Tänk att tiden alltid går så fort när man har roligt… Redan december och det nalkas slutet på höstterminen… Och roligt har vi samtidigt som vi lär oss massor. Vi pratar Åsa-Bucks, inkomster och utgifter, aktier och fackklubb. Men även hur man googlar för att hitta relevant fakta och hur är man källkritisk? Vi har även hunnit med vägen till frälsning och återfödelse, finns Gud och hur ser hen ut? Hur många gånger ska man egentligen be och måste man det? Vilken tur att vi har religionsfrihet i detta land och att man själv får välja att tro eller inte tro, eller för den delen inte ha klart för sig vad man egentligen ska tro på över huvud taget 🙂
Idag blev det ingen fredagslåt (då vi saknade Cristin…) men det blev något annat skojsigt istället. Vi lekte kurragömma och attans vad kreativa gömställen de hittades på. Se här bara:
Om du fick chansen att träffa Gud och ställa en enda fråga, vad skulle det vara?
Månadens Fokus:
Temat i sin helhet:
Syftet med temat är att eleverna ska få en grundkurs inom våra fem stora världsreligioner. De ska få bekanta sig med olika begrepp inom områden som exempelvis religiösa symboler, högtider och ritualer, gudstro och historiska texter. Vi har även tittat på begreppet livsfrågor och hur påverkar dessa frågor oss? Syftet är även att låta eleverna börja tänka och reflektera kring stora existentiella frågor som rör både livet och döden samt relationer kring gott och ont, exempelvis.
Vilka delområden?
I början av temat tittade vi lite övergripande på vad religion och tro är. Skillnaden mellan teism, ateism och agnosticism samt vikten av religionsfrihet och hur det påverkar människor både i ett historiskt perspektiv men även i nutid.
Sen gick vi in på begreppet livsfrågor. Vi lyssnade på låten Joan Osborne – One Of Us och ställde oss dessa spännande frågor:
- Om Gud hade haft ett namn, vilket tror du att det hade varit?
- Om du hade fått ställa en fråga till Gud, vilken fråga hade du ställt?
- Om Gud hade varit vilken främling som helst, hur tror du att Gud då hade sett ut?
- Om Gud vore en kvinna, hur tror du då att världen hade sett ut? Hade det varit någon skillnad?
Måste nog säga att detta var en av frökens absoluta favoritlektioner. Elevernas svar var SÅ intressanta att få ta del av och de är så ocensurerade och fria i sitt sätt att tänka, fundera och förmedla sina tankar.
Den sista delen, som vi är i nu, handlar om att vara varandras lärspridare. Vi delade in oss i grupper där varje grupp fick en religion att fördjupa sig i. Deras uppgift nu är att skapa en film som förmedlar fakta inom en viss religion. De går alla all-in här och de jobbar på för fullt. Idéerna sprudlar, kreativiteten är hög och rekvisitan är grym:)
Innan vi skulle göra dessa grupparbetet så hade vi en vecka där vi explicit gick igenom “hur man googlar på bästa sätt” och hur man är källkritiskt. Vad är en bra källa och hur vet jag det?
Bedömning och återkoppling:
En del i bedömningen är att göra ett muntligt grupp-prov. Det kommer att ske löpande under v. 50. Eleverna kommer i grupp att få bilder som de ska placera under/mellan olika religioner. De ska även motivera varför de anser att en bild placeras där de sätter den. Andra får sedan gärna bygga vidare på kompisens fakta och bygga ut och bredda samtalet där man kan.
Eleverna kommer sedan i slutet av temat att få en skriftlig återkoppling på hela temat. Den ser ut så här och kommer att läggas ut på Meitner v. 50 så fort deras prov är gjorda.
Övrig information:
Kommande datum och aktiviteter: V. 50 Prov i religion. Det sker löpande under veckan på lektionstid. 13 dec. Lucia! V. 51 21 dec- Skolavslutning V. 2 Skolstart. Välkomna tillbaka den: 9 januari |
Trevlig älg från pedagogerna i Jupiter, genom Åsa