liten upplevelse i förra veckan…nämligen att få hänga med på en rymduppskjutning och en kort resa ut i det okända, i universum.
I detta spännande ämne kommer vi att utforska den stora och mystiska världen utanför vår planet. Rymden är fylld med stjärnor, planeter, galaxer och många andra fascinerande fenomen som vi ska ta reda på mer om. Vi kommer att lära oss om solsystemet, astronauter, rymdfärder och mycket mer. Häng med när vi tar oss på en resa bortom jorden och upptäcker de otroliga hemligheterna som universum har att erbjuda!
Med det sagt vill jag välkomna er till äventyret genom rymden. Ni har av det planetariska rådet utsetts till att planera för vår tids största äventyr – Uppdrag Rymdskepp! Och ni ska själva åka med…
Ni ska utrusta ett jättestort rymdskepp för att klara en resa av aldrig tidigare skådat slag. Men som vanligt i ett uppdrag, gäller vissa regler som alla deltagare behöver hålla sig till:
¥ Resan varar i 6000 år
¥ Skeppet behöver inte lagas
¥ Bara använda teknik som finns ombord
¥ Solenergi hela resan
¥ Aldrig vara fler än 100 personer samtidigt
¥ Skeppet är slutet dvs ni får inte slänga någonting
Varje vecka präglas av nya diskussionsområden för att klara oss ute i rymden så länge som möjligt. Temat avslutas med en grupp-presentation av ditt skepp!
————————————————————————————————————————-
– Diskussionsuppgifter vecka 35 –
Uppgift 1: Vad behövs för att överleva i rymden?
– Äta – Mat behöver vi alla, hur ska det kunna finnas mat i 6000 år!?
– Sova – Hur sover vi i tyngdlöshet?
– Toa – Vad gör vi av allt kiss och bajs!?
————————————————————————————————————————-
– Diskussionsuppgifter vecka 36 –
Uppgift 2: Hur kan dessa system se ut?
– Vattnets kretslopp – Ska vi använda samma vatten hela resan!?
– Växthus – Ska vi odla?
– Syre – Hur andas vi?
– Hållbar utveckling – Hur återvinner vi det mesta?
————————————————————————————————————————-
– Diskussionsuppgifter vecka 37 –
Uppgift 3: Demokratiska processer
– Vem är ledare? –
– Hur går det till? –
– Vilka jobb ska finnas? –
– Hur fördelas jobben? –
– Befolkning max 100, hur fixar ni det? –
– Ska det finnas speciella ordningsregler? Vad hände om man inte följer dem?
————————————————————————————————————————-
– Vecka 38 –
Uppgift 4: Rita & Bygg
Denna vecka ska din grupp bygga ert rymdskepp med hjälp av massa material såsom kartong, sax, limpistol, färgpennor m.m.
————————————————————————————————————————-
– Vecka 39 –
Uppgift 5: Skapa en presentation
Denna vecka ska du skapa en presentation om ditt rymdskepp, tänk på att få med alla diskussionsuppgifter. Minst en ”slide” per person!
————————————————————————————————————————-
– Vecka 40 –
Uppgift 6: Presentera
Denna vecka ska alla grupper få presentera sitt rymdskepp inför klassen. Tänk på att öva inför din presentation och tala tydligt. Du som lyssnar ska ge gruppen som presenterar en kamratbedömning med hjälp av 2-stars & 1-wish (2 bra saker om redovisningen och ett tips om vad man kunde gjort bättre).
————————————————————————————————————————-
Jag ser såå mycket fram emot att få ta del av era kids kreativitet och höra deras spännande ideér 🙂
.
Övrig information
Fotbollsplanen
På skolans fotbollsplan spelar vi skolfotboll.
Skolfotboll är till för alla. Det innebär att det inte är okej med svordomar eller tacklingar. Om du ska spela fotboll på skolans fotbollsplan behöver du till exempel kunna försöka ta bollen från en motspelare utan att knuffa till motspelaren. Du behöver också kunna bli arg utan att slåss eller använda fula ord.
En vuxen måste vara på fotbollsplanen när fotboll spelas.
Om ingen finns på fotbollsplanen när ni vill spela behöver ni säga till en vuxen.
Vi kör blandade lag.
Vi kör exempelvis inte 4:or mot 5:or, eller killar mot tjejer. Lag delas in genom att knacka rygg. Nya spelare som tillkommer får alltid vara med, och delas in i befintliga lag när de kommer.
Du tar ansvar för ditt beteende – oavsett vad andra gör.
Du kan inte styra vad andra gör – utan bara vad du själv gör. Om någon annan är kaxig eller bryter regler betyder det inte att du får göra tillbaka. Att behöva skydda sig själv mot knuffar, sparkar eller slag är förstås en sak. Men att ge tillbaka efter att någon har betett sig illa mot dig är inte självförsvar. Säg ifrån och ta hjälp av en vuxen. Gå ifrån fotbollsplanen och lugna ner dig, om du blir så arg att du inte kan spela schysst utan svordomar. Så tänk på det gärna.
.
Escape room & Lilla Aktuellt
Vi avslutade denna vecka med ett spännande Escape room, i matematikens anda, och att titta på Lilla aktuellt.
Kommande datum och aktiviteter: V.36 Fotografering torsdag kl 12.45 Mars Röd Fotografering fredag kl 10.45 Mars Grön Läxa i Svenska / SO till på fredag V.37 V.38 |
Ha en fantastisk helg!
Bästa hälsningar från oss pedagoger i Mars genom Andreas