Hej !
Här kommer Uranus månadsbrev för april.
Nu är äntligen våren här. På Lemshaga kommer allt liv och grönska tillbaka. Nu spritter det verkligen i barnens vårglada ben.

Idrott & friluftsliv

Vi har nu arbetat många månader inne i idrottshallen. Eleverna har fått prova olika hinderbanor och övningar för att utveckla grundmotorik. De har leka gamla och nya lekar, spelat olika idrotter och tränat på att samarbeta, att vara bra förlorare/vinnare samt reflektera över hur kroppen reagerar när man tränar och varför kroppen reagerar så. Varje lektion arbetar vi med tema känslor och hur man hanterar känslor osv. Vi har haft stort fokus på respekt för varandra, skolans miljö och naturen. 

Under lektionerna med friluftsliv är vi ofta i skogen och arbetar med olika temaområden , till exempel allemansrätten, vilda djur, olika former och fantasier samt leker i utemiljön. Elever har fått prova på att tälja pinnar och vi kommer framöver lära oss att bygga vindskydd, fixa tält och packa ryggsäck till vandringen. I planen finns också lektion där vi gör upp eld och grillar. 

Eleverna är engagerade och nyfikna. De vill gärna prova och utforska nya saker.

Teknik & matematik

Tankesättet inom programmering är en tillgång i många av skolans ämnen. Men än viktigare är att kunskap om programmering och tillgång till de förmågor som behövs för att programmera är en förutsättning för individens möjlighet att vara en delaktig i det samhälle skolan har ansvar att förbereda elever för. Det handlar om att förstå hur dataspel och maskiners programvara är uppbyggd samt förstå i slutändan hur AI fungerar i vårt samhälle.

Syfte är att på ett lekfull och lustfylld sätt ska barn i lågstadiet som är nybörjare inom programmering få insikt vad det handlar om. De får olika utmaningar som logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster och samband. Fokus ligger inte på att lära sig skriva kod eller programmeringsspråk, utan på själva tankesättet – något som med fördel kan kopplas till flera olika skolämnen bl.a matematik, teknik och svenska.

Förutom att eleverna i matteboken Singma lärt sig grunderna kring begrepp gå, fram/bak vrid, höger/vänster, lopar, sekvens, bugg får de utöva detta på en hemsida som heter https://code.org/ där det får gå Kurs A. Här får det verkligen utveckla sin förmåga att tänka kreativt, förstå begreppens innebörd och använda sitt tänkande logiskt.

Läsning

Att läsning är viktigt kan vi nog alla vara överens om, men hur skapar vi lust till läsning?
Vi kan se till att ha goda rutiner kring läsning, träna på avkodning, flyt och läsförståelse.
Vi kan träna i skolan och ge olika läsläxor för att få igång läsningen, men hur får vi fatt i själva upplevelsen för att eleverna själva ska välja att läsa? Det finns ju så mycket som skapar snabbare kickar och belöning. Att läsa är ett stort engagemang och en utmaning i vår värld där allt går fort och man snabbt vill bli klar eller få reda på slutet.

Vi har samtalat kring läsning och eleverna har fått fundera på några frågor

1. Vad är läsning för dig?
Det är fantasi.
När man läser en fantasibok då kommer det upp i huvudet.
Man får tänka själv hur allt ser ut, i stället för att se en film.
Man tänker att det kan hända på riktigt.
Om man hittar en riktigt bra bok så blir den som en film.
Man hör inte när alla pratar hela tiden.
Det är spännande att läsa om något som har hänt (t ex Titanic).

2. Vad händer inom dig när du läser?
Bilder i huvudet.
Man är i boken. Det känns som om det är jag.
Jag tänker att jag är precis som i boken.
Jag har gråtit när jag har läst. Jag har känt pirr om någon har blivit kär.
Jag känner alla känslor.
När man läser kan man få inre lugn och sitta i timmar och läsa och läsa.
Man kan bli trött och avslappnad, t ex innan man lägger sig.
Det är roligt. Jag känner mig glad, ledsen.

3. Varför är det bra att läsa?
Man tränar sin hjärna.
Jag lär mig nya ord.
Jag lär mig nya saker.
Det är bättre än skärmen (paddan) för man får upp egna bilder.
Man får både bilder och text.
Man kan läsa bilder också. Man kan se om det är natt eller dag eller om någon är ledsen t ex.

När kan ni läsa hemma?
Läs läsläxan flera gånger. Läs på kvällen för att gå ner i varv eller för att få en mysig stund. Lyssna på högläsning och fantisera och upplev texten tillsammans. Se till att skapa många fina lässtunder. Stäng av TV:n, lägg undan mobilen, datorn och Ipaden ett tag. Låt böckerna och fantasin få tala.

Hälsningar från elever och pedagoger i Uranus.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *