Ämne: Svenska
Årskurs: Pluto – förskoleklass
Ansvarig: Maria och Ingela
När: ht 24 – vt 25
Varför?
”Språket utvecklas i samspel med andra och det är också med hjälp av språket vi skapar vår identitet, förstår oss själva och andra, och har möjligheter att ingå i gemenskaper med andra.” (Lgr 22 kommentarmaterial i Sv)
Genom våra lektioner i svenska tillsammans med läromedlet Läsresan så lär vi oss att använda vårt språk på olika sätt. Vi blir mer medvetna om hur vi kan använda vårt språk och kommer få mer tilltro till oss själva och hur vi kan uttrycka oss genom språket. Att utveckla ditt språk kommer ge dig möjligheter att lära dig ännu mer om vår värld. Du kommer inte bara bli bra inom ämnet svenska utan även inom alla ämnen då vi lär oss att reflektera och analysera alla typer av texter.
Vad?
Vi kommer tillsammans utveckla vår förmåga att formulera oss i tal och skrift. Vi kommer tillsammans arbeta med:
- Möta olika typer av texter, författare och illustratörer
- Fundera över läsförståelsefrågor kopplade till texten.
- Arbeta strukturerat med bokstäver och språkljud.
- Fortsätta att träna på egen hand genom pedagogiska övningar på Läsresans elevwebb samt på skolplus.
Hur?
Varje kapitel i Läsresan består av 5-6 moment som under terminens gång varierar. Kapitlets struktur är uppbyggt på liknande sätt för tydlighet och igenkänning. Vi övar:
Ord att förstå – Vi lär oss och fördjupar oss i tre ord från texten och sätter in orden i nya meningar och sammanhang.
Läsning – Vi tittar på textens framsida och samtalar kring den utifrån textens rubrik och frågeställningar som: Vad ser du på framsidan? Vad tror du att texten kommer att handla om? Vi lyssnar först på texten och sedan läser vi den tillsammans.
Läsförståelse – Efter att vi läst texten samtalar vi vidare utifrån frågeställningen, Vad handlade texten om? och Drakens “Fundera på fråga…” samt andra frågeställningar kopplade till textens innehåll. I arbetsboken ritar och berättar vi sedan utifrån innehållet i texten.
Bokstav och namn / Ordbilder – Vi arbetar med och övar på att känna igen bokstäverna i alfabetet, i vårt eget och andras namn, både som versaler och gemener. Vi övar på att känna igen enklare ordbilder (Jag, ser, kan, är, och, en/ett, Det, har) och sätter dem i språkliga sammanhang.
Bokstav och ljud – Vi arbetar med veckans bokstav där vi får öva på att:
- Känna igen bokstaven, versal och gemen.
- Koppla bokstav och ljud utifrån bilder.
- Forma bokstaven.
Läsresans webb – På läsresans webb kan vi enskilt öva vår läsutveckling genom att läsa texterna i Läseboken eller läsa böcker i Nivåbiblioteket. Vi kan utveckla vår språkliga medvetenhet och våra språkliga kunskaper genom övningarna: Bokstav och ljud, Alfabetstavlan, Ljudväskan, Ljudspel, Bild och ord samt Memory.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vi ger tid för att tänka, samtala, reflektera och för eget arbete. Vi ger tid att få öva och utveckla sina kunskaper och färdigheter.
Möjligheter – Att få utveckla sina språkkunskaper och hitta flera olika sätt att uttrycka sig på genom vårt språk.
Förväntningar – Vi förväntar oss att alla är delaktiga under våra samtal och genomgångar för att skapa ett fördjupat lärande för hela klassen. Allas tankar är viktiga och behövs för att vi ska utvecklas både enskilt och som grupp.
Rutiner – Eleverna känner igen sig i upplägget då alla kapitel är uppbyggda på liknande sätt. Vi använder vt-rutiner för att skapa samtal och fördjupa förståelsen.
Interaktion – Vi inleder alltid med en gemensam lektionsgenomgång. Vi samtalar i helklass, mindre grupper och par. Vi läser tillsammans i helklass, mindre grupper eller par. Vi hjälper varandra vid uppgifter. Vi lär av varandra.
Miljö – Skapar ett klimat där alla känner att de kan få möjlighet att få arbetsro. Vi skapar möjlighet för alla att lyckas i klassrummet genom att försöka hitta en placering under samling, grupparbete och enskilt arbete så att eleverna mår bra.
Språk – Vi använder ett varierat språk för att alla ska få möjlighet att hitta sin strategi inför de olika uppgifterna. Vi reflekterar kring vårt språk och lär oss ord gemensamt. Vi försöker sätta in de ord vi möter i olika sammanhang så att vårt språk blir mer tydligt.
Modellering – Vi går alltid igenom det vi ska göra tillsammans för att skapa förståelse för uppgiften. Vi visar exempel på tavlan hur uppgiften kan genomföras.