Stolta och glada återkom eleverna idag efter en veckas prao. Det är härligt att få läsa alla fina omdömen om våra ungdomar. Vi är ju inte förvånade över de fina orden men stolta är vi. Och nu när cyklarna trängs bredvid det blomstrande körsbärsträdet så kan vi väl äntligen säga att det är vår. 

Nästa vecka åker klassen iväg för att bidra till vårt gemensamma arbete för vår miljö. Vi deltar i “Hands2Ocean” där vi tillsammans med dykare kommer hjälpa till att städa Mälarens botten. 

Under v 21 är ni hjärtligt välkomna till skolans dag. Mer exakt info om tid och dag kommer i Meitner. Klassen kommer dela texter och filmer utifrån samarbete mellan NO och svenska. Det blir både “Bullenfilmer” samt egna tolkningar av Shakespeares pjäser. Ni ges även möjlighet att titta runt på övriga skolans verksamhet. 

Tack till alla er som kom på föräldramötet och lyssnade till vår studio,- och yrkesvägledare Daniel. Eleverna kommer få träffa honom för att få samma information i slutet av maj. Vi hoppas att detta kan bidra med inspiration och motivation inför nian och de stundande valen.

I NOTk inleder vi nu terminens sista projekt – ett högtalarbygge i teknik och fysik. Övrigt som hänt i teknik är att Merkurius grön tog sig vidare till regionfinal i Teknikåttan – naturvetenskap- och tekniktävlingen som båda klasser genomförde i en individuell frågesport i januari. Bland 155 klasser i Stockholmsregionen tog sig de sex klasser med bäst snittpoäng vidare.

Torsdagen 18/4 tävlade vi på KTH i klurig NOMaTk-frågesport, problemlösning i ett konstruktionsuppdrag och spelade klimatspel och samlade poäng på olika sätt samt fick även ta del av en intressant föreläsning om kristaller. Allt arbete skedde i små grupper och samarbetet var gott, kämpaandan och humöret bra och stämningen mycket god. Det ledde till så fina resultat att vi kom trea bland finalisterna. Det gav ännu mer glädje och 5000kr in i klasskassan! Tjohoo!

I svenskan har vi nyligen börjat läsa en bok som heter “Tio över ett”. Den handlar om flytten av Kiruna samt hur man som hanterar förändringar i livet. Hur man kan förstå rädslor, både rationella och irrationella, och hur man kan hantera dem. Eleverna kommer få själva läsningen som läsläxa, ca 50 sidor per vecka, och sedan kommer vi arbeta med det vi läst under lektionerna. 

Vänligen

Mentorerna

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *