Tusen tack för en fantastisk start på denna termin. Vi har somnat ovaggade med ett stort leende på läpparna efter intensiva men energigivande dagar. Denna vecka är schemat igång och den skulle kunna summeras med att de nu är åttor. Ett klassiskt mellanår med allt vad det innebär. Vi står med en del förändringar i lärare, klasser och nya klasskamrater. Vi vet att förändringar kan vara utmanande och vi försöker hitta former för att stötta så att övergången blir så smidig som möjligt.
Blockschema
Som ni kanske sett i schemat så läser eleverna i år flera ämnen i block. Syftet med det är att minska på växlingarna och förhoppningsvis få lugnare dagar. Vi är alla nya på detta så vi kommer få testa oss fram tillsammans. Matematik kommer eleverna däremot inte läsa i block då många har svårt att fokusera längre än en timme inom detta.
Föräldramöte
Vi påminner om inbjudan till föräldramöte, se Meitner.
NO-projekt i samarbete med Nobelprismuseet och Forskarhjälpen
I NOTk inleder vi terminens arbete med ett projekt i ekologi som kommer spinna över till evolution och utmaningar och lösningar för en hållbar utveckling. Ett led i detta arbete är deltagande i “Tångskogsprojektet” som är ett Östersjöprojekt som går ut på att olika skolor bedriver genuina ekosystemundersökningar längs kusten med fokus på blåstång och alla organismer som lever på och vid den. Hundratalet skolor deltar längs kusten från Helsingborg till Hudiksvall och vi har fått viken mittemot Björkviks småbåtshamn att fokusera på. Vi ser fram emot exkursionsdag med insamling av material och förhoppningsvis sol! Projektet kommer att resultera i informativa planscher varav de bästa kommer att stå utställda på Nobelprismuseet året som följer. Roligt och motiverande med möjlighet till riktiga mottagare av elevernas arbete.
Svenska
Som första projekt i svenskan denna höst kommer eleverna få läsa boken “En stark nolla” skriven av Sara Lövestam. Denna bok handlar om falska identiteter på nätet, utanförskap, normer, sexuell läggning och många andra frågor som är aktuella för våra ungdomar. Den tar även upp vuxna män som utger sig för att vara andra än de är eller som själva söker kontakt med yngre för sexuell kontakt. I boken behandlas även många stereotyper som kan hittas i en vanlig skolmiljö men där författaren skickligt knackar hål på utan och visar andra sidor. Huvudpersonen Texas har en trasslig hemsituation och hänger stor del av sin tid hemma hos en vuxen granne, Monika. Med denna info vill jag berätta att dessa frågor kommer att behandlas och kanske är det frågor som ni då även kan lyfta hemma.
Om ni själva tycker om att läsa så kan jag varmt rekommendera Sara Lövestams böcker om Monika. “Första Monikabok”, “Andra Monikabok” och “Tredje Monikabok” som handlar om grannen Monika. De böckerna handlar om helt andra frågor men i den får vi även följa Texas men då utifrån en vuxens perspektiv. Hur förhåller vi oss när våra barn fastnar i sina skärmar och har dilemman där som vi inte riktigt kan rå på.
Hör gärna av er om det lyfts samtalsämnen hemma som ni tänker att det är bra att jag lyfter för vidare samtal i klassrummet. Jag kan smyga in dem i andra frågeställningar så att det inte är så uppenbart vem som är källan.
Trevlig helg!
Önskar mentorerna
Fia, Maria och Malin