LPP – Kroppen åk 2
Ämne: No
Årskurs: 2
Ansvarig: Hanna Svedlund, Sara Sandström
När: Ht-24
Varför?
Genom att få kunskap om hur vår kropp fungerar och vad den behöver för att må bra lär vi oss att ta hand om den på bästa sätt.
Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet och intresse för att veta mer om sig själva och naturen.
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.
Vad?
Hur fungerar vår kropp? Vad är det som gör att vi kan röra på oss? Vad är bra för vår kropp för att vi ska vara friska och må bra? Det finns många frågor kring hur vår kropp fungerar och vad den behöver. Vi kommer tillsammans försöka ta reda på svaren på dessa frågor för att förstå hur vår kropp fungerar samt hur vi kan ta hand om den på bästa sätt.
Tillsammans ska vi lära oss om några av människans kroppsdelar/organ och hur de fungerar (skelett/muskler, hjärta, lungor, tarmar, blod, hud). Vi lär oss om och utforskar människans olika sinnen. Vi lär oss om kost, motion och sömn och på vilket sätt det påverkar vår kropp och hälsa.
Hur?
Vi startar upp med att samla in vad eleverna önskar ta reda på om kroppen. Vi får syn på elevernas förkunskaper genom att de i grupp ritar av en kompis kropp och markerar ut organ/delar som de känner till. Vi ser på avsnitt av det pedagogiska programmet “maskinen kroppen” där vi får kunskap kring olika kroppsdelar/organ. Vi skriver gemensamma och enskilda faktatexter. Vi illustrerar, experimenterar, testar och skapar. I grupper skapar eleverna en “människa” där delarna vi lär oss om en efter en hamnar på rätt plats.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vid frågeställningar ges tid att tänka och reflektera.
Möjligheter – Genom diskussioner, filmer och rutiner ges möjligheter till tänkande och förståelse.
Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.
Rutiner – Vi använder rutinen Think-pair-share, tankekartor och kooperativt lärande för att synliggöra alla elevers tänkande.
Interaktion – Genom våra samtalsrutiner synliggörs hur vi alla kommer längre genom att ta tillvara på allas tänkande.
Miljö – Vi uppmärksammar naturen runt omkring oss och hur den kan hjälpa oss att må bra. Vi använder oss av varandras erfarenheter för att bidra till mer kunskap. Vi tar reda på svar på de frågor som kommer upp.
Språk – Läraren sätter ord på elevernas tänkande. För att stärka språkutvecklingen lyfter vi fram ämnesspecifika ord och ser till att de får en djupare förståelse och sammanhang kring dem för att kunna bygga vidare sin kunskap. Modellering – Läraren “tänker högt” och ställer frågor vid läsning eller efter en film.